Halloj! Hej, kuligt! Har för mig jag skrev lite artiklar och länkar inne på www.programfabriken.nu Kolla om du inte hittar något matnyttigt där. Jag startade för ungefär en månad sedan så jag har det mesta i ganska färskt minne ;) När det gäller bokföringsprogram kan jag varmt rekommendera Visma enskild firma. Mycket enkelt för den som aldrig jobbat med bokföring. För mig var just bokföringen det största problemet när jag började. Fick lägga massor av dyrbar tid på att försöka förstå hur det funkade. Köpte först spcs administration 500 för dyra pengar. Fattade ingenting. (vill någon köpa detta billigt???) Hej igen. Just de, glömde en sak: Du vill nog göra skattedeklarationen en gång i månaden (kommer inte ihåg vad den heter..) så du slipper "överraskningar" i januari om häftiga skatteskulder ;) Skattedeklarationen kan du för övrigt göra över nätet.. Just att ändra preliminär vinst måste du dock skicka pappa på än så länge.. Tänk på att nolldeklarera i början, annars måste du skatta, för pengar som du kanske inte får in. <b>Just att ändra preliminär vinst måste du dock skicka pappa på än så länge..</b> > Är inte Johannes tillräckligt gammal att göra det själv, tror du? ;-) Men varför skall han skicka sin pappa på det? Han borde väl klara det själv? Och när det börjar rulla på, så är det i alla fall min rekommendation att du skaffar hjälp med bokföring/skatter/moms/byråkratiskithelvetet från ett proffs. Det kommer jag aldrig att ångra att jag gjorde, med tanke på de tips och förslag man får vid boksluten och under årets gång så lönar det sig. Jag tackar för alla svar, det ska bli mycket intressant att dra igång det här. Jag har fortfarande inte fått igång det men jag är på god väg, däremot så har jag redan fått min första stora kund. :)Starta eget, hur göra?
Jag vet att det finns, oh um, ett helt gäng av er pellesoftare som har någon form av egen rörelse.
Har själv kommit till en punkt där det blir jäkligt svårt att inte kunna fakturera andra för genomfört arbete.
Knallade in på skatteverket och tittade på deras Registrera eget företag och listade ut två saker:
1. Jag kommer behöva en FA-skattsedel.
2. Jag kommer att köra det som enskild firma.
Resten däremot var rena grekiskan för mig.
Någon som har några tips om vart man ska vända sig för att läsa sig till om hur man ska gå tillväga och
hur man gör för att starta upp det hela?
//JohannesSv: Starta eget, hur göra?
Sv: Starta eget, hur göra?
1) Gå in på foretagsregistrering.se, sök fa-skatt hos skatteverket, kan du inte/vet itne vad det handlar om så finns det hjälp där. Dessutom går det att kolla allt på skatteverkets hemsida om du itne vet vad saker är. Gör lite uppskattningar om hur mycket du kommer dra in
2) Du vill köra momsregistrerat företag då du t.ex. kan dra av momsen på inköp du gör
3) Du måste inte skydda namn hos bolagsverket, det kostar 1000 kr, men skyddar ändå bara i länet. Jag skippade den här detaljen..
4) Skaffa bankkonto för företaget, jag skaffade ett till bankkonto i min bank (Swedbank), ett företagskonto. Det kan jag komma åt som vilket konto som helst i internetbanken.
5) Skaffa bankgiro hos banken, kostar 300 kr om året, dock så får du beskeden om vem som satt in vad på posten istället för i internetbanken, men, men..
6) När du vet hur mycket vinst du kommer göra så skickar du in blankett om det så att du slipper en massa skatteskulder..
7) När det kommer till bokföringen: Ett bokföringsprogram är guld värt. Hur bokföringen går till kan du hitta på google, sök efter specifika frågor, har gått bra för mig hittills. Vidare finns det forum för småföretagare (även om jag inte behövt det)Sv:Starta eget, hur göra?
http://www.vismaspcs.se/butik/default.asp?tillsida=prod&sku=FIRMA.NEDL 590:- pix/år. Passa dig för gratisprogrammen. Staten ändrar regler hela tiden så de blir snabbt inaktuella.
Lycka till!Sv: Starta eget, hur göra?
Tack för alla svar. Mycket matnyttigheter här. Det känns som om det inte är världens största grej att starta en enskild firma längre.
//JohannesSv:Starta eget, hur göra?
Sv:Starta eget, hur göra?
Glöm inte att lämna in momsdeklarationen, kostar pengar om man är sen, enklast är att deklarera elektroniskt med Bankid. Det där med moms/Skatt kan du göra som du vill med beroende på vilken disciplin du har på dig. Klarar du av att stoppa undan pengar till skatten/momsen på ett konto så gör det.
Kolla på Skatteverketssida för de har gjort om nyligen så att en form av enskild firma kräver bokslut numera, den andra inte. Sv: Starta eget, hur göra?
Är inte Johannes tillräckligt gammal att göra det själv, tror du? ;-)Sv:Starta eget, hur göra?
Mjo, men å andra sidan, det är det enda jag behöver skicka in i pappersform, allt annat kan jag göra på nätet (utom att start bankkonto för företag, skaffa bankgiro å sånt, men det är inte skatteverket..)Sv: Starta eget, hur göra?
Sv:Starta eget, hur göra?
Framförallt slipper man ha att göra med byråkrater och annat pack, och man kan syssla med det man är bra på, programmering.
Jag hamnade hos LRF Konsult (de samarbetar med Swedbank) och är nöjd med det, men det kanske ligger något år fram i tiden om du just nu drar igång...
Det är f ö skitkul att jobba åt sig själv, löneförhandlningarna går som smort, chefen är bra att ha att göra med o s v.
Hur som helst : Lycka till och go for it!Sv: Starta eget, hur göra?
//Johannes