Kanske är jag helt ute och cyklar men jag undrar om det kan vara så att det finns företag som kan bekosta eller kanske själv utbilda personalen, nu menar jag inte att vidareutbilda utan istället att ta en helt outbildad och lära upp denne inom något tex programmeringsspråk. Just nu är du nog ute och cyklar... Ja du har nog rätt, men hur gör dom som är nyutbildade då, enda sättet att få erfarenhet är ju att jobba med det, jag skulle visserligen inte själv vilja anställa någon som inte kan något när det finns mer kompetent personal att få tag i, förekommer det praktik eller typ lärlingsmodellen inom detta område, men det är väl som överallt kanske, en praktikant tar mkt tid för den som skall övervaka. mmm... moment 22 i all ära.... Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men inom PROGRESS-världen råder det stor brist på utvecklare, så vi anställer glatt nyutexaminerade (eller är självlärda) om de har rätt profil (och då menar jag att de har någon typ av programmeringsutbildning) och VÄLDIGT övertygande på intervjuerna Skönt att höra det där tycker jag, för mig är ju problemet hur jag ska göra för att byta bransch, ska jag bara sluta jobba plugga istället eller plugga samtidigt som jobba, men det tar ju en sån faslig tid. Tyvärr är det nog svårt att få tag i något om man itne har någon erfarenhet eller utbildning. Om du har lite fritid över kan du ju alltid låna böcker på biblioteket. Börja med (Visual) Basic. Läs böcker tills du storknar. Om du har möjlighet till det - prova att skriva lite småprogram. ett annat tips ... Jag går just nu en 80-veckors utbildning som anordnas av Arbetsförmedlingen och Länsarbetsnämnden där samordnare är två IT-företag, Schlumberger Sema och Frontec. Utbildningen är betald på så sätt att du slipper ta studielån, du får din A-kasse ersättning från Försäkringskassan. Har inte så stor koll på arbetsmarknaden just nu men om man alla nyutexaminerade Civilinjengörer får väl jobb direkt? Hajj! Jag ser inte problemet som att det först och främst ligger i erfarenheten. När man bor utanför Sthlm o Gbg är det stora problemet (ur min synvinkel) att ens hitta ett företag som anställer någon utvecklare i huvud taget. Jag har sökt 3-4 jobb (MS plattform) de senaste 12 månaderna vilket är väldigt låg ratio. Tyvärr så leder det sedan till att varje position har hundratals sökande vilket gör det svårt att ens komma till intervju. Jag har hittils inte kommit till intervju och då började jag koda för 7 år sen varav de senaste 4 åren är en stor del ute i arbetslivet.Betald utbildning
Jag vet inte om det är någon direkt brist på programmerare, men om så är fallet så borde det väl inte vara någon omöjlighet.
/PederSv: Betald utbildning
Finns massor av företag som söker programmerare men de som sökes är folk som har 3-5 års erfarenhet. Det finns många nyutbildade programmerare som kom från högskolan i våras som har problem att få jobb.
Så att något företag skulle anställa dig och sedan skicka dig på utbildning låter som något landstinget/kommunen eller något annat statligt företag (som inte själv förtjänar sina pengar utan tar mina skattepengar) skulle kunna göra. Men det ser nog svårt ut för dig!!
- magnusSv: Betald utbildning
Det man får göra som nyutbildad om man inte lyckas hitta någon drömjobb, är att söka sig till mindre eftertraktade platser, så som kommuner, landsting och andra företag som inte betalar så bra som de heta fina konsultbolagen gör...
- MagnusSv: Betald utbildning
Visst kan det vara svårt, men nog finns det jobb alltid! Min sambo håller just nu på att utbilda sig på företaget inom PROGRESS, och han har aldrig jobbat med programmering, ingen utbildning men har iof jobbat som tekniker i 4 år ungefär.
Samma sak med JAVA-utvecklare, där kan man inte få tag på erfaret folk utan att betala löner som skulle sätta företaget i konkurs i stort sett, så det är klart att nyutexaminerade fortfarande har chans!
Dessutom finns det många företag som har sk. Trainee-utbildningar men naturligtvis får man räkna med en mycket lägre lön om man inte har erfarenhet!
/PejganSv: Betald utbildning
Drömmen vore ju att få bli utbildad av något företag och samtidigt få en blygsam lön mot att man börjar jobba där, men det är väl bara önsketänkande kanske.
Jag skulle nog sluta jobba och satsa helt på skolan, för det går fortare och ger mer (enligt mig). Men det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop...Sv: Betald utbildning
När du tror att du förstår ganska väl hur man gör, skriv lite svårare program.
Läs böcker om sådant du tycker verkar intressant och sådant som verkar vara bra. Ett bra tips är att läsa en nybörjarbok i C efter du har lärt dig Basic. Har du kommit så här långt är det mycket lättare att plugga "på riktigt" sedan.
En sak bör du nog veta: Om du inte är intresserad av att lära dig programmering är det absolut ingeting för dig. Om du bara vill ha något att göra istället för det du gör nu kanske du väljer fel sak att satsa på. Programmering i alla former kräver ganska mycket intresse. Det man vill lära sig får man se till att lära sig.
Om du har ett intresse är nog mitt första råd bra. Se helt enkelt till att få in massvis med kunskap, så kan du göra något praktiskt av det sen.Sv: Betald utbildning
jag skulle aldirg få för mig att ta in ngn som inte har förståelse för enterprise utveckling .. Dvs att arbeta med databaser och komponeter också inte bara skriva fräcka asp hack eller desktop applikationer ..
idag är det super viktigt att förstå datalagring och distribuerade system eftersom de flesta kunder idag inte längre vill ha fräcka prylar till deras slutkund utan mer stöd i deras verksamhet och där är det sällan de har inte har ngn form av distribuerad miljö ..
Och som Niklas sa, har du inget brinnande intresse för programmering kommer du aldrig att hänga med i utvecklingen .. Systemutvecklingsutbildning
Vi har praktiskt programmerat 8 timmar om dagen större delen av 1,5 år och kurserna anpassas efter marknadens behov. Vi har bland annat läst C, HTML och JavaScript, VB, ASP, Java, .Net etc.
Dessa utbildningar ges antagligen för att vi bor i glesbygd för de har till största delen anordnats i Norrland. De flesta har fått jobb efter avslutad utbildning och det sägs från branschfolk att vi har en mer praktisk undervisning än högskolan och därför kan gå direkt in och börja utveckla.
Vill du veta mer, se www.itutb.com.Sv: Systemutvecklingsutbildning
Sv: Systemutvecklingsutbildning
går en liknande utb. i göteborg 2 år me massa programmering.... tror inte de oftast finns på glesbyggden.... finns inne i sta'n oxo :)....
//MSv: Systemutvecklingsutbildning