Hej alla (ej yrkesverksamma) utvecklare. Jag har en ide om att skapa små team med utvecklare med olika kvaliteter som kan utveckla kompletta system. Teamen bör ha följande kunsaper i större eller mindre omfattning: Hej Klart intressant koncept. Men det är oehört svårt att jobba på distans med okända personer med varierande kunskap. Det är väldigt viktigt att det finns en bra projektledare som kan knyta ihop säcken. Kul att ni är intresserade. Jovisst är det svårt att leda på distans. Jag har varit chef för en driftcentral under många år där personalen dels gick på skift, dels befann sig på olika fysiska platser. Mycket bra frågor som måste lösas innan man går in i ett skarpt läge. Ett virituellt rum är inga problem, det finns redan många sådana befintliga, ta tex sourceforge.net men att göra ett eget skulle inte vara så svårt. Kul att intresset finns hos så många. Det virtuella utrymmet jag så luddigt skrev tänkte jag skulle innehålla funktioner för projektledning av utvecklingsprojekt, CVS, Community funktion inkl video-chat (utopi kanske) mm. Dvs samma funktioner som om vi skulle sitta under samma tak på något företag. En onlinebaserad projektplats som ett testprojekt vore spännande. Det är nog ett stort jobb, men man kan ju börja med de enklaste modulerna som ex kontaktlistor, forum och chatfunktion. När det sedan gäller en bra dokumenthantering blir det nog lite knivigare. Ja, det är en bra fråga. Glöm inte att det måste finnas lite krav på systemet; vilka funktioner ska finnas, hur ska de fungera, vad ska man äta? > Glöm inte att det måste finnas lite krav på systemet; vilka funktioner ska finnas, hur ska de fungera, vad ska man äta? > Just det va de 2-3 personerna som systemerar skall bestämma låter som en cool grej - tror inte det är något för mig dock Min tanke med ett team och den här typen av projekt är att det i så stor utsträckning som möjligt skall vara kravstyrt och objektorienterat. problemet med frivilliga projekt där många är inblandade är att det blir lite många viljor som drar åt olika håll.. Detta med videochat etc.. jag har inte själv kört distans företag som ni planerar men jag har bekanta som gör det Fredrik: Roger: Daniel: Webhotell och domän är klart. Återstår att skap ett embryo till websida. Någon som är intresserad av att hjälpa till? ASP.NET 2.0 gäller. hej, jag sysslar med asp.net 2.0. Vad är det som skall göras? Hur många (med prof. attityd) är det som har anmält sig till detta projekt? Inte så många hittills men å andra sidan så har jag inte tagit emot intresseanmälningar än utan undersökte förutsättningarna bara. Dock tänkte jag ta emot anmälningar när siten kommer upp och du är hjärtligt välkommen att komma med. Jag postar i det här forumet när jag fått tummen ur och öppnat siten.Systemutvecklare var är ni?
Projektledning
Databashantering
Programspråk
Grafik
Jag tänker mig en grupp som kan bestå av tex
Projektledare, programmerare
Databasprogramerare, programerare
Grafiker, programerare
Någon annan kvalite, programerare.
Med andra ord, grupper om fyra som kan sättas ihop vid stööre uppdrag.
Men detta är inledningsvis på hobbynivå för att få lite erfarenhet, främst inom XP programering och att arbeta via distans.
Vad säger ni? Är det någon som är intresserad?
/JonasSv: Systemutvecklare var är ni?
Jag kan vara intresserad om företaget jag jobbar på nu går i graven.
Har F-skattsedel.
Hur hade du tänkt detta med betalning, äganderätt osv.
Jag har hört om dt här upplägget förut men det har då inte blivit något av det.
//Anna-KarinSv: Systemutvecklare var är ni?
Men kan man hitta en bra mix av kompetens och framförallt att personkemin stämmer med de inblandade kan det nog fungera.
Här på Pellesoft var det ett projekt som skulle göras på detta sätt för några år sedan. Här fanns det några riktigt duktiga personer samt en hel del amatörer. Oj vad det skar sig, hela projetet stöp (kommer inte ihåg vad det hette). Sen var det en hel del pajkastning mellan de "duktiga" om vad som var rätt och fel osv. Felet där tror jag var att det inte fanns en "chef" som kunde fatta beslut. Jag deltog själv (på amatörsidan) och trodde på det hela. Men efter att deltagit i en del chatmöten samt läst i forumen för projektet insåg jag att det är oehört svårt med denna typ av arbetssätt. Framför allt så kom man ingen vart. Ingenting kunde "spikas". -gör vi så vill inte jag vara med etc, etc. lät det.
Men det vore kul att prova igen. Man känner sig lite ensam ibland när man jobbar som "egen" och ibland är man verkligen i behov av kompletterande kompetens. Kan man bara lära sig ett bra arbetssätt så kan nog underverk uträttas ;-). Så för att få lite mer erfarenhet av denna typ av arbetssätt är jag intresserad.Sv: Systemutvecklare var är ni?
Och det är just vad det här lilla "experimentet" går ut på. Att kunna sätta samman ett eller flera team som under begränsad tid levererar ett bestämt resultat.
Teamen bör inte vara för stora men ett minimum bör vara fyra personer i kärnan. Vid större projekt (tidsuttag) kan man antingen sätta samman flera team alternativt förstärka kärngruppen med rätt sorts personal.
Det är en del som måste göras för att uppnå detta.
