Jag har undrar om någon vet hur en cerifiering för Microsoft går till och vad man ska läsa för litteratur till den. Det är VB.NET och databaser som är mest intressant. Jag ska inte certifiera ännu, jag börjar civilingenjör (datateknik) till hösten. Jag har två högskolekurser i VB .NET en A-nivå och en på B-nivå så grunder kan jag, men jag vill vara förberedd när dagen kommer. > <b>Jag har undrar om någon vet hur en cerifiering för Microsoft går till och vad man ska läsa för litteratur till den. </b> Jag tog 70-305 idag precis (microsoft webdev vb.net) vad vill du veta mer om?Några frågor om certifiering
Jag undrar också om W3Schools certifieringar är något värda?Sv: Några frågor om certifiering
Jodå, jag har tagit en hel del certifieringar. Dock inte inom utveckling utan inom systemadministration, men principerna bör ju vara likadana. Som alltid så är ju certifieringen två saker, dels att kunna den produkten man ska certifiera sig på och dels att förstå de delar som certifieringen innefattar. Den första biten brukar jag få genom mitt dagliga arbete som systemadministratör med allt vad det innebär, att jobba med system, att läsa om system, att implementera system och att förvalta system. Den andra delen är den teoretiska biten för att klara certifieringen. Jag tycker att böckerna från Microsoft Press är bra. De innehåller i princip all kunskap som behövs för just certifieringen. När jag är klar med boken så brukar jag använda mig av Cramsession, http://www.cramsession.com/. För varje certifiering som Microsoft har så har de en Preparation Guide, tex för Windows 2003 Server, http://www.microsoft.com/learning/exams/70-290.asp. vad Cramsession gör är att de utförligt beskriver varje del som ingår i Preparation Guiden. På så vis märker man om det är något man har missat som boken från Microsoft Press inte har tagit upp eller som man inte har förstått.
Allt som har med sk braindumps att göra ska du undvika. Därför att du inte lär dig något, du vill ju veta att du kan din certifiering inte bara att du har den på papper. Kan man inte klara en certifiering utan att fuska så ska man inte heller ha någon certifiering.
Se också till att inte ha någon övertro på certifieringar. Det viktigaste är att du kan ditt jobb. Certifieringar är bara ett av stegen på vägen dit.
> <b>Jag undrar också om W3Schools certifieringar är något värda?</b>
De är inte särskillt välkända hos arbetgivarna. Men iofs bättre med cert än inga cert. Och de är ju ganska billiga.Sv: Några frågor om certifiering
hade detta bakom mig:
* 3år+ erfarenhet utveckling i .net (med 1 års paus) 6 år i utveckling generellt
* Ms Press boken läst 2 ggr
* CDskivan som följer med MS Press paketet
* diverse online test-cert samples
Var halvsvårt.. kände mer stress men det är för att det var en prestationsgrej :)
fick 848/1000 poäng. 700 är gränsen.
Har du jobb som hjälper dig säger du åt chefen att boka tid när du känner dig redo,
annars kan du ta det privat genom t.ex Jönsson&Lepp eller Cornerstone (där jag
var idag)
Mvh
Rickard
MCP