Idag fick vi reklam till jobbet om en tjänst som erbjuder teckenspråk på hemsidan för att ur tillgänglighetssynpunkt hjälpa döva besökare. För mig låter detta lite underligt då jag trodde döva kunde ta till sig vanlig text på skärmen. Eftersom döva inte hör orden eller bokstäverna så har de svårt att tänka sig hur orden "låter". Så har iaf jag förstått det (som för övrigt är hörselskadad). Men hur vissa ord i skrift kanske ska betonas kan ju ingen besökare höra. Eller är jag "ute och cyklar" nu och inte alls förstår vad du syftade till? Vi som är hörande har ju hört orden och vet hur de låter och ska betonas, en helt hörselskadad person kanske aldrig har hört ljud och kan således inte veta hur det låter eller ska betonas. Men jag förstår fortfarande inte riktigt... Varför skulle vetskapen av hur ordet låter påverka förståelsen för ordet? Som jämförelse händer det ju ibland att man själv t.ex. stött på ord på engelska sidor man vet vad de betyder, men inte lärt sig uttala helt korrekt... Men det är inte så himskans svårt. Okej, jag ger mig. KAn det inte vara så att de, reklamgubbarna eller du förväxlat handikap. KAn det inte vara så att det rör sig om synskadade/blinda? Då kan aural style sheets vara till hjälp för att göra en websida tillgänglig för blinda. Tjänsten gäller teckenspråk riktat till döva/hörselskadade (en blind person kan ju av naturliga orsaker inte ta till sig teckenspråk). Jag tror det är bättre att lägga ned pengar på att göra den tillgänglig för synskadade. Döva kan läsa text. Men deras modersmål är teckenspråk (Enligt länken du angav). Svenskar får ju stå ut med engelsak när det har svenska som modersmål. Då borde väl döva stå ut med svenska när det har teckenspråk som modersmål. Hej på er Tack för din förklaring!Teckenspråk för döva?
Men eftersom jag saknar egen erfarenhet av detta vill jag höra om någon här kanske är mer insatt i ämnet?Sv: Teckenspråk för döva?
Sv: Teckenspråk för döva?
Sv: Teckenspråk för döva?
Det skulle däremot vara kul att få se deras tjänst och vad det innebär för hörselskadade.
Jag kan kanske prata med Thomas på skolan om det, han är lärare för hörselskadade.
//Anna-KarinSv: Teckenspråk för döva?
Exempel kan ses här:
www.tspinfo.se
Vad det går ut på är att helt enkelt visa videofilm av en person som teckentolkar.
Medddela gärna vad du får reda på av den där Thomas :-)Sv: Teckenspråk för döva?
Om man är döv, och aldrig har hört hur ljud låter så vet man heller inte hur man ska uttrycka dem.
Ser man bokstäver i följd som bildar ord så får man inget sammanhang. De kanske kan plugga in vad vissa vanliga ord betyder, men de "förstår" inte skrift på samma sätt som oss eftersom de aldrig får höra det på samma sätt och kan förstå det den vägen också.Sv: Teckenspråk för döva?
Ni har gett mig "mer kött på benen" i frågan nu... :-)Sv: Teckenspråk för döva?
Uttdrag ur CSS specifikationen:
Introduction to aural style sheets
The aural rendering of a document, already commonly used by the blind and
print-impaired communities, combines speech synthesis and "auditory icons."
Often such aural presentation occurs by converting the document to plain text
and feeding this to a screen reader -- software or hardware that simply reads all
the characters on the screen. This results in less effective presentation than
would be the case if the document structure were retained. Style sheet properties
for aural presentation may be used together with visual properties (mixed media)
or as an aural alternative to visual presentation.
Besides the obvious accessibility advantages, there are other large markets for
listening to information, including in-car use, industrial and medical documentation
systems (intranets), home entertainment, and to help users learning to read
or who have difficulty reading.
When using aural properties, the canvas consists of a three-dimensional physical
space (sound surrounds) and a temporal space (one may specify sounds
before, during, and after other sounds). The CSS properties also allow authors to
vary the quality of synthesized speech (voice type, frequency, inflection, etc.).
CSS - Cascading Style Sheets 2.1 Specification:
http://www.w3.org/TR/CSS21/
Appendix A. Aural style sheets:
http://www.w3.org/TR/CSS21/aural.htmlSv: Teckenspråk för döva?
Testa denna sida och klicka på den fyrkantiga ikonen så ser du hur deras tjänst fungerar:
http://www.tspinfo.se/ide.htmSv: Teckenspråk för döva?
Men blinda har det betydligt svårare framför datorn.
JAg tror det ger mer värde att anpassa så att även synskadade kan ta sig tuill den. De finns många som har svårt att läsa den lilla text som visas på skärmen. Man behöver inte vara blind för att kunna ha nytta av att sidan iuppläses på ett bra sätt.Sv: Teckenspråk för döva?
Teckenspråk är dövas språk, samt det är en språk liksom svenska, samt riksdagen har erkänt teckenspråk som språk.
Döva har svenska språket som andra språk liksom ni har engelska som andra språket kan man säga. Visst kan döva läsa texten, det är inget större problem, men vissa har inte precis bra på svenska då det är deras andra språket, liksom vissa av er är inte så bra på engelska pga detta är andra språket, det är "samma sak". Att ha teckenspråk i webbsidor är ganska vanligt nu hos myndigheter.
En läsvärt informationsmaterial "Att vara teckenspråkig döv" på
http://www.sdrf.se/sdr/material/information/teckensprakig.pdf
Många olika infomation finns på
http://www.sdrf.se/sdr/material/information/index.html
http://www.sdrf.se/sdr är SDRs hemsidan SDR står för Sveriges Dövas Riksförbund
//JoyanSv: Teckenspråk för döva?
Jag har pratat med två som jobbar med hörselskadade och deras åsikt var att teckenspråk är ju deras modersmål och "vårat" skriftspråk är som t ex danska för dem, de kan läsa det men kan ha svårt att förstå. Så ur deras synvinkel så är detta med att få en sida upptecknad för sig bra för dem då de lättare kan ta till sig innehållet i sidan.
//Anna-KarinSv: Teckenspråk för döva?
Liknelsen med danskan var jättebra, då kan man enkelt själv tänka sig in lite i deras situation. Nu är jag med på noterna och kan mer förstå nyttan.