Hejsan alla PelleSoftare! Det behöver inte kosta ett smack (utom din tid förstås...). Allt är som sagt lite hur mycket du väll lägga pengar. Det kommer i början ligga på min arbetsdator som använder sig av Windows XP... När projektet börjar bli mer och mer färdigt så kommer det inskaffas en server då med windows 2003... Pengarna är inte riktigt ett problem, problemet ligger i att jag inte kan kasta ut dom påengång, då blöjjpriset ligger högt :P... Då föreslår jag att du tittar lite ASP.NET C# (.NET 2.0) och ovan program som jag nämnde... Okaj.. Vad har jag för fördelar med ASP.net? Och vilka nackdelar? :)... I Expressversionen fattas en sak som jag saknar; du kan inte skriva Class libraries, som är en ganska viktig del i modern Komponent orienterad programmering.. Okej, så det är dumt att börja med expressen? Tänkte om man ska sattsa på full versionen direkt för att kunna använda dessa funktioner redan ifrån start? Det är det bästa.. Det finns inga fördelar med klassisk ASP över klassisk PHP. När det gäller licensieringen av PHP, Apache och MySQL, så är dessa program inte bara gratis, utan även fria. Det finns inga begränsningar i hur programmen får användas eller hur länge du får använda dem. Du får t.o.m. sälja dem, dock under vissa villkor som är enkla att uppfylla. ...och sqlite är till och med public domain. Inga som helst restriktioner <b>överhuvudtaget</b>. <b>SQLExpress är så vitt jag har förstått det en ganska otrevlig produkt med mycket begränsningar.</b> > Många rekommenderar MS-delen utan att egentligen har övervägt alternativ. <b>I Expressversionen fattas en sak som jag saknar; du kan inte skriva Class libraries</b> <b>>>SQLExpress är så vitt jag har förstått det en ganska otrevlig produkt med mycket begränsningar. <b>WTF? Hur har du fått det för dej? Funkar finfint..</b> > Oj, sorry. Det jag syftade på var att det så vitt jag förstått finns rejäla begränsningar i antalet samtidiga användare och prestandaproblem. (Vilket för många är nog så irriterande för att helt låta bli det.) Jag skulle inte vilja ha låst mig till en viss produktserie där första produkten är gratis, men bara håller i ett halvår... <b>begränsningarna att endast en cpu används, endast 1 gb ram används och databasen kan endast växa till 4 gb. De begränsningarna är ändå rätt väl tilltagna och lär inte bli problem förrens det är många medlemmar/dålig kod/whatever :)</b> Ja, då så. Då var jag antingen felinformerad, eller har fått info om äldre versioner. Sant. där har vi ett problem, det är samma som alla av den äldre typen som arbetar med nätverk, Novells nät har fungerat i 20 år och det fungerar i 20 till, vi har aldrig blivit hackade, nä, inte så ni m,ärkt det i alla fall.Vilken kod ska bära min sida?
Jag ska starta ett väldigt stort project... En community, och jag vet att det är många som gör detta redan, men det är inte så att jag vill skapa ett för att göra en ny Lunarstorm/PA/Snyggast eller dyrlikt, men jag vill göra en community som är programerad så att den ska kunna ta många användare och ha en massa funktioner, samma funktioner som redan finns på dom flesta sidorna men även ett par nya.. Anledning är att jag vill lära mig samtidigt som jag gör något vettigt, och som ett + får jag något att visa upp vid sökan till andra arbeten.
Jag ska hosta sidan hemma, och kommer ha 120GB och en anslutning på 100/10Mbit.
Mina frågor då? Jodå dom kommer nu :)
Vilket språk samt databas ska jag använda mig av? varför? och vad handlar det om för priser?
Vad ska jag köra för server program? det måste fungera på Windows XP (Pro)
Jag har gjort sidor i ASP/PHP och lite smått i ASP.net.
Jag hoppas att jag kan få en heldel tyck och tänk. Kom gärna med bra anledningar och kostnader, såsom program för att utveckla och dyrlikt. :)
//mvh Jens "jePPeOne" GustafssonSv: Vilken kod ska bära min sida?
