Jag undrar hur dessa certifieringar värderas på arbetsmarknaden, jag ska börja studera systemvetenskap till hösten men blir inte färdig med studierna fören tre-fyra år. Så en tanke är att lära sig programmering i .NET och bli certifierad, då har man ju något att visa upp innan man är färdig med sin "riktiga" utbildning och kan börja söka jobb. Eller betyder inte ett sådant certifikat inte så mycket? Det ger en viss ackreditering, det visar att du har grundläggande kunskaper. Men min uppfattning är att de som uppskattar cert mest är Microsofts partner organisationer (cert är viktiga i relationen till Microsoft) och upphandlare. Arbetsgivare kommer att fråga dig om andra saker även om cert ger en viss grundläggande verifiering. Det som är viktigare än utbildning och cert är om du kan visa arbetsgivaren vad du kan göra. Jag saknar ordentlig utbildning, men har program jag gjort som jag kan visa upp som inte finns i skolexemplen, utan baserade på verkliga problem, och det verkar arbetsgivarna gilla bättre än att du gått en specifik utbildning på en specifik skola. Dock ger utbildningen en bra grund att utgå ifrån och som Patrik skriver ovar, cert ger ett bevis på att du har grundläggande kunskaper t.ex. i .NET. Jag jobbar i en partnerorganisation, Connecta, och här värderas alla typer av cert högt. Connecta betalar en bonus för de cert man tar och vi har valt ut ett antal cert som anses vara strategiska cert vilka ger en högre bonus. Precis som de andra skriver så ger visar certen att man har grundläggande kunskaper och när man har skrivit ett par och vet hur det fungerar så blir det nästan enklare och enklare... Första är alltid värst.MCSD och MCAD certifiering
Sv: MCSD och MCAD certifiering
Om du är student och vill arbeta på en ms partner kan jag rekommendera www.msemploy.seSv:MCSD och MCAD certifiering
Sv: MCSD och MCAD certifiering
Jag jobbar en hel del med rekrytering på Connecta och precis som Hans säger så tycker jag inte att det är viktigt att man gått någon speciell skola men jag värdesätter universitetsutbildning. När det gäller cert så ser jag det helt klart som ett plus i kanten och det visar också att man satt ett mål, pluggat in ett ganska omfattande material och levererat ett resultat i slutändan.
Sedan finns det ju en del titlar som smäller lite högre än andra och den dagen jag intervjuar en Microsoft Certified Architect (http://www.microsoft.com/learning/mcp/architect/default.mspx) som vill jobba i mitt team så signar jag henne/honom direkt!
Så min rekomendation, från verkligheten (läs partnerorganisation), är att absolut börja plugga och skriva cert. Det är helt klart värt det!
Mvh Björn Eriksen
Scrum Practitioner, MCT & Software Architect på Connecta
http://bjorneriksen.blogspot.com