Hej! Jag och ett par kollegor driver ett litet IT-bolag. Vi har nu fått erbjudande om att supporta en programvara som vi varit med och utvecklat åt ett betydligt större IT-bolag. Det stora IT-bolaget vill att vi ska kunna rycka ut året om med kanske ett dygns varsel och reda ut problem och rätta buggar. Vi får för detta ett fast belopp per månad + ett rörligt belopp. Frågan är hur mycket vi skall begära i fast belopp? Det rörliga landar på en normal underkonsulttaxa. Hej,Supportavtal
Sv: Supportavtal
Kostnaden skall stå i proportion till vad det kostat att köpa programlicensen från er. Vanligt är att man lägger sig på en årskostnad (totalt) på cirka 10-20 % av programmets licens.
Från denna summa får ni då räkna bort det uppskattade rörliga kostnaden, dock enbart den tidsbaserade delen. Själva utryckningen ligger utanpå detta.
Ett exempel.
Lått oss anta att ni utvecklat ett program som ni sålt för 100.000:-, av detta beräknar ni en suportkostnad på 15% per år.
Normal sett räknar ni med fyra utrykningar per år, vardera á en timme värderade till 1.000:- per timme. Således tidkostnad totalt 4.000:-.
Från de 15.000:- som beräknats ovan drar man således ifrån detta och landar på 11.000:- som ni bör lägga som fast kostnad. Utöver detta tillkommer kostnaden för transporten att ta sig till kunden inklusive tidskostnnaden för transporten.
(Noter att siffrorna ovan är helt fiktiva och baseras enbart på att det skall vara lätt att göra beräkningar på.)
Lycka till!
// Johan