Vad jag har förstått ska det bara vara en sida, så det är väl ett tips att ha det såpass kort.. Ta bara med det som är intressant för just det jobbet du söker. Hej Coug, "En CV på en enda sida skulle jag som arbetsgivare lägga åt sidan direkt," En CV anser jag iallafall att man skall försöka få in på 1 eller högst 2 sidor. Det skall ju bara vara en kortfattad beskrivning om vem man är och vad man har gjort. Man behöver ju inte ha en lång utläggning om t.ex. varje arbetsuppgift man har haft utan det räcker ju med att skriva typ tid, arbetsgivare, uppgift. Likadant med utbildningar så behöver man ju inte specificera var enda kurs man har gått (om man pluggat på högskola/universitet el motsv) utan det kan ju räcka med tid, plats och typ av utbildning. Enligt mig skall ju ett CV vara en "teaser" för att vilja läsa bifogat material/personligt brev. När vi anställde folk så läste vi först brevet och kollade på CV:n. Om det var intressant kollade vi de bifogade papprena (t.ex. vilka kurser personen hade läst etc). Verkar vara lite begreppsförvirring om CV :-) det optimala bör ju vara att skicka 2 st cv :PHur lång kan/får en CV vara?
Jag ska skriva om min CV, igen eftersom jag dels har gått några utbildningar till + har mer arbetsplatser att lägga till.
Mitt dilemma, om det nu är ett, är att om jag bara lägger till de nya uppgifterna så blir min CV på flera sidor.
Är det acceptabelt eller ska man stryka något och i sådant fall vad?
Grundskolan är redan borttagen.
Funderar Anna-KarinSv: Hur lång kan/får en CV vara?
Sv: Hur lång kan/får en CV vara?
Sv: Hur lång kan/får en CV vara?
Fast jag vet ju inte vad som är intressant för dem eftersom det inte är ett jobb jag söker, jag slänger bara in en förfrågan eftersom jag på en kurs hörde att de var kort om folk och tänkte chansa på att jag kanske kan få praktisera där.
Jaja, jag får klura vidare, på något sätt får jag försöka få till det till en sida.
//Anna-KarinSv: Hur lång kan/får en CV vara?
Jag har ett koncept som jag har använt länge.
Jag har i ett föregående jobb gått igenom och sållat 100 tals CV/arbetsansökningar
för att presentera för högre chefer.
En CV på en enda sida skulle jag som arbetsgivare lägga åt sidan direkt,
Skulle tolka det som ointresse från den sökande att visa upp sig, lägga ner
arbete på att få jobbet. En CV som är för lång och mastig orkar man inte läsa.
Min erfarenhet är att en CV bör vara ca 3-5 sidor lång, samt ev bilagor.
Det är bra ifall första sidan är iögonafallande.
Sidan 1:
Vad söker jag.
Vem är jag som söker.
Varför söker just jag detta jobbet.
Sidan 2-3:
Vilka arbeten har jag haft
Sidan 3-4 (4-5):
Vilka utbildningar har jag gått.
Bilagor:
Arbetsbetyg
Skolbetyg
Referenser (Kan ev sättas på första sidan ifall det får plats)Sv: Hur lång kan/får en CV vara?
Det är så olika från företag till företag så det finns inte. Jag vet företag som lägger bort ansökningar som är mer än 1 A4 sida, eftersom det blir för mycket att läsa :)
Sedan har jag varit med om företag som plockar den första halvan av bunken och lägger undan och säger: Dessa får inget jobb. Och så går man igenom resterande 400 ansökningar.
En kompis till mig sökte en tjänst, det fanns 700 sökande på denna enda tjänst. Så groteska sållningsmetoder finns garanterat.
Men som sagt, det är olika från företag till företag och från person till person. Du kan aldrig veta iförväg hur de vill ha CV, om man inte ringer och frågar förstås.
Dock så är ju gyllende regel att endast ta med det som är intressant och det man gjort de sista åren. Resten kan man ha med vi en intervjuv.
även om man bara slänger iväg en förfrågning så måste du ha ett hum om vad företaget sysslar med. Jag menar om det är ett konsult företag inom systemutveckling, så är ju nästan all datorvana intressant, men kanske jobbet på McDonalds är mindre intressant (om du nu inte var restaurangchef, ansvar är alltid intressant).
CV är en vetenskap. Jag tillhör nog dem som Knoton hade sållat bort som oseriösa eftersom jag har en CV liggande på nätet och så slängde jag iväg en 20-30 mail till olika företag att jag fanns, vad jag sysslat lite med, och om det lät intressant så kunde de läsa mer på mitt CV. Det fungerade bra, blev några interjuver och ett jobb.
- MSv: Hur lång kan/får en CV vara?
Som det ser ut nu, så har jag en ansökan där jag berättar lite om vad jag gjort/gör och kan, sen ska jag ju bifoga lite grann om vad jag har jobbat med innan, det är det pappret som är "problemet" får det vara mer än en sida?
Det är ju en sammanställning över tidigare jobb, utbildningar och projekt som jag har gjort.
Ska jag ta med allt som jag har gjort under mitt snart 36 -åriga liv så blir det två sidor, jag har ju redan nu rensat bort en del saker för att få plats.
Jobbet är inte utannnserat utan en föreläsare talade om att de var kort om folk och eftersom jag letar praktikplatser för att få den erfarenhet arbetsgivare anser att jag saknar så tänkte jag att den här myndigheten kunde vara intressant att praktisera på.
//Anna-KarinSv: Hur lång kan/får en CV vara?
En CV på 5-6 sidor hade jag aldrig läst. Kort och konsist är bättre än en massa flum och långa utläggningar...
Det finns ju lite kurser i hur man skriver ett bra CV ute på nätet. Kolla på det olika fackföreningarna typ Jusek, och jobbsökar sidorna.
Lite tankar bara... Sv: Hur lång kan/får en CV vara?
Vad jag egentligen menade när jag skrev CV är ju ansökninghandlingar och CV..
Personligt Brev (1 sida)
lista på anställningar (1-2 sidor beroende på relevans och hur lång erfarenhet)
lista på utbildningar (1-2 sidor beroende på relevans...)
Bifogade bilagor tex anställningsintyg, utbildningbetyg...
När jag tänker på det så låg nog begrepsförvirringen mest hos mig :-)))Sv: Hur lång kan/får en CV vara?
en lång och en kort ,, då blir garanterat en av dina cv's lästa iaf.
(lite långsökt resonemang från vad de andra säger.. :P )
//RogerSv: Hur lång kan/får en CV vara?
Jag sätter tråden som stängd, det blev en sida efter diverse trixande.
Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.
Smått nervös eftersom jag ska ringa på ett jobb som kan bli fast om jag har tur.
//Anna-Karin.