Hej! När man funderar över en utbildning tycker jag att det är rätt bra att ställa sig själv frågan: Om utbildningen inte kommer att kosta dig något tror jag att den kan vara värd att lägga tid på. Tyvärr är det nog ingen utbildning man "söker jobb" på, min uppfattning är att det bara är högskola som gäller, alternativt arbetsprov. Håller med om att du bör kontrollera de utbildningar du söker. Utbildningar som är förlagda på studiecentrum och sägs vara anknutna till en högskoleutbildning kan vara vanskligt ibland.Är detta en vettig utbildning?
Jag hittade denna utbildning: http://www.jenseneducation.se/docs/utbildning.asp?ed=29&area=2 och undrar om det är en utbildning att satsa på?
De har även andra utbildningar som är intressanta, men frågan är vad det kommer att frågas efter i framtiden.
Har ni någon annan utbildning som verkar vettig så får ni gärna tipsa om den.
//Anna-KarinSv: Är detta en vettig utbildning?
Kan det inte vara bättre att plocka högskolepoäng?
Se http://www.netuniversity.se för uppslag.
/Per-ErikSv: Är detta en vettig utbildning?
"Har jag ett bra/intressant svar till en arbetsgivare (och till sig själv) som undrar varför jag valde just den utbildningen? Vad var det som gjorde att just denna utbildning verkade intressant?"
Mina argument för att välja en utbildning:
En utbildning ska vara en fördjupning av det man redan kan, inte en upprepning.
Eller
En utbildning ska innehålla saker som är nytt för dig för att du vill ha en större bredd på dina kunskaper.
Slutsats: Om utbildningen är en kombination av dessa två argument så bör du nog
försöka hitta en bättre utbildning. (Också om några avsnitt i utbildningen blir en upprepning för dig)
I övrigt låter väl den specifika utbildningen rätt bra. Hör efter om de har någon mer detaljerad förteckning över vad utbildningen verkligen innehåller.Sv: Är detta en vettig utbildning?
Har själv läst några distansutbildningar (högskolenivå) och min erfarenhet är att man måste vara mycket engagerad för att få ut något. Det gäller ju inte att bara klara sig utan man bör ju oxå lära sig något för framtiden.
Sen så har jag fått en uppfattning av att olika utbildningsplatser ofta skryter med hur bra deras utbildningar är, sen när det väl kommer till kritan så är det inte alltid så bra. Har de bara fått elever registrerade kan bidragen börja lyftas av skolan. Kolla upp kursen ordentligt innan du "offrar" tid.
Jag hade nog följt Giris förslag om högskolekurser om man verkligen vill satsa. Faktum är att jag faktiskt gjorde så för några år sen. Visserligen jobbar jag inte inom den aktuella branchen men jag ångrar ingenting.
Högskolan Uddevalla/Trollhätan har Systemvetenskap 120p på distans i ett flertal orter över hela landet (tele/bild). Dom är "oftast" bra på distansutbildningar. Kolla på www.htu.se för information om dessa.
//FreddeSv: Är detta en vettig utbildning?
Däremot tror jag rena distanskurser mot högskolor generellt är bättre. Har man lite otur så är det få söaknde till vissa kurser så det blir dåligt med erfarenhetsutbyte, men i gengäld har oftast läraren mer tid per elev...
/Per-Erik