Hejsan!! Du skulle vinna en hel del på om du börjar använda Enter när du skriver Vill inte vara negativ men faktum är att it-branschen har fått oskäligt mycket stryck de sista åren vilket gjort att man har dragit sig way back... Ingen fara.! Det fungerar väl som vilken säljprocess som helst. Ring personalavdelningen (ellerSkulle vilja lite tips om bra företag där man kan söka praktik.?
Jag tycker det är svårt att hitta företag där man kan söka praktik. Jag har provat via arbetsförmedlingen samt sökt i gula sidorna men när man mejlar, skriver vanligt post så svara de sällan varför..? finns det tips på något man ska ha med för jag har bifogat betyg och allt och det kan inte vara för att jag har dåliga betyg för jag har för närvarande 6 VG i 9 ämnen. där VG är högsta betyg i högeskole ämnen. När man ringer så får man bara svaren att vi återkommer eller skicka in betyg och när man har gjort det så hörde inte av sig och det spelar ingen roll om man följer upp får då får man samma svar.. :( Om ni vet eller jobbar på ett företag där du vet att det kan kommas att behövas folk i framtiden så hör gärna av er och hälst i göteborgs regionen eller i mellersta skåne. jag studerar som programmerare samt att jag läser kurser som nätverkstekniker. betyg finns att fås vid förfrågan.
MvH Daniel UddenhedSv: Skulle vilja lite tips om bra företag där man kan söka prakti
Nu är det inte läsbart om man inte är väldigt intresserad.
Dvs skifta rad lägg in radmellanrum så att meningarna blir läsbara. Förslag
Jag tycker det är svårt att hitta företag där man kan söka praktik.
Jag har provat via arbetsförmedlingen samt sökt i gula sidorna men när man mejlar,
skriver vanligt post så svara de sällan varför..?
Finns det tips på något man ska ha med för jag har bifogat betyg och allt
och det kan inte vara för att jag har dåliga betyg.
För närvarande 6 VG i 9 ämnen,där VG är högsta betyg i högeskole ämnen.
När man ringer så får man bara svaren att vi återkommer eller skicka in betyg och när
man har gjort det så hörde inte av sig och det spelar ingen roll om man följer upp
då får man samma svar.. :(
Om ni vet eller jobbar på ett företag där du vet att det kan kommas att behövas folk i
framtiden så hör gärna av er och helst i Göteborgs regionen eller i mellersta Skåne.
Jag studerar som programmerare samt att jag läser kurser som nätverkstekniker.
Betyg finns att fås vid förfrågan.Sv: Skulle vilja lite tips om bra företag där man kan söka prakti
Vad menar jag med det, bara att alla företag jag känner är otroligt restriktiva med att investera i arbetskraft, såvida de inte verkligen måste. Det får den otrevliga konsekvent att det inte finns något alls att söka, samt att alla företag är helt kallsinniga till de kontakter som vissa ändå vågar sig på, det är alltså inget fel på dina referenser eller betyg, tvärtom... det är bara det att idag räcker inte det, helst ska du kunna ALLT och lite till, samt ha 40 års erfarenhet, men om du är pensionär är de inte intresserade av dig!?
Det enda som funkar och som alltid funkar är den gamla klyschan, KONTAKTER. Du måste känna någon för att du ska få en ärlig chans, om inte så blir det tufft, jäkligt tufft... med kontakter behöver du inte ens kunna något, IQ bollträ funkar finfint med kontakter högt upp i business hierarkin, trevligt vaSv: Skulle vilja lite tips om bra företag där man kan söka prakti
Jo jag har förstått det men grejen är den
att jag inte har kontakter det är just det
som det hänger på :(
Tack
//DanielSv: Skulle vilja lite tips om bra företag där man kan söka prakti
ännu hellre en avdelning som du via växeln vet jobbar med det du vill) och fråga
efter ev. praktik.
Ta namnet på den du pratar med - och adressera dina betyg till den personen. Ring
sedan tillbaka tre dagar (exempelvis) efter att du vet att de ska ha fått dina papper.
Fråga vad de tycker om dem. Fråga lite mer om vad de gör och om du kanske inte
kan komma och titta lite.
Med tanke på att det är praktik misstänker jag att du får CSN-pengar och därför inte
behöver någon lön - använd det som ett argument. Det kommer ändå att kosta för
dem att ta in dig, i mentorskap, datorkraft m.m.
Om de är lite undvikande vid första kontakten, fråga bara om det är ok att återkomma
om en vecka eller två och att de gärna får registrera ditt CV i en databas.
Vad som än händer kommer INGEN att komma och fråga dig om du inte vill ha en
praktikplats - det är helt upp till dig själv. Det är bara att ta sig i kragen och försöka
sälja dig själv. Lika bra att du vänjer dig för du kommer ägna större delen av ditt
yrkesliv åt det!
/Emma