Hej, java och elektronik är kanske inte bästa möjliga kombination iom att java abstraherar bort så mycket av hårdvaran. Jag tror att en civilingenjörsutbildning i elektroteknik skulle passa bäst. Den ges på de flesta tekniska högskolorna och har fokus på elektronik och programmering, lite beroende på vilken inriktning man väljer.Vilken utbildning ska jag välja?
Går sista året på gymnasiet för tillfället. Efter studenten ska jag tjänsgöra inom militären som elektrotekniker.
Har på senaste tiden börjat intressera mig för elektronik. Tycker det är intressant, men ganska svårt än så länge. Det är något jag gärna skulle lära mig mer om.
Har även stort intresse för programmering, inom vilket jag är ganska duktig. Läser för tillfället Programmering C på 100 poäng där jag lär mig Java, och har tidigare läst Programmering A där jag lärde mig grunderna i C++. Har tidigare hållt på med ASP och Visual Basic.
Köpte för några månader sedan en Boe-Bot från www.robotshop.se (ursprungligen från www.parallax.com), vilket är en robot som man kan programmera via serieporten på datorn. Språket som används till detta heter PBasic och är en version av Basic.
Nu till frågan. Ska till våren söka diverse utbildningar/kurser på högskolor och undrar därför om någon har tips eller idéer på vad som skulle kunna passa mig. Något som jag fastnat för och tycker verkar spännande är programmering av elektronik. Vad använder man sig av för språk för detta ändamål? Är det C#? Hörde även något om att elektronik går att styra via Java, stämmer det? Är Java ett språk att satsa på?
Tack på förhand!
/teoSv: Vilken utbildning ska jag välja?
Eventuellt kunde det vara intressant att titta på en utbildning inom inbyggda system (embedded systems). För microkontroller programmering används fortfarande C (eventuellt embedded C++) samt assembler. Vill du gå lägre än så och programmera logikkretsar och processorer å sånt så är VHDL eller verilog intressanta.Sv: Vilken utbildning ska jag välja?
Sen kan man ju vidareutbilda sig inom Robotics / Robotteknik. Titta t.ex. här:
http://www.robotics.htu.se/extra/page/
Sen tror jag att på vissa tekniska högskolor finns kurser i robotteknik i datateknik-utbildningen.
/Pelle