Hej! Hej, Hej AndreasHemsidejobb ersättning
Jag har precis kommit igång för att starta egen verksamhet och ska utveckla en enkel hemsida åt ett mindre företag. Hemsidan är html-baserad utan flash, asp, java eller andra komponenter. Inget avancerat alltså.
Företaget är relativt litet och verksam i en mindre inlandsort. Eftersom det är mitt första uppdrag som företagare har jag lite svårt att veta vad jag ska sätta för pris på hemsidan. Även om sidan kommer vara enkel så ligger det ju ändå en del arbete bakom, som t ex design och struktur.
Vad anser ni är ett lämpligt pris för ett liknande projekt? Både som klumpsumma, men även vad man kan tänka sig ta betalt per timme, och hur lång tid man kan räkna på att det tar att utveckla en hemsida.
Tacksam för svar!
MVH
AndreasSv: Hemsidejobb ersättning
Jag tror de flesta företag vill ha ett fast pris, men jag tror ändå det är viktigt att du tar upp diskussionen med kunden om hur de vill ha det.
Ditt timpris bör baseras på hur erfaren du anser dig vara. Kolla t.ex. på lönestatstik på jobb.idg.se och räkna baklänges vad det blir per timme.
Sedan bör du göra en uppskattning hur lång tid det bör ta. Bryt ner det i mindre delar så blir det lättare att uppskatta. Sedan är det ren matematik.
Om det är bra så bör tid x pengar bli ungefär samma oavsett om man är nybörjare eller inte.
Sedan kanske man skall fundera på att ge rabatt utöver detta eftersom det är första kunden och det är bra att få referenser. I det fallet skall det tydligt framgå till kunden att det är en rabatt så maninte förväntar sig specialpris per automatik i framtiden. Dessutom bör ni vara överens om att kunden skall fungera som referens.
Lycka till!
// JohanSv: Hemsidejobb ersättning
En viktig sak som du måste ta med i beräkningen är storleken på företaget, vad de sysslar med, hur länge de hållt på med sin verksamhet, omsättningen. Sedan måste du vara medveten om hur mycket du måste betala i avgifter till pappa staten. Men sedan även hur mycket du själv har i utgifter så du inte går under och går med förlust. Många ligger runt 6000 för en sådan sida du vill producera. Det finns de som ta mer och de som tar mindre.
MVH
Magnus Gustafson
Wesy Design