Hej, Varför skrota din ekonomiutbildning helt och hållet. Det kanske finns något företag som tillverkar och underhåller ekonomiinriktade produkter där du kan börja, och säga att du vill komma in i utvecklingen sakta men säkert det skulle ju vara ett alternativ till att plugga vilket antagligen skulle vara det bästa för kunskapsutvecklingen. Jag tror inte det är något större problem att frilansa från utlandet. Hej och tack för svaren! Du skall satsa på systemutvecklarrollen och inte enbart på programmering. En systemutvecklare som dessutom är ekonom är guld värd på marknaden. Man satsar i dag på .NET eller Java, det är det som gäller. Jag tycker .NET ger fler valmöjligheter. Om man bortser från plattformsoberoendet. Och det gör man i praktiken i 99 fall av 100 i alla fall. Tack för ett utförligt svar, själva tanken är ju att jag ska satsa på svenska företag. Inte på en internationell marknad där jag konkurrerar med indier. Jag tror att jag som svensk samt min utbildning och att jag har möjligheten att flyga ner till Sverige lite då och då och faktist träffa mina kunder har ett stort försprång från en indier som budar på rentacoder . Desutom så lever man riktigt "lyxigt" här på ca 15 000 SEK, jag kan ju erbjuda it konsultbolagen att jobba som en "anställd" för 15 000 SEK. Så mycket behöver du inte gå ner tycker jag. Om du t.ex. skulle fakturera 500/tim, då kan du tjäna iaf det dubbla (brutto), och det är fortfarande lågpris för kunden. Men när du är färsk kanske du får lägga det lägre. Utvecklare tjänar i snitt över 30.000, Lägg på soc avgifter, adm avgifter, overhead, då blir totala peronalkostnaden minst 60 i månaden. Därför vill många företag hyra utvecklare på timbasis hellre än att anställa dem (gäller inte konsultbolag förstås). Jepps.. Många företag föredrar att hyra utvecklarna på timbasis. Stort tack till alla som svarat, sagt och gjort nu så har jag anmält mig till distansutbildningen :) Ang. arbeta på distans. Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Jag blev rekommenderad att ställa frågan här på forumet eftersom jag skulle få bättre respons samt klokare svar, så here it is!
Lite fakta innan jag ställer frågan, jag bor i Tunisien eftersom min
sambo bor därifrån. Jobbar just nu med redovisning och är 29 år. Jag
har alltid varit intresserad av programmering men aldrig haft tid för
att verkligen kunna lära mig det eftersom jag hade min egen utbildning
(ekonomi) att ta hand om. Jag börjar känna nu att redovisning inte är så intressant längre, jag vill
verkligen inte jobba med detta resten av mitt liv, utan jag vill gärna jobba
med något som jag tycker är roligt och spännande. Men samtidigt så har
jag ju större ansvar nu (hyra osv, dvs att jag bor ju inte hemma hos mina
föreldrar och kan prova på olika saker) jag måste helt enkelt tjäna
pengar.
Jag funderar på att börja lära mig .NET programmering och börja
frilansa härifrån, jag har lagt undan pengar så att jag kan leva en
längre tid utan inkomst så att jag kan koncentrera mig på att lära mig
koda och senare skaffa uppdrag.
Nu till mina frågor:
1-Är .NET ett smart val för nu och framtiden, finns det en efterfrågan
på .NET utvecklare?Eller finns det något ännu bättre?
2-Kan jag frilansa från utlandet, är det realistiskt? Min tanke är att
jag ska jobba som underkonsult till andra programmeringsföretag, men även "slutkunder" är ju utav intresse.
Men som sagt, är min idé realistisk? Kommer företag vilja "outsorca" uppdrag till mig trotts att jag befinner mig i ett annat land? Jag kommer ju självfallet kunna konkurrera med priset, men betalar inte företag lite mer och lägger uppdraget på någon de kan träffa när de vill?
Med vänliga hälsningar
GustavSv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Sv:Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Din uppdragsgivare kommer självfallet att vilja träffa dig mellan 4 ögon för att göra upp riktlinjerna för ert samarbete, så någon resa till Sverige får du nog räkna med.
Utvecklingen kan du ju sköta i Tunisen utan problem.
Via terminal server t.ex lägger du in den färdiga produkten på din uppdragsgivares server som testar den (ofta tillsammans med kunden) och efter godkännande lägger uppdragsgivaren eller du in den på kundens server.
