Hejsan, jag är en högskolestudent som känner för att få lite mer erfarenhet inom programmering/software engineering. Hej, Jag har samma problem, men är antagligen 10 år äldre... Jag hade heller ingen arbetslivserfarenhet, eller hade jobbat med programmering och byggt sajter när jag sökte mitt första jobb som konsult. Jag har inte ens ett fullt gymnasiebetyg!. Däremot kunde jag visa upp pellesoft som ett resultat på de kunskaper jag lärde mig på kvällar och helger, och det är faktiskt en cv det också. Du kan ju ha det i åtanke. Sen att det råkade bli som nu, 6 års arbete hade jag väl kanske inte räknat med. Tack för svaren jag har fått.. ska bara komma på nått häftigt att göra för att visa upp mina kunskaper, fast man får itne så mycket tid över efter man har pluggat hela dagen bara. Sajten är byggd under över 6 års tid så det har inte precis gått över en natt. Men när jag använde den och visade upp den var kanske efter 2 år.. Designa, dokumentera och implementera något otriviat, men genomförbart. Typ ett tidsredovisningssystem, buggrapporteringssystem eller så och lägg det på sourceforge. Det spelar ingen större roll om det är något som det finns 100 varianter av. Det är ju dig själv du vill marknadsföra. Jag håller med de andra fullständigt. <b>(Pelle hittade mig där och inventerade mig hit.)</b> Swenglish Antar att du egentligen avsåg att använda ordet "inviterade" (eng. "invite").Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Fast problemet är ju, var ska jag få den erfarenheten ifrån? =).. Det finns ju inga jobb eftersom det redan krävs att man redan har redan en massa erfarenhet. Antar att när de säger erfarenhet så tänker de inte på "hobbyprogrammerare".
Någon som har tips på var man kanske skulle kunna få praktikplats eller sommarjobb inom datavetenskap området?
mvh Joakim.Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Ta en titt på http://www.academicwork.se/ som hyr ut studenter till företag.Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Sv:Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Men det jag egentligen vill säga. Hitta på nåt, gör nåt och se till att ni får det klart. Oavslutade projekt är det värsta som finns. Det måste man verkligen lära sig, gör klart det du håller på med - då kommer du långt.Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Pelle, om du läser det här igen, en fråga. Hur långt hade du kommit med pellesoft-sidan när du visade upp den? Var den "top of the notch" då?
mvh Joakim. Sv:Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Sen det där med inte tid är ett svepskäl. Skippa tv:n, stäng av MSN, sluta surfa runt och koncentrera sig på vad man skall göra- då kommer man bra långt under bara en timme per dag.Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Då har du något konkret att visa som visar alla led i konsultjobbet.
/johan/Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
Det gäller att sälja sig att synas.
Mitt sätt att marknadsföra mig själv var att släppa en del freeware ute på nätet.
Database viewer/editor, Knoton´s API DivX player, KDS Videoplayer m.m
Jag släppte en del projekt på www.planet-source-code.com
Vilket ledde till att Pelle hittade mig och inviterade mig hit.
Här fick jag mitt första jobb som utvecklare.
Jag scriptade samt utvecklade programvara för Direct Connect.
Jag deltog friskt på vissa forum, hjälpte till där jag kunde efter bästa förmåga.
Så när jag blev arbetslös och började fråga runt på mina nätforum så blev
jag tillfrågad om jag ville börja på mitt nuvarande jobb där jag arbetar som
systemutvecklare med VB6 och VB.net :-)
Innan hade jag bara lyckats få jobb inom min egen krets
vilken var ganska liten, dåligt med jobb osv..
Så utveckla mycket, släpp det du utvecklar, odla ditt kontaktnät och se till att synas
så får du förr eller senare det jobbet du vill ha :-)
I alla fall så har du roligt under tiden samt kanske lär dig nåt, kanske tom lyckas lära
andra något :-)
Editerade detta efter att Per svenskläraren anmärkte på min svenska...
Hoppas han godkänner detta. :-)Sv:Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
"inventerade"?
<info><b>inventera<b> göra upp förteckning över; granska</info>
(Prismas uppslagsbok)
Duger det inte med svenska längre? Varför inte helt enkelt "(Pelle hittade mig där och bjöd in mig hit.)"?Sv: Känner att jag vill ha lite erfarenhet.
inte lätt när man läser o kodar på engelska hela dagar.
själv blandar jag finska & ryska & spanska i min kod :DSv:Känner att jag vill ha lite erfarenhet.