Hejsan! Jag har läst en KY-utbiling i programmering i Eksjö på HCEDU nu mera Interactivaakademin.Dock har dom laggt ner programmerings delen och satsar mer på interaktiva medier som flash och director. he he var själv på väg att söka till HCEDU fast det blev Datanätteknik på högskolan i jönköping :) >VAd du än väljer se till att det finns kontakt med företag i form av praktik Finns en högskoleutbildning vid Blekinge Tekniska Högskola(BTH) som fokuserar sig helt på spelprogrammering. Programmet är på 3 år dvs 120p. och finns möjligheter att läsa vidare och ta ut en magister senare. Tja! >Generellt så anser "JAG" inte att man ska välja en utbildning för att det låter intressant. Man ska välja en utbildning efter vad man sysslar med på sin fritid, sitter man o kodar mycket och har ett så pass stort intresse för programmering så att man driver egna projekt och håller sig uppdaterad inom ämnet så är det helt klart värt att få det på papper. Det jag vill komma till är att man blir inte en duktig programmerare bara för att man går en högskole- eller ky- utbildning inom ämnet, utan man måste verkligen brinna för det, annars har man ingen chans mot alla andra på marknaden. De skulle säkert passa in på ett spelföretag. !!! VARNING !!!Ky-utbildning
Står inför valet av högskola eller KY-utbildning.
Jag måste söka vidare så jag undrar om något har någon erfarenhet av KY-utbildningar?
Vill jobba med programmering och söker därför diverse KY-utbildningar med inriktning programmering.
Har hittat en bra utbildning som verkar intressant, http://www.powerhouse.net/index.asp?p=837
Men är spelprogrammering något att satsa på? Känns som det är svårt att få jobb.
Ialla fall, hoppas nån har erfarenhet av KY och kan dela med sig, oavsett vilken slags utbildning.
Var det svårt att få jobb efter? har många frågor men hinner inte skriva mer nu.Sv: Ky-utbildning
Dom har en spelutvecklar linje, där director är själva huvud språket.
Rekomenderar dena skola varmt då lärarna är folk som jobbar med detta.Plus att övrig personal är riktigt bra.
Dock kan jag säga att jag inte fått något programmerings jobb efter skolan.Men dom satsar mycket på att hjälpa dig stara eget.Så några av minna klasskopisar försörjer sig på deras egna företag.
Du för gärna höra av dig om du undrar över något mer.
http://www.interaktivaakademin.se/Sv: Ky-utbildning
Fast nu blev man sugen på att plugga flash igen, är självlärd så det är bra att ha något på papper.Sv:Ky-utbildning
Enligt en av mina klasskompisar så får man inte starta en KY-utbildning utan att ha nån form av praktik.
Men möjligheten att han har fel är ju 50/50. :)Sv:Högskola
MVH
NicklasSv: Ky-utbildning
Det går inte helt att jämföra en Ky-utbildning med en högskoleutbildning. Högskolepoängen värderas helt klart högra av företag som inte är involverade i den tänkta ky-utbildningen.
Jag vet inte hur det är med jobb, men av vad jag har hört så verkar det som om ky utbildade har oftast svårare för att få jobb på företag som inte är involverade i den tänkte ky utbildningen
Enda fördelen jag ser med en ky-utbildning är såfall om man kan knyta en kontakt med ett företag under utbildningen så pass bra att man kan få jobb där, det verkar ju vara en hel del praktik vilket väger ganska tungt.
Högskolan har så klart examens jobbet som får räknas lite som en praktik, den är dock aningen kort så oftast hinner man inte knyta en kontakt som leder till jobb, men det kan helt klart förekomma.
Generellt så anser "JAG" inte att man ska välja en utbildning för att det låter intressant. Man ska välja en utbildning efter vad man sysslar med på sin fritid, sitter man o kodar mycket och har ett så pass stort intresse för programmering så att man driver egna projekt och håller sig uppdaterad inom ämnet så är det helt klart värt att få det på papper. Det jag vill komma till är att man blir inte en duktig programmerare bara för att man går en högskole- eller ky- utbildning inom ämnet, utan man måste verkligen brinna för det, annars har man ingen chans mot alla andra på marknaden.
När det gäller spelprogramering så är det som folk säger här, det krävs lite matematik, men inget du inte kan lära dig. Ett tips kan vara att börja med att titta på Manage DirectX. Förövrigt ska du nog titta mer på branschen när det gäller spel programmering. Jobb finns men de e helt klart begränsade i Sverige, en annan grej som är värt att fundera på är att det är en helt annan social arbetsmiljö, det lämnas väldigt lite tid åt ett liv utanför företaget i alla fall enligt min erfarenhet.
//SnowJimSv:Ky-utbildning
Jag har ett brinnande intresse för programmering och det är det jag vill syssla med.
>När det gäller spelprogramering så är det som folk säger här, det krävs lite matematik, men inget du inte kan lära dig. Ett tips kan vara att börja med att titta på Manage DirectX. Förövrigt ska du nog titta mer på branschen när det gäller spel programmering. Jobb finns men de e helt klart begränsade i Sverige, en annan grej som är värt att fundera på är att det är en helt annan social arbetsmiljö, det lämnas väldigt lite tid åt ett liv utanför företaget i alla fall enligt min erfarenhet.
