Tjena, Det fanns Yrkesförberedande uttbildningar som gav MCSD. Under IT bubblan betalde AMS gallt ut akass under utbildningen och kallade det för arbetsmarknadspolitisk åtgärd. På dagens arbetsmarknad då arbetsökande finns i "överskott" tvivlar jag på att AMS är lika "generösa" däremot har du möjlighet att söka studiemedel. Men då föreslår jag istället att studera på högskolan. Jag tror det smäller högre på en resume en ett certifikat. Problemet är att jag redan har gått en 3årig ingenjörsutbildning i Programvaruteknik (Software Engineering) och det räcker inte. Det är Utbildning + Erfarenhet som verkar gälla på dagens arbetsmarknad, vilket är var moment22 faktorn dyker upp. :-/Microsoft Certifikat
Tänkte slänga ut en fråga och hoppas på ett någon kan göra mig glad. Frågan är om någon vet om det idag (vet att det fanns förut) finns något sätt att få någon annan (läs myndighet) att betala ett Microsoft Certificat (MCSD) till mig.
Anledning: Utibldning utan dokumenterad erfarengher ger mig avslag efter avslag på utannonserade tjänster. Hur får man erfarenhet om man inte får ett jobb? Lite moment 22 så att säga.
Jag blev tipsad om att arbetsförmedlingen (iaf i Stockholm, jag befinner mig i Helsingborg) ibland kunnat erbjuda att man tar Cert via dem men arbetsförmedlingen här nere var inte pigga på det även om de höll med om att det kunde bli dyrare för dem i långa loppet om jag stod som långtidsarbetslös hos dem.
Hade jag velat ha ett lastbils- eller truckkörtkort hade jag troligen kunnat få det, då jag känner folk som just fått detta av dem (och visst är det billigt ? ;). Det handlar definitivt inte om snålhet utan helt enkelt att det inte funkar att betala 5*1800kr när man är arbetslös. En bekant till mig fick ett MS Cert via något IT initsiativ som staten hade för ett par år sedan (minns inte namnet) men det finns inte mer.
Att kunna få någon att stiga in med delar av kostnaderna är också ett alternativ som är intressant. Alla idéer (som inte är rena fantasier) och förslag är uppskattade .. något ska man väl kunna få ut ur skattepengarna när arbetsförmedlingen inte är utrustad för att hantera annat än vård, omsorg och industriarbeten =)
//AndreasSv: Microsoft Certifikat
Sv: Microsoft Certifikat
//Andreas