Hej Varför inte bara göra så här: OK.Några tips om anonym enkät?
Jag söker litteratur - eller om någon av er kan bidra med idéer - om hur man i en databas kan registrera enkätsvar men ändå garantera anonymitet åt de som svarar.
Problemet är att man måste kunna skicka ut påminnelser till de personer som inte svarar och dessutom, när svaren kommer in, återföra svaren till den ursprungliga personens gruppindelning/koder.
Ex. personuppgifter:
- Personnr
- Namn
- Adress
- Koder (kan vara flera fält)
När svaren kommer in skall svaret bockas av så att man vet vem som svarat, men dock inte hur personen svarat. Alltså skall svaren sparas separerat från personen men ändå skall svaren kopplas ihop med personens koder.
Jag antar att man kan lösa detta genom att på något sätt koda varje enkät man skickar ut samt varje kuvert som svaren kommer in i. Har också för mig att jag läst detta i någon bok när jag pluggade men just nu kommer jag inte på hur man skall lösa detta.
Har någon något boktips eller annan idé om hur man löser detta?
Mvh
/ PerSv: Några tips om anonym enkät?
1. Lägg till en kolumn "har svarat", till personerna.
2. Ha en tabell "svar", som innehåller svar, och dessutom alla "koder" etc. för personen, men inte något som specifikt kan hänröras till en person.Sv:Några tips om anonym enkät?
1. Det är jag med på. Man får pricka av helt enkelt.
2. Men svaret som registreras i tabellen Svar måste ju registreras tillsammans med personens koder... Hur?
/ Per