Matematik har jag inte direkt lätt för men jag tycker matte är kul och intressant så jag kan lära mig det som behövs i spelprogrammering.
Angående den sociala biten så stör det mig inte så mycket. Jag sitter oftast hellre hemma och programmerar än är ute med kompisar eller umgås med familjen. Kanske låter tragiskt men det tycker inte jag. :P
Angående begränsning om jobb i Sverige, hur det med jobb i andra länder? hur räknas ky där?
>Enda fördelen jag ser med en ky-utbildning är såfall om man kan knyta en kontakt med ett företag under utbildningen så pass bra att man kan få jobb där, det verkar ju vara en hel del praktik vilket väger ganska tungt.
Är det verkligen den enda fördelen du ser?
och det är 35 veckors praktik på den utbildningen jag tittat på och det är ju helt klart en fördel där man kan visa sina kunskaper direkt istället för att visa upp ett papper på "vad man kan".
Hela idéen med det är inlägget var att se om det fanns några med erfarenhet av KY och det fanns ett par.. jag får fundera vidare och se vad jag väljer.Sv: Ky-utbildning
Jag får dock bilden av att du inte har tittat alls på OpenGL, Direct3D osv.? om man nu har ett brinnande intresse för spelprogramäring(vilket du i och för sig inte nämnt något om) så borde man ha gjort lite små grejer på sin fritid inom ämnet? Man ska inte behöva en utbildning för att läsa på om det ämne som intresserar en, då anser ”JAG” att man valt fel utbildning.
>>Enda fördelen jag ser med en ky-utbildning är såfall om man kan knyta en kontakt med ett företag under utbildningen så pass bra att man kan få jobb där, det verkar ju vara en hel del praktik vilket väger ganska tungt.
>Är det verkligen den enda fördelen du ser?
och det är 35 veckors praktik på den utbildningen jag tittat på och det är ju helt klart en fördel där man kan visa sina kunskaper direkt istället för att visa upp ett papper på "vad man kan".
Själklart är det en fördel med mycket praktik. efter mina 4 år på högskolan så började jag jobba, på de första 6 månaderna lärde jag mig mer på jobbet än vad jag gjorde på typ 2 år på högskolan, man får dock tänka på att detta då är "inriktad" kunskap inom ett ämne och inte så bred som en högskole teori.
Det är just denna breda kunskap som jag anser man går miste om på en ky utbildning, även om man vet vad man vill jobba med under tiden man pluggar så kan det se helt annulrunda ut efter 1 par år inom det valda ämnet (ex spelprogramering).
Praktik kan man väll egentligen få var som (där de tar emot) genom att gå till arbetsförmedlingen eller något? Man måste väll inte gå en utbildning för det?
Hur fungerar ekonomin på en ky utbildning, är det huvudsakligen CSN lån som gäller? Förr far det ju företagen som var involverade som stod för månads pengen.!!! VARNING !!!
Jag har gått på Inbyggda System när den utbildningen gick i Eksjö. Vi var 26 som startade utbildningen men bara 4 som fick slutbetyg!!! Vad jag kan säga är att jag lärde mig mycket då jag hade en relevant bakgrund. Men många av mina med -bröder/-systrar lockades att starta denna utbildning med för dåliga förkunskaper, avhoppen duggade tätt. Kvalitén varierade mycket kraftigt från kurs till kurs helt beroende på vilka lärare de råkat få tag i och vilken nivå lärarna valde att ligga på.
Många av de som gick på skolan när jag gick där var mycket besvikna på utbildningen och kände sig lurade då det ju trots allt är självfinansierat (studiemedel). Inga som gick ut utbildningar när jag var där fick jobb pga att de gått KY-utbildningen. Jag själv gick ut med kanonbetyg "...skryt!..snuskigt!...sorry!..." men har inte haft en chans på arbetsmarknaden. Vidare så har jag varit i kontakt med föreläsare, folk som jobbat i Eksjö och de har vittnat om diverse oegentligheter. Det var viktigare att få elever att "skriva på" då det ju gav skolan om det var 50 000 SKr/termin eller läsår kommer jag inte ihåg nu, men stålarna var i fokus helt klart.
Avslutningsvis:
För guds skull undvik KY!!!!
Sök dig till högskolan till varje pris!!!
En formell utbildning är skitviktig. Jag har en massa kunskap men får inget jobb någonstans då jag har gått på KY som tyvärr inte har någon genomslagskraft ens hos de företag som ska hålla i den sk LIA-praktiken.....tänk dig för!!!
Jag skulle kunna rada upp en himla massa helt miserabla fakta och händelser från Eksjö dels självupplevda men också sådan som andra varit med om men jag tycker att ovan får räcka. Jag är mycket tveksam till hela KY-systemet, grundidén är bra men implementeringen är ofta dålig!!! Detta gäller tyvärr också andra utbildningsorter efter vad jag senare fått höra....
mvh.