Hejsan. Först å främst grattis! Tack för feedbacken Pelle! Där har jag också en mätstock för som jag själv använt flera år. Den är enkel: 1000 kr per år ;) Så jag som är 27 ska ha 27 000? :( skall och skall vette tusan, men tänkbart :)Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Jag skriver x-jobbet vid KTH i Kista.
Har sedan 2003 frilansat som systemutvecklare och nu senaste 1.5 åren har jag i princip jobbat heltid parallellt med KTH-studierna.
har haft ganska stora uppdrag (nu senast 300 timmars uppdrag, www.posh24.se)
Vad är en skälig lön för en person med min utbildning och erfarenhet?Sv: Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Det vore väldigt spännande om du kunde presentera ditt x-jobb här på pellesoft. Det skulle också många andra kunna göra vilket hade varit både bra reklam för dig som individ och att lära andra av..
Frågan är oftast delad när det gäller lön och ersättning. Först får du se till din ålder och erfarenhet, sen får du se till uppdragets komplexitet och längd. Ju kortare jobb det är , desto högre timpenning och likaså lägre vid ett långt uppdrag. En sak att tänka på är att du får ungefär 30% i handen efter avdrag så att 600 kr + moms i ersättning ger dig 200 i handen.
1,5 års erfarenhet är inte speciellt mycket att hänga i granen och du kommer märka att även om du är väl skolad så handlar det om kontakter, bra referenser och bra tidigare jobb eller visa vad du kan för många som tar kontakt med dig (exempelvis som jag nämnde - presentera ditt x-jobb här) och på så sätt utmärka dig. http://it24.idg.se/2.2275/1.106532
Erfarenhet kanske skulle kunna vägas på detta sätt:
<info>
1 år = 400 kr
2 år = 500 kr
3 år = 600 kr
4 år = 700 kr
5 år = 800 kr
6 år = 900 kr
7 år = 1000 kr
</info>
(Givetivs är detta ett vilt utkast - men kanske inte så tokigt som riktpinne?)Sv:Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Fast jag var nog lite otydlig för du misstolkade mitt inlägg.
Jag undrar allså inte vad jag kan ta ut för konsultarvode (jag har som sagt jobbar som konsult nu i 1,5 år och har tagit ut mellan 600-1000 kr/h (innan KTH jobbade jag som anställd konsult inom systemutveckling)). Så där har jag rätt bra koll på lönebilden som frilansande.
Vad jag undar är vad jag som jobbansökande kan kräva för lön av en eventuell arbesgivare.Sv: Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Sv:Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Sv: Nyexad från Datateknik 120p med eget konsultföretag, skälig lön?
Tänk åt andra hållet med. Om du får 27.000 så kostar det företaget 60.000 kanske. Du skall ha mobiltelefon och dator, kanske pension och liknande saker. Så säg att du då kostar 70.000 kr/ månad.
För att företaget skall gå 0 på dig så behöver du också dra in minst 70, men troligen bra mycket mer för att det skall täcka säljare, lokaler, semester osv.. Så det kanske låter lite för dig, men mycket ändå.
En nyexaminerad sjuksyster med 120 poäng går in med 17.500 kr och max är 21.000 kr. Och tänk, du räddar inte ens liv ;)