Hej! Spontant skulle jag säga att arbetslivserfarenhet slår både certifieringar och annat. Du får nog vända på frågan och titta vad som krävs för just det eller de jobb du är intresserad av. En certifiering säger egentligen ingenting. Allt den säger är att du kan läsa en bok. Det betyder väldigt sällan att du faktiskt kan något. Bortsett från 70-300 (design cert) så är de flesta certifieringarna ganska enkla och bygger på att du kan syntax, det visar inte att du har någon kunskap om hur man faktiskt använder syntaxen.Certifiering ??
Jag har för ett bra tag sedan nu gått en s.k. KY-utbildning där jag bl.a. läste UML, C/C++ och assembler. Mina frågor är i all korthet:
1) I hur stor grad har jag nytta av en s.k. Microsoft-certifieringar för att få jobb?
2) Det gick relativt bra för mig när jag pluggade C och C++ utifrån detta vad bör jag ta för "cert"?
3) Bortsett från pkt 2. Vilket cert är hetast på marknaden just nu?
4) Finns det några längre utbildningar? Jag pratar alltså inte om 1 till 2 veckors företagsförlagda utbildningar för 30" i veckan, tack men nej tack!
Att jag frågar er gott folk beror på att det känns hart omöjligt att få ett icke "säljare-svar" när man ringer olika företag som certifierar. Jag är i skriande behov av att addera till någon ytterliggare till mitt KY-betyg som gör att jag kanske kan hitta ett jobb i Sverige eller i övriga Europa.
Alla svar mottages tacksammast!Sv: Certifiering ??
När det gäller certifieringar så har Microsoft en idé med partnerprogrammet och det gör att småföretagare som innehar 2 eller 5 certifieringar får bättre support, men oftast har många redan några certifieringar var så det kanske inte är ett argument för just din tänkta arbetsgivare.
Personligen har jag många kollegor som har både 20-30 certifieringar. Jag har aldrig haft tid eller möjlighet att ta några förrän jag beslutade att bli lärare, då var jag ju givetvis tvungen. Så jag tror samma gäller dig. Ta reda på vad som krävs för att just du skall vara intressant för arbetsgivaren.
Lycka till.Sv:Certifiering ??
Däremot är det så att många rekryteringsföretag tittar blint på certifieringar, på Microsoft sidan är MCAD och MCSD de tittar mest på.
I och med .net 2.0 har iaf Microsoft försökt ordna det här problemet och har två nivåer på certifieringar, en som bara tittar på syntax och en som försöker titta på om man faktiskt kan använda det. Vi får se om de lyckas.
Men sen är det som Pelle säger, för att bli Microsoft Partner krävs det ett antal cert för de olika nivåerna, så för mindre och medelstora företag är cert viktiga, men inte som en värdemätare på kunskap.