Hej Hej, Det beror väl på hur lång tid man har på sig... Skall uppgiften göras i samband med intervjun eller som arbetsprov innan ni väljer om personen skall gå vidare till intervju? INtressant fråga om när det skall göras. Jag förutsätter dock att det hela skall göras i samband med intervju, annars är det ganska meningslöst. Precis som Mikael säger så är det ju intressant om hur man angriper uppgiften. Det likosom flera av mina kommentarer tidigare kan man inte följa upp om man bara får ett färdigt material. Mitt förslag är att i framtiden låta eleven köra "testcertifiera dig" här till vänster. Dock finns inga rena asp.net frågor än så länge, men om man tillsammans gör en riktigt bra uppsättning frågor får man faktiskt fram hur bra man är - tillika jämfört mot andra utvecklare i Sverige eftersom så stor mängd personer faktiskt finns samlade här på pellesoft och testar. Här är ett webbupplägg ett företag har gjort: http://www.priskrig.com/coding_test.php Det vore väl bäst att hitta en uppgift som motsvarar de tänkta arbetsuppgifterna. Jag är faktiskt inte helt säker, själv har jag varit med om båda. Ett fick jag göra i samband med intervju och det andra fick jag göra hemma. Jag föreslår istället att ni söker personal som har erfarenhet och som istället för att lösa uppgifter faktiskt kan visa att de hanterar det som ni kan kasta efter dem. Är det verkligen en stor risk att man anställer någon som inte kan syntaxen för ett visst språk och som inte inom en snar framtid har möjligheten att lära sig?! Jag gjorde ett test på en intervju en gång, hade absolut inte klarat det utan uppkoppling till internet men löste det snabbt och lätt genom att googla lite. Men det kändes mycket som copy'n paste så vet inte hur mycket det gav. Oftast är man ju dessutom bäst med de verktyg man behärskar och sätts man med nya verktyg kan det ju ta ett tag att lära sig. Utan code completion får jag det lite bökigt t.ex. Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Vi ska anställa en systemutvecklare på mitt företag och nu är jag på jakt efter någon typ av programmeringsuppgift/test som vi ska låta dem göra. Vi har ett sedan tidigare i ASP men nu är tanken att denna person ska jobba med ASP.NET och C#. Så jag undrar om det är någon som har ett förslag på hur ett sådant kan se ut och om ni skulle vilja dela med er av det, gärna förslag på lösningar också.
Skulle ni ha ett förslag får ni gärna maila det till mig på lisbet@konsultbolag1.se
Tack på förhand
LisbetSv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Det absolut enklaste vore att ge motsvarande uppgift att lösa som ni idag har i ASP. Sedan är det ju bara att testköra lösningen för att se hur bra den är och jämföra de olika lösningarna mot varandra som ni får från olika ansökanden.
Det stora problemet som jag anar här är att du efterlyser även lösningar. Tjusningen med programmering är att det inte finns EN lösning på EN fråga. Det finns många sätt att göra samma sak på, och många som är bra. Det finns även lösningar som fungerar men som är mindre bra.
Så i detta ligger två svårigheter, dels att definiera vad som är viktigast i uppiften: att det fungerar tekniskt eller att man använt moderna progammeringsmodeller. Om man inte anger den typen av förutsättningar i förväg så blir det helt omöjligt att jämföra och det kan lätt bli orättvist mot den eller de som inte tolkat uppgiften på samma sätt.
Den andra svårigheten ligger i granskningen. Ni måste ha egen kompetens inom detta området idag för att bedöma lösningen. Om ni inte har det, så måste ni helt enkelt hyra in den. Det är annars lätt att fastna i fällan att ta in en fulprogrammerare som löser allt på en kodrad jämfört med en som gör det "enligt boken" och har snygga kommentarer och därmed får ett program som ser väsäntligt större och otympligare ut. Men man kan inte göra tvärtom heller eftersom vi i andra ändan av skalan har den effektive programmeraren som kan ratas till förmån för en spagettikodare som skriver och skriver och skriver men aldrig kommer i mål.