1. Hitta intresserade med en eller flera kompetenser.
2. Hitta ett virtuellt "kontor" som passar som projektplats, samlingplats etc.
3. Trimma ihop teamet.
4 Sist men inte minst. Göra teamet känt vilket kan innebär en hel del Open Source programmering tills det kan börja generera intäkter.
5. Viktigast av allt. Ha kul och göra det man tycker är roligt dvs utveckla.Sv:Systemutvecklare var är ni?
Jag har inga svar just nu.
Att regga en .se domän kostar ca: 130:- och sedan är det bara en plats som behövs.
Jag kan sponsra med utrymme då jag tycker det verkar vara ett kul förslag.Sv:Systemutvecklare var är ni?
SourceForge är en bra början. Kom gärna med fler förslag (jag är inte alls emot en egenproducerad miljö, tvärtom kanske det skulle kunna bli första "skarpa" utvecklingsprojektet?)
Jag tror att 2, max tre personer skall syssla med systemeringen och dra upp riktlinjerna. För många inblandade i detta stadie resulterar förmodligen bara i en massa käbbel. Nästa fråga jag har då är: hur skall man kunna finna ut lämpliga personer för systemeringen? Villka kriterier etc måste dessa nå upp till? Just själva systemeringsbiten och beslut om själva upplägget / riktlinjer ser jag som den mest kritiska och mest svåra biten i det hela. Får man till det här, tja då är chanserna relativt stora att nå någon form av resultat.Sv:Systemutvecklare var är ni?
Kontrollera vilka som är intresserade av just det projektet.
Ta tex, att man får lägga upp sig med sin expertis, vilken del man vill göra med en presentation som ett CV eller så.
Tar sig någon tid att göra det så kommer det inte att vara svårt att se vilka som är intresserade.
Sedan tar men en projektledare och går igenom materialet och utgår från det.Sv: Systemutvecklare var är ni?
Sv:Systemutvecklare var är ni?
Just det va de 2-3 personerna som systemerar skall bestämma. Visst kan flera brainstorma lite, men det är upp till dessa personer att besluta om kraven och funktionerna. Sen är det "take it or leave it" för de andra. Tyvärr är det så det hela måste gå till. Demokrati i ett sådant här projekt finns inte. Projektformen tillåter inte det.Sv: Systemutvecklare var är ni?
Det låter lite fel i mina öron; någon annan måste väl ändå bestämma kraven, systemerarnas uppgift är väl ändå att implementera de kraven, inte att hitta på dem?Sv:Systemutvecklare var är ni?
( har just reggat lionfish.se för mina och brorsan hobbyprojekt - det räcker nog som ambition för tillfället)
- men föreslår ni kikar på advokatbyråernas ägandestruktur :)Sv: Systemutvecklare var är ni?
M.a.o
Vi börjar med att ta fram vad projektet skall utmynna i (inga avgränsningar än)
Utifrån detta tar vi fram en ordentlig kravspec.
Kraven prioriteras utifrån nytta och en releaseplan tas fram. (allt kan inte implementeras på en gång :) )
Kraven bryts ned till mer till objekt i form av Databas, databaslager, affärslogiklager, grafisk lager etc
Varje del skall ha en väl definerad input och output som gör att amn relativt autonomt kan jobba fritt.
Teamet skall bestå av en eller flera kompetenser som fördelar detta arbete mellan sig. Om någon hoppar av pga bristande konstnärlig frihet så kan teamet ändå fortsätta då all kod är dokumenterad och kravsatt.
Vad beträffar käbbel. Det här kommer inte att vara något utrymme för polsk riksdag eller en plats där man kan briljera med sina kunskaper.
Jag söker människor med professionell attityd som är intresserade av att leverera resultat. Uppdraggivaren/arna (oavsett om det är vi själva eller ej) tar fram hur resultatet skall vara därefter är det en utsedd projektledare/Teamledaren som driver projeket.
Mvh JonasSv: Systemutvecklare var är ni?
Idén är kul men jag tror inte det kommer fungera..
det kanske håller 2-3 veckor sedan börjar folk streta o dra och hoppa av.
så är det iaf med de flesta opensource projekt.. det är oftast bara en kärna av folk som stannar.Sv:Systemutvecklare var är ni?
Dom har bara två enkla system som dom använder, ett "klotterplank" där man kan skriva precis vad som helst. Sitter två st (eller fler) och klottrar funkar den som en chat. För videokonferans mellan varandra, även för möten, så använder dom MSNSv: Systemutvecklare var är ni?
Håller på att regga en domän och webhotell men inte fått tillgång till den än.
Jag postar i forumet när jag tänkte dra igång (I snar närtid om om den store webhotellguden är god)Sv:Systemutvecklare var är ni?
Du har förstått principen. Det kommer alltid finnas folk som känner sig manade, vissa begåvade andra inte.
Vissa tröttnar av leda, andra för att kunskapen kanske inte är så hög som man själv tror men....
Det är den lilla klicken av människor där orken och självdiciplinen är hög som jag söker. Kunskap kan man alltid skaffa sig men om man är sådan som direkt ger upp när det blir motgångar spelar inte skickligheten någon större roll.Sv: Systemutvecklare var är ni?
MSN, IRC, NetMeeting etc. Allt går bra och tanken är dels att programmera (förstås) men också labba och skaffa sig erfarenheter av systemutveckling i grupp där man inte sitter i samma rum. Det kommer inte att finnas några fastställda hjälpmedel från början (utom projektmodell, språk mm) utan vi tar fram det efterhand som behov uppstår.Sv:Systemutvecklare var är ni?
Sv: Systemutvecklare var är ni?
Sv:Systemutvecklare var är ni?
/Jonas