Hade tänkt börja på ett stort projekt (som jag antagligen kommer lägga ner senare:)). har funderat på C/C++ också men har inga kunskaper alls inom det, men det är ju sånna språk som man måste lära sig förr eller senare=) Definitivt C++. C skulle kunna funka, men det blir onödigt krångligt. Tänk bara på att det inte finns något sätt att använda skärmen när man proggar C/C++, det får man ha speciella bilbiotek till, men det brukar inte va något problem. VB skulle nog bli lättast eftersom jag redan programmerar i det med ASP. Men jag tycker ändå att C++ känns mera rätt, måste läsa på om det lite bara=) Jag skulle starkt vilja rekommendera ett objektorienterar språk (C++, Java, Smalltalk, Object Pascal (Delphi), mfl) eftersom det underlättar massor när man har större projekt och mycket kod. Well, jag gör väl ett försök också...om du tror att det ska bli något kommersiellt så tycker jag definitivt du ska köra på C++ och lämpligt grafikpaket (Directx, el dyl...). Då slipper du runtimes och ramverk (slipper och slipper, de är rätt bra att ha ibland :-). .NET ska man hålla sig BORTA från om man håller på med spel. ".NET ska man hålla sig BORTA från om man håller på med spel. Jag är oxå jättenyfiken på en motivering... Hm... Quake 2 var ju konerterad till C++.NET, gick ju att köra både som managed och native utan några större prestanda sänkningar så... Varför skulle det inte fungera med nå't annat .NET språk i så fall? Jepp.. med DX9 SDK:n kommer det Managed Wrappers som fungerar utmärkt med bra Jo, det är nog inte omöjligt att de gör, det är ju bra reklam i alla fall... *hoppas de glömmer att skydda koden...* decompiler... :) hehe VS.NET 2003 leveraras juh med en Community Edition av Obfusicator, så de är ang just XBOX, så kan jag säga att dom redan i våras utvecklade spel i .net. Fick fler svar på det här än jag trodde=) men tror nog jag gör det i C++ har länge tänkt lära mig det och nu har jag ju ett bra tillfälle=) nån som har något tips var man ska börja, finns det t.ex. någon bra guide på nätet nånstans? http://www.cplusplus.com var en bra sida=) men kan ni rekommendera något program att använda, har en känsla av att notepad inte är rätt att satsa på, och så behöver jag något att kompilera medGöra ett RPGSpel
Iden är att göra ett RPGspel i stil med dom tidigare Final FantasySpelen eller liknande, nu undrar jag vilket språk som skulle vara bäst att använda för det här ändamålet. Och jag tänker inte använda rpgmaker eller liknande vill ha mera kontroll på det jag gör. Funderar på att göra det i flash (och actionscript=)) vad rekommenderar ni med mer erfarenhet?Sv: Göra ett RPGSpel
Sv: Göra ett RPGSpel
Framför allt eftersom jag antar att du ska ha ett antal olika karaktärer och miljöer som alla uppvisar liknande egenskaper. Ex kan alla människor (ok, utom handikappade) tala, förflytta sig, bära saker osv och alla miljöer kan innehålla varelser och/eller saker.
Om man ser till att varje typ blir till en klass och dessutom tänker efter när det gäller arv kan du minska mängden kod och slippa upprepa saker vilket lätt ger fel.
Tänk bara på att göra en ORDENTLIG analys och design innan eftersom det är så otroligt mycket dyrare att ändra det senare.
Lycka till!
/PerSv: Göra ett RPGSpel
Snackar vi om något mer experimentbetonat, där tex runtimes och ramverk inte är så störande, så tycker jag du ska lägga stor vikt vid vad du kan idag. Kommer du från VB-hållet så kör på VB.Net, kommer du från C-hållet så kanske C# eller Managed C++ är din grej. Det finns väl om jag minns rätt ett managed DirectX-paket nu (troligen bara ett managed lager över det vanliga DirectX, men i alla fall). Jag rekommenderar dock starkt VB.Net före VB6 (om du väljer det spåret) då du som någon annan skrev kommer att kunna dra stor nytta av arv om du gör det rätt.
Mitt förslag är alltså, antingen C++ eller det språk som du kan bäst eller snabbast sätter dig in i.Sv: Göra ett RPGSpel
Istället för VB.NET borde du satsa på VB6.
Istället för C# borde du satsa på C++.
Själv skulle jag nog använda VB6 (och C++) med DirectX8.Sv: Göra ett RPGSpel
Istället för VB.NET borde du satsa på VB6."
Motivera gärna...nyfiken...Sv: Göra ett RPGSpel
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>Sv: Göra ett RPGSpel
prestanda också. Och vad är en 25MB runtime fil när ett normalt spel idag kommer på
1-3CD skivor?
Jag tvivlar inte en sekund på att MS kommer att släppa lite spel via sina spelstudios
som bygger på .NET och för att inte tala om kommande utgåvor av XBOX
=)
---
<b>Andreas Håkansson
juh medvetna om det ;)
---
<b>Andreas Håkansson