Det du behöver är bara:
-Webserver
-Databas
Webservern kan till exempel vara Apache + PHP, vilket gör den helt gratis. Utvecklingsmiljö kan du naturligtvis köpa, men det finns horder av gratis för det. En personlig favorit är Emacs för allting, men det tar ett tag att vänja in sig vid.
Om du använder en OpenSource/Freeware-dbms så kommer du långt. MySQL är väl det mest populära, men PostgreSQL är också populärt. En uppstickare är SQLite, som jag har fattat tycke för. Istället för komplicerade filsystem så lagras hela databasen i en enda fil. Det är dessutom riktigt snabbt.
I det här läget har du alltså utgifter på 0 kr.Sv:Vilken kod ska bära min sida?
Har du VS.NET 2005 kan du alltid använda dig av SQLEXPRESS som ju faktiskt är gratis.
Dessutom har du en utvecklingsmiljö från MS som du får använda gratis med
(http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/)
dett finns hela VS studio gratis här...
(http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/)
Saken handlar nog mer om vad du har för OS som du ska köra webservern på, ingen ide att lägga det på din arbetsdator.
Ska det ligga på en Windows? (Kostar penger eftersom du bör använda Win 2003) eller på en gratis Linuxburk.
Lycka till... Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Men som jag sakt tidigare, det ska bli en stor sida som jag gör för att lära mig och går det bra kan det ju hända att den blir en mer kommersiel community.Sv:Vilken kod ska bära min sida?
Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Kanske är tråkiga frågor men vill inte kasta mig in i något utan en bra grund under fötterna. :)
Edit:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/
^^Vad fattas i denna version? Vad är det för begränsningar liksom? Kan ju vara bra att veta :DSv:Vilken kod ska bära min sida?
Jag kan för lite om PHP för att kunna säga en massa nackdelar om det men vad jag kan säga är att ASP.NET är mycket snabbare än tex, klassisk ASP.
Visst det tar lite tid att sätta sig in i programmeringen men när man väl kommit igång fastnar man,,. ,i alla fall jag ;-)Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Sv:Vilken kod ska bära min sida?
har du inte råd att köpa den just nu kan man ju ladda ner den gratis under 90 eller 180 dagar beroende på vilken version du tar..
Professional finns under 90 dagar och Team suite under 180 dagar..
kolla här :
http://msdn.microsoft.com/vstudio/products/trial/
Det är givetvis det bästa.. dessa har alla funktioner men slutar att fungera efter tidsperioden.. Sv:Vilken kod ska bära min sida?
Däremot har ASP.NET en snäppet mordernare inställning i objektorientering.
I nyare versioner av PHP har du dock även där objektorientering på en trevlig nivå. Se t.ex. http://www.php.net/manual/en/language.oop5.php
SQLExpress är så vitt jag har förstått det en ganska otrevlig produkt med mycket begränsningar.
Många rekommenderar MS-delen utan att egentligen har övervägt alternativ. Jag skulle snarare rekommendera dig att testa bådadera, kolla vad som känns lättast.
Att ha hela grejen på gratislicenser är väldigt trevligt, och man kan prova gratisgrejerna hur länge som helst innan man behöver bestämma sig vad man tycker.Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Sv:Vilken kod ska bära min sida?
http://www.sqlite.org/copyright.html
Största bristen i SQLite är avsaknaden av foreign keys (vilket sannolikt kommer i vilken version som helst nu).Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Ganska meningslöst uttalande utan argument... De begränsningar som jag känner till (och har upptäckt) påverkar enbart prestandan vid hög belastning jämfört med "fullversionen". Om det är ett problem eller ej beror ju givetvis på situationen.
<b>Många rekommenderar MS-delen utan att egentligen har övervägt alternativ.</b>
Tyvärr är det så. Jag har väldigt goda erfarenheter av MySQL i kombination med .NET, rekommenderas starkt om man vill jobba med .NET. Om man bortser från skillnader i licenser tycker jag att den största fördelen med MySQL jämför med MSSQL är administrationen, mycket omständigare att hantera backuper mm i MSSQL. Men sånt beror nog på vad man är van vid. Tyvärr lyckas jag inte få lika bra prestanda i MySQL som i MSSQL (express) vid lite komplexare frågor.
/JohanSv:Vilken kod ska bära min sida?
