På mitt jobb ska vi under våren prata om bl.a. titeln på mitt jobb. Hittade en rolig liten länk på Arbetsförmedlingens hemsida där man kan hitta beskrivningar av de flesta yrken. http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=371 Jag tycker att titeln webmaster passar klockrent in på din beskrivning. På en del sidor står dels "informationmaster", dels "webmaster". Eftersom du inte sköter informationen utan webbdelarna, låter webmaster som en lämplig titel. Tack för er synpunkter.Vad är en webbmaster?
Min huvudsakliga uppgift är underhåll av hemsidan, inte själva informationen utan att sidan fungerar. Jag kodar html- och asp-kod samt ser till att databaserna fungerar. Publiceringsverktyget som hemsidan använder är min egen utveckling (i asp) och därför ger jag även en del support kring detta när nån vill ha hjälp.
Jag har dock inte på mitt ansvar att se till att webbserven rent fysiskt fungerar eller att OS:et fungerar i maskinen, detta sköter datachefen.
Kan jag med mina arbetsuppgifter "begära" att få titeln webbmaster, eller vad innefattar den titeln egentligen?Sv: Vad är en webbmaster?
Sv: Vad är en webbmaster?
Den som driftar själva OS och applikationen IIS kallas oftast serveradmin. I större organisationer, som den jag sitter i, så skiljer man på serveradmin och webmaster. I mindre organisationer så kan samma person ha båda rollerna.Sv: Vad är en webbmaster?
Sv: Vad är en webbmaster?
Då ska jag bara övertala chefen att även sätta det på pappret. :-)