Jag ska läsa kursen Objektorienterad programmering om ca 2 månader på högskolan och där är "Java Direkt med Swing" satt som kurslitteratur. Jag undrar om denna bok är bra eller om det finns någon annan som är mer komplett (spelar ingen roll om det är en engelsk eller svensk bok)? Alltså som sträcker sig från nybörjare till avancerad? Kanske denna gör? "Lär dig X på nnn veckor/månader", "Lättpocket om X" och "X for dummies" är överlag skit. Tycker det är en ok bok. Lite basic* om hur kompilatorn funkar, bytekod, variabler osv, inget onödigt långrandigt dock. Hoppar ganska snabbt till själva programmerandet. Också den grafiska delen av Java, dialogrutor mm, tas snabbt fram. Grundläggande Swing-komponenter tas upp och några egna byggs. Det "obligatoriska" avsnittet om arrays finns med. Java-bok
Det var något år sen jag kodade i java och det var inte mycket då heller, så jag minns inte mycket av det. Dock så programmerar jag en del i C++ bl.a. Så jag är inte direkt nybörjare i programmering, så en för nybörjarbok (det ska ju börja från nybörjare, men det är ju bra om det inte står massor med text om programmering generellt, alltså vad en variabel är och sånt) vill jag inte köpa... Jag har boken "Sams: Lär dig Java 2 på 3 veckor", är den likvärdig med "Java Direkt med Swing"? Vilken Java version är den senaste?
Tackar på förhand!Sv: Java-bok
Java direkt är skriven av Jan Skansholm. Har inte läst boken själv, men däremot "C++ direkt" för några år sen. Han var i den boken ganska pedagogisk, hyfsat koncis och boken var rätt komplett.
Däremot har han missförstått vissa saker, snurrat till betydelsen av en del saker osv.
Jag skulle leta runt och kolla vad det finns i övrigt, men annars testa boken.
Sen har ju objektorienting inte något direkt med Java att göra. Du skulle kunna uppnå allt som står i Java-boken i C++.Sv:Java-bok
Senaste versionen är Java 5, Java 6 finns som beta 2 http://java.sun.com.
Du kan ju alltid låna från biblioteket och se om den duger!
* inte språket :D