Tror han även räknar in val av programspråk/plattform i det. Jag själv lobbar mer än gärna för .net, som jag ser det så kör .net över allt vad php å perl heter ;)
Ang. mssql vs. mysql så ska mssql prestera bättre än mysql om jag inte fått allting runt bakfoten. Å andra sidan kostar det mer. Just i kombination med .net så tror jag dock att mssql har en del fördelar; väldigt mycket finns färdigt för mssql som man måste hantera/skriva själv för andra databaser...Sv: Vilken kod ska bära min sida?
WTF? Hur har du fått det för dej? Funkar finfint..Sv:Vilken kod ska bära min sida?
>Ganska meningslöst uttalande utan argument... De begränsningar som jag känner till (och har upptäckt) påverkar enbart prestandan vid hög belastning jämfört med "fullversionen". Om det är ett problem eller ej beror ju givetvis på situationen.</b>
Oj, sorry. Det jag syftade på var att det så vitt jag förstått finns rejäla begränsningar i antalet samtidiga användare och prestandaproblem. (Vilket för många är nog så irriterande för att helt låta bli det.) Jag skulle inte vilja ha låst mig till en viss produktserie där första produkten är gratis, men bara håller i ett halvår...
Men som sagt; "så vitt jag förstått". Eftersom jag aldrig har använt det så har jag tyvärr inte mer koll på det än så. Jag tycker dock att det är ett fullgott skäl att testa någon OS-variant före man gör ett definitivt beslut.Sv:Vilken kod ska bära min sida?
hehe.. fel av mig.. det var i betan det inte gick, nu går det visst ;-)
EDIT*
Att SQL Express är en meningslös produkt håller jag inte med, ganska enkelt att överföra den till "Vanliga" SQL om man får en större belastning.
Att säga att många rekommenderar MS utan att veta känns konstigt, jag har jobbat med MS i de flesta åren och vet begränsningarna som de har, både bra och dålig, har petat lite i PHP och detta är ganksa bra det med, men även där en del begränsningar, framförallt den som göra att det är lite plottrigt att använda på Win burkar.
Visst man kan använda det utan problem, men jag stötte på att en del skript som jag laddade ner för att prova inte fungerade som jag ville.
Ingen kan ju säga annat än att MySQL och PHP på en linuxburk är dåligt, tvärtom, det är en toppenkombination..
men då är vi tillbaka till steg 1...
det kostar det med eftersom han inte har någon linuxburk måste gossen köpa en dator till,,, eller... installera om den han har.
Frågan i sig gick ut på vad andra tyckte, jag tycker C# är ett underbart objektorienterat språk som MS borde ha kommit med för länge sedan och en naturlig släppning av språket finns ju i och med Windows Vista.
;-)Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Beror lite på hur stort man kör med sql express; enligt http://www.microsoft.com/sql/editions/express/features.mspx så är begränsningarna att endast en cpu används, endast 1 gb ram används och databasen kan endast växa till 4 gb. De begränsningarna är ändå rätt väl tilltagna och lär inte bli problem förrens det är många medlemmar/dålig kod/whatever :)Sv:Vilken kod ska bära min sida?
Där är jag böjd att hålla med..
jag har hittills inte behövt en hemsida med en DB på 4 Gb ;-)Sv:Vilken kod ska bära min sida?
Hur som helst så hindrar inte det ifrån att prova andra databaser som också är gratis.
<b>>Att säga att många rekommenderar MS utan att veta känns konstigt,</b>
Det jag menar är helt enkelt att typen av marknadsföring som MS kör med i kombination med den "fanatiska" inställningen många får av att arbeta mycket med MS-produkter gör att väldigt många ser det som att den enda uppsättningen program som överhuvudtaget är tillgängliga är MS-program.
Alla företag jag har jobbat för har till exempel haft den inställningen. Själv har jag arbetat med många andra lösningar på alla möjliga ledder, och en del produkter är betydligt trevligare. Men framför allt: Det finns ju inget problem med att börja med den grejen som är gratis, utvärdera den, och sen välja den andra - den som kostar - om den nu känns bättre...Sv: Vilken kod ska bära min sida?
Alla har egna favoriter och alla gillar olika saker, hade det inte varit så hade ju alla använt OS/2 eller så.