Hej, jag kan vara din advokat:) jag är riktit bra på it & konsumenträtt Nja, det krävs nog först att man är torr bakom öronen och sen bör man nog vara advokat/juristutbildad. <b>Kan man erbjuda en tjänst i ett webbpaket "gratis" första året, för att året därpå När ni brytit avtalet så har du som bonusmedlem rätt till 30% på ballou's alla paket. Riktigt tråkigt det där, det verkar bli vanligare och vanligare med att låsa kunderna längre tider. Hoppas ni får rätsida på det. Hej och tack för svar :-) Hej Pelle, Hej Tack Anna-Karin! - jag håller på att kika igenom sajten just nu. Finns mycket annat matnyttigt också, men hittills lite glest vad gäller avtalsrätt. Kollade även med några polare. Någon nämnde att exempelvis nån tidning som IDG ger ut har en spalt där man kan tala med jurist. Lite långsökt, men det finns nog om man letar lite. Jag har iMailat ett namn på en kille, vet dock inte hur duktig han är. Hej och tack för att ni försöker hjälpa till. Jag har tagit fasta på era förslag och därför bokat ett möte med en advokatfirma i morgon som jag skall åka och prata med för att se om de kan tillföra något till pellesofts medlemmar. De var mycket intresserade och förstod precis vad det handlar om - vilket är en mycket god start för ett eventuellt samarbete mellan pellesoft och er medlemmar/företag.Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
Jag undrar om någon kan tipsa om en advokat som är bra på ovanstående?
Eller om någon varit med om något liknande och vet exakt vad som gäller.
Det gäller främst avtal hos en ISP - där vi har ett antal frågor som vi vill räta
ut frågetecknen kring.
Ex.
Kan man erbjuda en tjänst i ett webbpaket "gratis" första året, för att året därpå
bara skicka ut faktura där tjänsten debiteras (utan att kunden fått avisering/fråga
om de vill fortsätta använda tjänsten)?
Uppsägning är 90 dgr, fakturan skickas ut ca 60 dagar innan. Det kommer aldrig
någon info i förväg om att avtalet är på väg att förlängas heller, utan avtalet
förlängs årsvis. ISP:n är MYCKET STRIKT när det gäller uppsägning 90 dgr!
Det går inte att komma ex.vis 3 dagar för sent, eller att försöka säga upp avtalet (och
få kreditnota) när man erhåller fakturan (som betalas årsvis i förskott).
I så fall måste VD besluta i ärendet (och han går i princip inte att nå eftersom han reser mycket, personalen får inte heller lämna ut hans mobilnummer).
Dessa villkor gäller, så vitt jag förstått, både kunder som är privatpersoner och företag.
Vi har också ett företag som hyr en dedikerad server, ärendet ligger i långbänk, men
jag hoppas få någon form av besked denna vecka. Här har ex.vis inte mailtjänsterna
fungerat (de ligger dessutom på en annan server som är ISP:ns mailserver). Backuper
har strulat, vi har fått starta om servern ett antal ggr p.g.a. diverse problem (som inte
är relaterade till sajterna som ligger på servern), det har från början funnits "Disk Error"
på servern etc. etc.
Om ISP:n nekar oss att t.ex. bryta serveravtalet kommer min kund att vilja anlita
advokathjälp - det är då vi kommer att behöva en bra advokat som är väl insatt i
den här typen av avtalsfrågor (vi har 12 mån kvar av ett 24-mån. avtal).
Om ni har något tips - lämna gärna detta vi iMailen.
Vänliga hälsningar
AnetteSv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
Sv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
Om du inte har fått något bra svar så kan jag kolla med ett annat ställe vilken advokat som de använde, han kunde tydligen detta med IT.
//Anna-KarinSv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
bara skicka ut faktura där tjänsten debiteras (utan att kunden fått avisering/fråga
om de vill fortsätta använda tjänsten)?</b>
Reflektion från en utan kunskaper inom området:
Har man accepterat ett avtal med den innebörden måste det väl vara det som gäller? Finns något sådant med i avtalet?
/JohanSv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
När det gäller privatpersoner så har jag tagit hjälp av vår kommuns konsumentvägledare. Jag
fick mycket bra hjälp där. Detta fall är nu löst tack vare den info jag fick.
Däremot gäller det andra fallet ett företag/organisation och där måste
evt. jurist användas (om det går så långt).
Anna-Karin - jag tar gärna emot ditt tips om du har lust att kolla upp vilken advokat de använde.
Hälsningar / AnetteSv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
Bra att veta (ang. Ballou-rabatterna) - jag har dock hittat en ny partner som jag jobbat med sedan några månader tillbaka och hittills har det fungerat klockrent (jag kan sköta den mesta administrationen själv och slipper gå genom en serie mellanhänder). Men som sagt skulle det behövas så vet jag var du och Ballou finns :-)
Det är nog lite lagändringar på gång också ang. bindningstider (att ny period måste aviseras i god tid i förväg etc.) men jag har också funderat på att när allt det här är över skriva ihop någon form av info/checklista och lägga ut här. Saker att tänka på för dem som ska ingå någon form av avtal med ISP:s.
Häls. / AnetteSv: Advokat som är bra på it- & konsumenträtt?
Fick tips om denna portal http://jureka.se/ där kan man ställa frågor och få svar.
Kanske att de kan hjälpa dig med ett namn.
Något för Pellesoft kanske?
Knyta kontakt med några bra IT-jurister som vi kan kontakta när/om vi stöter på patrull.
Jag har fått en del bra tips och råd och får försöka forska via de länkar ni givit mig.
Jag tänkte bara att om någon här varit i samma sits och hade någon som kunde rekommenderas så hade det varit bra :-).
Men, Tack!!! än en gång för att ni bryr er och försöker hjälpa :)
Återkommer med mer information.