Hej!Bra eller dåligt entrepenörskap?
Jag har länge haft en fundering/idé som jag skulle vilja köra igång hemma i min hemstad Karlstad. Det är ingen unik idé och många har säkert redan hört talas om eller deltar i något liknande redan. Jag vet själv att det finns sådana här satsningar i min närhet men jag vet inte om de är övertaliga eller om de fungerar bra eller dåligt. Jag har dock inte hittat någon i min hemkommun som fungerar på det sätt jag skulle önska.
Min tanke är att tex starta upp en ekonomisk förening inom IT-sfären. Föreningen skulle handha allt som är förenligt inom IT.
Varför ekonomisk förening? En förening har medlemmar och medlemmar betalar in medlemsavgifter. Medlemmarna i detta fallet skulle vara små entrepenörer med egen F-skattsedel. Går en medlem omkull går inte föreningen omkull. Går medlemmarna bra går föreningen bra.
Som ensam entrepenör är det svårt att synas och höras men flera entrepenörer i samarbete är starkare. Liten kan därmed bli stark!
Genom medlemskapet i föreningen handhas alla jobb i föreningens namn. Den eller de entrepenörer som utfört arbete i föreningens namn ger en summa i administration- och utvecklingsarvode eller vad man skall kalla det för till föreningen. Föreningen kan marknadsföra sig och ta in flera jobb och fördela ut dessa bland medlemmarna.
Karusellen kan snurra!
Finns det någon med insikt som kan fylla på med lite "kött på bena", är en sådan här lösning inom entrepenörskapet en god idé?
Vad tycker du?