Jag ser det som helt realistiskt.
På vår arbetsplats har vi ofta hyrt in några duktiga Ryska programmerare för avlastning.Sv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Visst kan jag resa till Sverige, det är nog viktigt för företagen med ett möte innan ett samarbete kan etableras.
Jag vill gärna ha fler åsikter och råd!Sv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Sv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Det är nog svårt tror jag att vara allmänt .NET-kunnig och konkurrera på en internationell marknad i dag som frilansare. Lönenivåerna i en del länder är antagligen mycket lägre än vad du vill jobba för. Ta dig en titt på RentACoder.com så ser du problemet med det :)
Jag tycker att du ska satsa på en grundutbildning. Möjligen kan du ta den på distans. Du behöver minst ett år gärna mer med grunderna för systemutveckling. Objektorienterad utveckling samt relationsdatabaser tycker jag är hörnstenar som man inte ska hoppa över. Sen när du har grunderna tror jag det är läge att bli spets på något. I ditt fall kanske ekonomisystem. Fast det är ju många som kan det. Systemintegration/XML/BizTalk är hett och kommer vara hett i många år framåt. Oavsett så kommer du att ha stor nytta av dina ekonomiska kunskaper eftersom nästan alla administrativa system hanterar pengar på något sätt. Det finns dem som bygger t.ex. bokningssystem men glömmer bort att det ska hänga ihop med företagets bokföring och pengaflöden. En ekonom som designar ett system gör (förhoppningsvis inte) det misstaget.Sv:Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Jag vet inte hur mycket en utvecklare tjänar, men om vi säger ca 25 000 och därpå arbetsgivaravgifter/semester ersättning mm, hamnar inte slutsumman på ca 45-50 000 SEk som företaget måste betala varje månad till en anställd? Sv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Sv:Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Btw, om du känner att du vill gå någon utbildning som man kan rikta mot systemutveckling och fortfarande kunna arbeta på som vanligt samt studera, så är distansstudier inte så dumt.
Luleå Tekniska Universitet har bla ett Systemvetenskapligt program helt på distans. Tror det bara är under uppsatsskrivningen (C- och D-uppsatsen) som man behöver infinna sig där på plats vid presentationen. Inte så dumt.
Om du vill läsa mer om programmet och så: http://www.ltu.se/ies/d3879/systemvetenskap/d6723/d6724/1.17767Sv: Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Men skulle absolut vilja höra fler åsikter angående att arbeta på distans.Sv:Lite hjälp/råd angående karriären önskas!
Kan väl jämföras med att studera på distans. :) Jag menar, det är lätt hänt att man har sitt kontor där hemma, vilket i slutändan gör att man kan ha svårt att skilja på arbete och fritid. Ang. studera på distans, ser jag fördelen med att i stortsett kunna plugga under valfria timmar under dygnet, kunna jobba på som vanligt och samtidigt plugga, dock måste man ju ha en viss disciplin när det gäller saker på distans, anser jag.
Det är inte alltid att man har någon som pushar på, man kanske skjuter på något till dagen därpå, just för att man kan osv.
Om man säger studera på distans, så är väl just detta med kurser med undervisning via ex. Marratech riktigt nice, men samtidigt kan det vara en riktig fälla som drar ut på föreläsningen iom tekniska problem osv. Ex. om man har en presentation och så dör ljudet, så de andra inte hör. Men man bara maler på utan att veta något.. jättekul, speciellt när det kommer tillbaka efter 5 min och man säger sista orden.
Sen får man höra, skulle du kunna ta om det där. Man bara GAAARGH!!!
Ang. arbeta på distans. Arbetar på distans gör man väl i stort sett bara om ens kontor ligger på annan ort, och man arbetar ex. hemifrån. :P
Svårigheten kan väl bero på var man har kundstocken, ex. bor man i Algeriet och har alla kunder i Sverige. Då får man hoppas att företagets telefonnummer inte kostar mer att ringa till än till de andra inom Sverige, osv. Kul om de ringer ens svenska mobil när man är i utlandet, då kan det bli dyrt. Som företag så får man ju ett antal med samtal om dagen.
Själv behöver jag bara anvisa till Supportavdelningen höhö..
Vad vet jag, bara mina små tankar som sprutar ut.