Hej! Med 16års erfarenhet så verkar det väldigt lågt. Det låter väldigt lågt! Hej Fredrik! 25000 i månaden låter som ett skämt... Även om 25000:- känns som ett skämt så bör är det erbjudandet ändå inte så svårt att förstå "Allt detta gör att 25000 kanske ändå inte är så lågt, sett utifrån deras perspektiv" Anlitar du en konsult så måste ju det du räknat upp ingå i konsultarvodet på XXX kr i timmen. Konsultens chef betalar ju inte sociala arbetsgivaravgifter och utbildning ur egen ficka. Det är ju kunderna som får stå för det. Kontoret med hyra som konsultens chef och löneavd och allt sånt sitter på ska ju också ha pengar. Som redan sagts, jag tycker du ska begära 35 och inte gå under 32... Du kan troligen få en hyffsad löneutv. på företaget senare om du sköter jobbet bra. Men det beror lite på. Om de inte har så många programmerare där kan det upplevas "orättvist" av både fack och arbetsgivare att du ska ha 5-10 tusen mer i månaden än de som har jobbat på företaget i 15 år. Tyvärr får du kanske inte den respekt för din kompetens som du är värd.Lön som Programmerare
Jag jobbar idag som C++ programmerare/Systemutvecklare hos ett konsultföretag och nu har en av "våra" kunder erbjudit mig jobb hos dem! Jobbet är samma som jag gör idag men de vill ha kunskapen "inom huset".
Det jag undarar lite om är lönen. De har erbjudit mig 25000/mån vilket spontant känns lite lågt, men jag kanske överskattar mig själv...
Jag har en Fil Kand i Systemvetenskap. Har jobbat 16 år med C++ programmering varav 5 år åt företaget som erbjuder mig jobb (som konsult), samt varit lärare i programmering i 5 år.
Så är lönen "rätt" eller ska jag begäre mera och i så fall hur mycket?
// AndersSv: Lön som Programmerare
Har du kollat SCB om det finns något där?Sv: Lön som Programmerare
Jag är programmerare/systemutvecklare har jobbat i 6 år varav nästan all tid hos ett och samma bolag och jag har högre lön än det och jag är inte konsult...Jag har gått en intensivutbildning i samarbete med Lunds universitet så jag har inte ens den fullständiga systemutvecklingsutbildningen...
Nä kolla upp med ditt fack. De flesta fack brukar ha en översikt över medianlön etc...Sv:Lön som Programmerare
Tack för svaret! Jag har nu kollat lite hos SCB och fått fram dessa uppgifter:
Undre kvartil: 27 900
Median: 33 500
Övre kvartil: 39 900
Medellön: 34 900
Vilket är lite mera än de har erbjudit!
Hmmm, undrar om man kan begära 35 000:-
// Anders
Sv: Lön som Programmerare
Nu vet jag inte hur duktig du är men med 16 års erfanrenhet och minst 5 år i det huset så borde lönen inte ligga under 40.000 (du sitter ju med rätt mycket kunskap och kompetense om just det du gör, det kostar att lära upp en ny). Jag kan tänka mig att en nykläckt student strävar efter en lön på 25.000.
Men allt beror på vad det är för företag som du blir anställd hos, där jag jobbar har man generellt lite lägre löner, men bättre förmåner än genomsnittet. Det är även sådan man måste ta med i beräkningarna. Samt var i landet som företaget ligger. Stockholm ligger ju generellt ett par tusenlappar mer i lön än i övriga landet.
Hur mycket tar konsultfirman betalt för dig i timmen, utifrån det så kan du räkna ut vad du kostar företaget i månaden, och när man sedan tittar lite mer på sjukkostnad/semesterersättning/utbildningkostnad/arbetsgivaravgifter osv osv så bör du får fram en månadskostnad som stämmer överrens med vad de betalar för dig idag.
Vad du än gör så sälj dig inte för billigt, för det är stört omöjligt att höja sin lön när du väl är anställd, vill du ha en hög lön så gäller det att blir en hög ingångslön när du börjar på jobbet... (bitter erfarenhet)
- MSv:Lön som Programmerare
Det är med största säkerhet är en klart lägre timlön än vad de fått betala för konsultjänsten hos ditt nuvarnde företag, men blir samma pengar för dme i slutändan.
25000/månad blir 300000kr/år
sen får du lägga till sociala arbetsgivaravgifter på 43%, vilket ger 429000
Förut behövde dem bara betala för det du jobbade, nu måste dme även betala för din semester som är en månad
de ger att 12löner bara blir 11 arbetade månader, därför
blir kostnaden per månad för dem egentligen 39000kr/månad (429000/11)
Dessutom måste dem numera stå för fortbildning, samt eventuella ersättare vid sjukdom.
Vilket gör att de blir ännu dyrare.
Allt detta gör att 25000 kanske ändå inte är så lågt, sett utifrån deras perspektiv
Dock ska du ju helt klart kräva högre lön.
Vara snäll kommer man ingenstanns på =)Sv: Lön som Programmerare
Tja, vänd på det istället. Säg att din utträckning stämmer. Alltså en lön på 39000 i månaden, lägg till en utbildningskostnad på 2000 i månaden (bör ge dig 1-2 kurser om året). Samt 5-10% i pålägg för extra kostnader vid sjukdom. Detta ger så fall en månadskostnad runt 45.000 i månaden.
Om man slår ut det på antalet jobbade timmar i månaden (som ligger runt 160-170) så blir det en timkostnad på ungefär 280 kronor i timmen. Jag har väldigt svårt att se att man har sålt sin konsult till bolaget för det priset. Skulle gissa på att priset för konsulten inte är under 500 kr/timme och detta ger så fall en månadskostand på ungefär 80.000 + moms...
Så även från företagets sida så är 25.000 i månaden ett hån mot den anställde, med tanke på vilken erfarenhet och kompetens som personen måste sitta inne med.
Visst slipper man en massa kostnader med konsulter, men ha en konsult sittandes i flera år är en onödig kostnad och det är garanterat en av deras anledningar för att "plocka hem kunskapen"...
Bara mina 2 ören...Sv: Lön som Programmerare
Sv:Lön som Programmerare
Med din erfarenhet inom C++ och med den utbildningen, bör du kunna få runt 35 på vilket seriöst konsultbolag som helst. Så tänk inte att detta är din stora chans. Det verkar inte så när de erbjuder 25 till dig. Du bör se dig om efter andra jobb också bara för att kolla läget vad "du är värd". Det kan ju mycket väl vara så att det här företaget aldrig någonsin kan tänka sig att ge dig 35-40 i månaden. Då får de helt enkelt avstå från att ha en anställd programmerare med den kompetensen.