Hej! <b>Jag undrar också vad man ska satsa på C-Sharp eller VB?</b> Hej! Jag pluggar just nu 10p programmering i .NET på distans vid Uppsala universitet och kan rekommendera kursen. De kör två kurser per år. Dels den jag läser, dels en fortsättning som går djupare in på systemutveckling i .NET. Min åsikt är att du bör satsa på att lära dig ramverket. Det tar inte lång tid att lära sig syntaxet för ett visst språk, det som tar tid är att lära sig ramverket. Jag upplever att det finns fler VB.Net-jobb än C# på marknaden just nu, men jag tycker ändå att du skall lära dig båda. Det är lite keywords som skiljer men skillnaden är faktiskt inte så stor som man kan tro... Vi utbildar 3 gånger så många C# utvecklare som VB.NET utvecklare, så jag vet inte om jag håller med om att det finns fler VB jobb än C# jobb. Det kan säkert stämma, min uppfattning är baserad på de uppdrag jag får förfrågningar om och det är ju givetvis ett begränsat urval, som dessutom känner till min bakgrund (som VB-programmerare sedan 95). Jag hoppas det stämmer för om jag får välja så blir det C#... mina intryck är följande:Distanskurser i .NET?
Pluggar just nu på universitet i karlstad och vill läsa .net-kurser dock finns det inga här och undrar var det finns .net-kurser man kan läsa antingen på distans eller något annat?
Jag undrar också vad man ska satsa på C-Sharp eller VB?
Vilka är de bästa böckerna för en .NET-nybörjare, jag har kikat endel men inte mycket och det var länge sen, men jag kan programmera.Sv: Distanskurser i .NET?
Finns bestämt svar här. Personligen har jag valt C# efter att ha testat VB.NET. Tycker det känns enklare och "renare". Har programmerat mycket VB6 innan och väldigt lite C++ (kanske kan vara intressant att känna till). VB.NET verkar vid första anblicken väldigt likt VB6, men eftersom man jobbar på ett helt annat sätt än med VB6 upplevde jag mest likheten som förvirrande. Dessutom upplever jag att det finns mer C# exempel på nätet.
/JohanSv: Distanskurser i .NET?
Kolla in:
http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kt&kt=2AD312
och fortsättningskursen:
http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kt&kt=2AD313
All programmering är i C# (det seriösa alternativet om man vill programmera .NET).Sv:Distanskurser i .NET?
Sv: Distanskurser i .NET?
Sv:Distanskurser i .NET?
Men som sagt, det finns ingen anledning att inte lära sig båda C# och VB.Net. Svårigheten ligger i att lära sig ramverket och att lära sig "bra programmering", inte att lära sig syntaxet för ännu ett språk. Sv: Distanskurser i .NET?
C# har vissa fördelar gentemot VB när det gäller högprestanda programmering typ, snabb grafik mm.
(den tillåter pointers och unmanaged code på ett bättre sätt)
VB har enligt många en mer överskådlig syntax, vilket kan underlätta felsökningar.
När jag ( som proggar i VB.NET ) behöver nån avancerad funktionalitet från frameworket
så brukar det sluta med att google hänvisar mig till nån C#-sida.
Det är relativt lätt att konvertera kodexempel mellan de båda språken.
I asp.net har jag en känsla att VB har ett litet övertag? no?
Annars är det som sagt hugget som stucket vad man väljer.