Jag har jobbat ett halvår nu på ett jobb där jag ska sköta den svenska delen av ett webbprojekt. Den danska avdelingen har startat projektet och jag skulle ändra från danska till svenska till att börja med, för att sedan göra mer avancerade funktioner. Ja du! Jo, detaljer behöver man inte veta, bara den övergripande tanken och så. Rimligt vid första jobbet
Har nu gjort vissa funktioner men fått klagomål för att de inte görs på samma sätt som de gör på den danska IT-avdelningen. De menar att jag vid detta laget borde lärt mig hur det fungerar. Jag kan medge att jag kanske borde ägnat mer tid till att försöka förstå hur den danska webbsiten är uppbyggd, men detta är inte helt lätt tycker jag, särkilt som jag aldrig fått någon introduktion. Har endast sporadiskt haft kontakt via epost.
Är det rimligt att tycka att jag borde lärt mig uppbyggnaden av siten till fullo enbart genom att läsa koden? Det skall också sägas att den jobbar mot ett publiceringssystem (Saxo) och jag har lite eller ingen introduktion hur detta hänger ihop och har heller inte tillgång till deras databas.
Jag säger inte att det inte är rimligt, men vill gärna ha andras syn på saken.Sv: Rimligt vid första jobbet
Du kan ju alltid begära att få en introduktion av det... samtala med deras utvecklare så ni kommer på en någorlunda lika nivå när det gäller kodning osv.
Det är ju inte lätt att bara hoppa in och sätta igång.. befinner mig ett liknande läge själv, är en ny utvecklare på ett halv färdigt projekt!
Har dock fått lite info om sajten, men inte riktigt hur den är uppbygg och så, utan det får jag undersöka själv och sen får jag lägga till dem funktionerna som de önskar. Sv:Rimligt vid första jobbet
Grejen är den också att jag nu har blivit uppsagd från min provanställning med motiveringen att jag inte har den kompetens som behövs för det fortsatta projektet.
Tolkningen av detta skulle enligt min chef (som inte är dotnet-kunnig) vara att de anser att jag inte kan göra moduler som enkelt passar in i helheten, utan att de ska ändra småsaker. Till saken hör också att jag endast gjort två mindre funktioner som de nog inte ändrat. Det de ändrat är bakgrundsbilder, tabeller och liknande.
Dett är ju inte helt lätt när man inte fått någon introduktion. Det är ju också sent att komma en månad innan provanställningens slut och påpeka detta.
Det borde gjorts mycket tidigare så att man haft en rimlig chans att ge sin sida av saken och talat om vad man ville ha förändrat. (Framförallt ha en introduktion).
Att åka över till huvudkontoret och få en sådan introduktion är något jag tänkt på, men man tycker att en sådan sak borde initieras av chefen, inte av mig.