Jag skall försöka vara konstruktiv och säga följande. Jag tycker faktiskt att du skall ta och titta på någon annan bransch för några år. Precis som du säger rörande din sjukdom så skulle du försöka finna något som dels inspirerar dig, men även ha fria arbetstider där du själv kan planera den. Jag tycker man skall välja ett yrke som man trivs med och har roligt på. Alltför många har jobb som de inte trivs på, eller tycker om. Jag håller med till 100%, satsa på en sak... :) Jag själv satsar på vb.net, men lär mig inte bara det utan annat också. Det är inte bra arr kunna t.ex. vb.net till 100% men inte kunna ett "jotta" om hur minneshanteringen fungerar eller hur en parallellport ser ut... ;) Däremot behöver man antagligen inte kunna design så mycket om man skall leka utvecklare, det är däremot ett plus, om än litet. Eller: Du behöver inte kunna all matematik om du bara ska sitta och skriva system med flera lager på flera servrar etc.Hur ser framtiden ut?
Jag står i valet och kvalet och vet inte om jag ska satsa på att studera vidare eller byta yrke. Jag är ju en sådan som arbetsgivarna "hatar" eftersom jag kan lite om mycket och det jag har lärt mig, det har jag lärt mig när jag har suttit hemma och pillat.
(Jag har ju tyvärr också skador och sjukdomar att ta hänsyn till.)
Jag har några kortare programmeringsutbildningar, men de slår inte högt.
Men hur ser marknaden ut för IT folk?
Vilka yrken kommer det att behövas folk inom?
Jag tar även tacksamt emot tips på utbildningar som kan vara intressanta.
//Anna-Karin
ps.
låt detta bli en konstruktiv tråd
ds.Sv: Hur ser framtiden ut?
Däremot tycker jag , och sagt förrut att du skall fortsätta med programmering och design - finslipa dina kunskaper och försöka koncentrera dig på att bli bra i något specifikt, alltså inte allt på en gång.
Se det som men möjlighet att göra något nytt, inte ett straff.
HälsningarSv: Hur ser framtiden ut?
Jag stänger denna tråd då responsen i stort sett är noll, ett svar.
Mitt svar till AF blir nog att byta yrke helt och lägga ner programmeringsambitionerna.Sv: Hur ser framtiden ut?
Om det är inom IT som du trivs så satsa vidare på det. Tyvärr ser arbetsmarknaden ruggigt jobbig ut just nu. Riktigt många sökande till de få tjänster som annonserars ut, samt att många skickar in sina CV till företag som inte ens söker folk, så när de skall anställa så har de så många CV att de inte behöver annonsera efter folk.
Detta kommer givetviss att ändras och efterfrågan kommer att öka, jag har hela tiden trott att det skulle vända så efterfrågan blir större än tillgången runt årskiftet 2004-2005. Tyvärr tror jag inte det längre, utan det dröjer minst ett år till. Alltså först årskiftet 2005-2006 börjar det bli gott om IT jobb.
Nu är det enklare att få jobb om man kan flytta på sig, jag fick ett jobb som .NET utvecklare fast jag inte hade några kunskaper inom .NET när jag sökte jobbet. Jag tog mig dock övergränsen till Danmark och de tyckte bara att jag vara så himmla bra :) att jag/vi nog kunde fixa .NET kunskaperna tillsammans. Och 1 år senare med en ASP.NET kurs och en .NET FrameWork kurs så kan man väl hyfsat, men ett år till och jag tycker att jag har bra koll på det hela.
Utbildning är aldrig fel, men arbetserfarenhet slår alltid högre. 1 års arbetserfarenhet inom typ .NET är bättre än 3 års högskolestudier. Mitt bästa tips till dig (om du kan) är att avsätta typ 20 timmar i veckan till att lära dig något programmeringspråk ordentligt. Typ C# i .NET (som jag bara älskar) och sedan göra en del applikationer som du kan ha och visa när du söker jobb. Läs dessutom på om Aritektur och Design av lite större system. Lär dig dessutom att göra applikationer i fleralager som ligger utsprida på flera maskiner. Jag tror att det är denna kompetens som kommer att behövas om några år. Det blir då så lätt att programmera att man måste ha en mer övergrippande förståelse och ha förmågan att göra aritekturen av större projekt.
Det hela är dock mina egna högst personliga åsikter och det finns säkert andra som inte tycker som jag. En sak är säker, man blir bara bra på programmering om man håller på med det hela tiden, ju mer tid man lägger på det ju bättre blir man.
- magnusSv: Hur ser framtiden ut?
Dvs. Man skall kunna det man vill jobba med ruskigt bra, men också sådant som kan ha med uppgiften att göra alt. kan få en att göra bra beslut/tänka på rätt sätt.
Mina åsikter! :)