Jag har arbetat i fem år med att hjälpa småföretagare med ekonomisystem. Det är ett allsidigt arbete som innefattar allt ifrån att bygga datorer, installera och konfigurera programvara bygga nätverk utbilda och ge support. Nu känner jag dock att det är dags att gå vidare och undrar nu vilken som är den bästa vägen att gå? Jag har 80p ADB i botten tillsammans med en Ekonomiutbildning. Jag skulle vilja arbeta med mjukvaruutveckling men vilken typ av tjänst borde jag rikta in mig på. Storföretag, bemanning eller litet expansivt företag. Skall jag försöka komma in på supportavdelningen på något företag som utvecklar sin egen programvara för att kunna komma vidare därifrån? Jag kan grunderna i de vanliga programmeringsspråken från utbildningen men mycket mer är det inte. Jag har förstått det som att du ska kunna programmera när du anställs, och dessutom i det/de språk som efterfrågas, om det inte är något ovanligt språk, då kan man tänka sig att du får utbildning av företaget i det/de språken som de behöver kompetens i. Om företaget sedan har en massa egna system så står de för utbildningen/ger dig tid att sätta dig in i det. Tack för ett snabbt och seriöst svar. Det var mer än jag vågade hoppas då jag känner att min frågeställning inte var kristallklar. Det viktiga är kunskapen och inte formella bevis på den. Lär dig själv, programmera på fritiden tills du känner att du skulle kunna programmera i stort sett vad som helst. Gör sen lite program, distribuera gratis och använd som arbetsprov. Börja som webmaster på fritiden, etc. etc. Då skapar du en viss bredd och når en "teknisk mogenhet" om man nu kan uttrycka sig så. Lite kurser är förstås aldrig fel.vilken karriärväg
Kan man som oerfaren programmerare räkna med någon inskolning på ett företag eller skall man kunna producera med en gång utifrån de kunskaper man skaffat sig privat?Sv: vilken karriärväg
Så... Du bör kunna programmera eftersom att det blir väldigt dyrt för ett företag att lära dig programmera, däremot kan man tänka sig att om du kan programmera så kan de ev. bekosta att du lär dig just det språk de kräver om du inte redan kan det.
(Har man väl lärt sig programmera i några olika språk en gång så är det inte så farligt att lära sig ännu ett till, det är väl framförallt tröskeln när man inte är bra på något som är stor)Sv:vilken karriärväg
Jag vick beskedet av en rekryterare idag att det finns idag mer lediga tjänster än på länge men 19 av 20 annonserade tjänster söker folk med minst 2 års vana. Företagen vill gärna växa men är inte beredda att ta in personer utan vana av att ha arbetat i minst ett större projekt. Det nytillskott som sker är inte så stort som man skulle kunna tro och ingen kommer in på sin första tjänst via annons. Det sker istället på andra vägar som exjobb som blir praktik, släkt / vänner som dörröppnare eller de som startar eget direkt efter skolan och lyckas ta sig in som konsulter.
Har någon andra åsikter eller skall jag hellre satsa på något annat?Sv: vilken karriärväg
Kan du visa detta och samtidigt sälja in dig själv så är du intressant för alla vettiga rekryterare på företag.
Två års arbetsvana är ett jävla skämt. Två år är för lite för att det ska kunna användas som en måttstock. Hade man krävt 5 år hade jag köpt det. Antingen så är det idioter som anställer, och då hjälper ingenting, eller så är "två år" ett mycket flytande krav. Häng inte upp dig för mycket på det.