Och så här långt har vi bara tittat på resultatet, men inte funderat på hur man kom dit. Om två lösningar är identiska, men den ena tog 10 minuter att fixa och den andra tog två timmar, vilken programmerare är då mest erfaren? Samtidigt skall man inte mäta tiden med hög prioritet, då tid och kvalité ofta (dock inte alltid) står i motsats till varandra.
Och hjälpmedel då? Vissa anser det vara fel att använda hjälpmedel, själv tycker jag det är smart. Om jag har två personer framför mig och den ena sliter och gissar, chansar och testar sig fram och den andra använder olika hjälpmedel som hjälpsystem, on-line dokumentation, forum etc så anser jag den senare vara bättre eftersom denna person dessutom utvecklas. Men även här finns problem och det är den klasssiska plagiatfällan. Jag har sett kodare som klipper stora kodstycken rakt av och får det att funka utan att fatta varför. I de situationerna så bygger man in stora potentiella buggar och säkerhetsrisker.
Det fins mängder med mer saker att tänka på, men kontentan är att inte se det som en svart/vit uppgift som bara kan lösas på ett sätt utan det är viktigt att ha rätt kompetens som utformar uppgiften såväl som utvärderar svaret.
Lycka till!
// JohanSv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Ge en enkel uppgift: t.ex. Gör ett telefonregister.
Kolla om han/hon börjar koda direkt och testa, eller om han/hon tänker och planerar lite först. Det är ju första steget som jag(a.k.a. personlig åsikt) märker skillnad mellan programmerare och "wannabees"
Sen kan man ta koden och be en "kunnig" (eller gärna ett par) konsult(er) bedöma och betygssätta delarna.
1. Användarvänlighet.
2. Funktion enligt spec.
3. Innovativa lösningar.
4. Bra struktur?
/mickeSv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Det senare har jag varit med om.Sv:Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Och i fallet färdigt material så vet man heller inte vem som gjort det. Det kan ju mycket väl vara en polare som gjort det eller så har man "lånat" från internet. Ett material som bara skickas in har väldigt lågt värde.
Lisbet, hur hade ni tänkt er detta?Sv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Sv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Sv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Om det är att skriva ASP.NET Webbapplikationer mot SQL server, kanske en uppgift kan vara en liten applikation för att lista:
pubs.authors,
och en redigeringssida för att ändra/lägga till uppgifter.
Om det räcker för den kompetensprofil ni söker är omöjligt för mig att svara på :)Sv: Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Jag ska föreslå att de får göra det i samband med intervju.
/LisbetSv:Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Programmeringsproblem av den typ som du efterlyser har i allmänhet en förmåga att bli väldigt stolpiga, korta och visar inte på det viktigaste en programmerare kan besitta, nämligen förmågan att bli inspirerad och visa att han/hon klarar av att improvisera och göra lösningar som är innovativa och snabba både i utvecklingstid och i exekveringstid.
OM ni nu tvunget måste ha någon form av testning av de personer som ni vill anställa så föreslår jag något som baserar sig på ganska vida ramar och som tar upp till en halv dag att utföra (ni bjuder på lunch). Då de olika lösningarna analyseras kan ni enklare se om en person har hittat en innovativ lösning på ett problem. Det är MYCKET viktigare än att kunna all syntax i huvudet.
Klarar ni inte av att rekrytera så finns det firmor som kan göra det åt er.
//Mikael SandSv:Programmeringsuppgift vid anställningsintervju
Man borde väl kunna få ut rätt mycket genom att kolla med referenser, se vad personen gjort tidigare och be den sökande redogöra lite för hur tidigare problem har lösts. På en intervju fick jag redovisa lite ur valfritt projekt jag gjort. Då ser man ju hur någon kan argumentera för sin sak, vad man stött på för problem och hur man löst det. Utan att skriva en enda rad med kod.