Hej på er! Jag föreslår att du stannar (du måste ju trivas på jobbet, att jobba ensam verkar inte locka dig så mycket?), men du skulle ju kunna ta en diskussion med arbetsgivaren - om du pendlar med t.ex. tåg så kanske du har möjlighet att göra lite jobb på tåget..? <b>>Jag har ju också valet att köra med öppna kort mot min arbetsgivare och förklara hur läget är och om de är villiga att kompromissa för att ha mig kvar, men då känns det nästan som att jag utpressar dem för att få bättre arbetsvillkor.</b> Vad tror du om att jobba på distans några dagar i veckan? Jag jobbar på ett företag i Stockholm och vi har en utvecklare som sitter i Göteborg. Fram till nyligen hade vi även en som satt i Köping. Det har fungerat bra. Ja, jag har tänkt i de banorna som du skriver Niklas, och det är nog så som det kommer gå till. Att jobba på distans är en löneförmån som jag har tänkt som ett alternativ till min nuvarande arbetsgivare. Skulle betyda jättemycket om det så bara handlar om en dag i veckan. Vi är ett ganska litet företag och tanken är att vi ska sitta samlade på kontoret så mycket som möjligt men jag tror inte det är en omöjlighet att få igenom. Att jobba remote/hemifrån är hur bra som helst, det kan jag verkligen rekommendera. Jag är mycket mer produktiv remote än på kontoret! Tycker absolut att du ska undersöka möjligheten med att jobba hemifrån, med t.ex VPN kommer du ju även åt din kontorsdator. Trivs du på ditt nuvarande jobb så tycker jag du ska stanna, ett jobb där man trivs är värt mer än en högre lön (iallafall för mig), men jag tycker du ska ta upp problematiken med att din familj blir lidande p g a pendlingen och att du endast får en halvtimmes kvalitetstid med dottern, och företaget borde kunna förstå detta och vara villiga att komma med en lösning. Sen i många fall i ett mindre företag är det viktigt för produktiviteten att folk finns på plats på kontoret under dagarna i så stor utsträckning som möjligt (så är det för mig iallafall), så att jobba helt hemifrån är inte alltid den bästa lösningen. Men det borde gå att komma fram till en lösning som funkar för bägge parter. Och det är alltid bra att ha öppna kort med sitt nuvarande företag (särskilt om du trivs) och berätta om erbjudandet, man kan ju ta upp det på ett sätt så att det inte uppfattas som ett hot. <b>Sen i många fall i ett mindre företag är det viktigt för produktiviteten att folk finns på plats på kontoret under dagarna i så stor utsträckning som möjligt</b> Vi är inkl mig bara fyra stycken. Hej igen på er! Det känns som en fråga för en jurist. Hej Petter, > du kan kräva att räkna restiden som arbetstid(du åker ju tåg varje dag, och den tiden kan du jobba)! Om de boxar dig med ett karantänavtal som gör att du inte kan gå vidare till en annan arbetsgivare så måste de betala dig lön under den tiden. Varför? Om man kan jobba hemifrån, varför inte medan man åker tåg. Det är alltid en förhandlingsfråga. Man kan kräva allt man vill, de kan ge en det de tror att en är värt, inklusive fingret :), men att fråga är grattis. >Varför? Om man kan jobba hemifrån, varför inte medan man åker tåg. Det är alltid en förhandlingsfråga. Hej igen! Som sagt, de kan inte kräva något utan att göra en motprestation. Dvs om de blockerar dig från att jobba med ett verktyg så måste de betala dig för den tiden. <b>Problemet är att jag har pysslat med ett publiceringsverktyg under den tiden som jag arbetat där som är ett open source-verktyg. De anser nu att jag inte får använda mig av det verktyget och min kunskap på det nya företaget med tanke på det avtalet under 24 månader.</b>Byta jobb?
Jag har fått ett angenämt problem Jag har varit anställd på ett företag som utvecklare i ett halvår nu och fick just fast anställning. Jag pendlar till jobbet 4 mil om dagen vilket jag kan tycka är lite jobbigt eftersom jag inte är hemma förrän halv 7 och har en liten dotter som går o lägger sig vid 7.
Problemet är att jag nu har blivit erbjuden ett jobb i min hemstad med minst samma lön, antagligen lite högre och kommer i så fall slippa pendla 2 timmar varje dag (tåg).
Jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb, det är kompetenta medarbetare och jag känner att jag utvecklas av att jobba där. På det nya jobbet kommer jag vara ensam utvecklare vilket är lite tråkigt eftersom jag inte har någon att bolla problem med.
Så då är frågan: Ska jag säga upp mig från ett jobb där jag trivs för att kunna få ett jobb där jag inte vet hur det är att jobba men med högre lön, inge pendling och få mer tid med familjen? Jag har ju inte jobbat mer än 6 månader på mitt nuvarande jobb så de kommer ju inte bli särskilt glada om jag drar till en konkurrent efter att de har lagt ner tid på at utbilda mig. Jag har ju också valet att köra med öppna kort mot min arbetsgivare och förklara hur läget är och om de är villiga att kompromissa för att ha mig kvar, men då känns det nästan som att jag utpressar dem för att få bättre arbetsvillkor.
Tacksam för synpunkter!Sv: Byta jobb?
Sv: Byta jobb?
Det är inte utpressning, det är förhandling. Du har tre val, gamla företaget med gamla villkor, nya företaget, gamla företaget med nya villkor.
Du väljer det företaget som sammanlagt ger dig bäst villkor; ur din synvinkel inkluderar det även restid och arbetskamrater, osv.
Hur du väger det gamla mot det nya får du ju avgöra själv, men om du känner att det nya är bättre är det bäst att köra med öppna kort och säga detta till det gamla företaget. Då får de chansen att fixa nya villkor, och du har ett val till att kolla på.
Sen finns ju ett sätt som är lite mer åt utpressningshållet, och det är att berätta att du har ett annat jobb på gång, och säga att de får fixa bättre villkor för dig - men ändå ha bestämt dig för det gamla. Det är ju då närmare löneförhandling än något annat.Sv:Byta jobb?
Jätteintressant att få era synpunkter och förslag!Sv:Byta jobb?
Sv:Byta jobb?
Där jag jobbar hade de i början endast två utvecklare. Båda jobbade på distans. Kommunikation fungerar bra via MSN.Sv: Byta jobb?
Vi har möjligheten att VPN:a in och jag har gjort det några gånger och jag tycker det funkar suveränt. Kan arbeta ostört, men som sagt så är ju tanken att vi ska finnas på plats så mycket som möjligt.
Ja, jag har tänkt att köra med så öppna kort som möjligt och försöka få till en så bra lösning för mig själv när det gäller familjen. Tror nog att det går att kompromissa fram en lösning där jag kan artbeta någon dag hemifrån och att jag möjligtvis får hjälp med resekostnaderna.
Jag ska träffa den andra företaget idag så det ska bli spännande att se vad de har att erbjuda :) Förhoppningsvis usel lön och tråkiga uppgifter så blir ju valet lätt :)Sv:Byta jobb?
Nu är hela karusellen avklarad. Jag fick ett väldigt bra anställningserbjudande från det nya företaget och jag beslutade mig för att åka till min gamla arbetsgivare och förklara läget. De förstod helt mitt problem med pendlingen och allt gick smärtfritt. Det enda "problem" som uppstod var en punkt i en konkurrensöverenskommelse som vi ingick när jag började på företaget. Jag drev nämligen eget innan och då ville de ha med det avtalet så jag inte skulle sticka efter ett år med massa ny kunskap och köra på med mitt företag.
Problemet är att jag har pysslat med ett publiceringsverktyg under den tiden som jag arbetat där som är ett open source-verktyg. De anser nu att jag inte får använda mig av det verktyget och min kunskap på det nya företaget med tanke på det avtalet under 24 månader.
Frågan är om de har rätt att ställa det kravet? Klantigt nog kan jag inte hitta avtalet här hemma utan tittade på det tillsammans med min arbetsgivare. Tydligen är det ett avtal som används när man anställer en VD så det verkar vara ett standardavtal. I det avtalet står det ingenstans konkret att jag inte får använda verjtyget utan mer allmänt.
Är det någon som känner till ett sådant avtal och kanske t.o.m har ett som jag kan få granska? Och tror ni att de verklgen har rätt att ställa ett krav som säger att jag inte får använda mig av den kunskap som jag lärt mig hos dem?Sv: Byta jobb?
Allmänt för liknande avtal är syftet oftast att man inte ska kunna konkurrera med det egna företaget.
Om de t ex har någon egen genuin produkt, hemlig algoritm mm.
Beroende på hur kontraktet är formulerat och det juridiska väljer att tolka kontraktet kan svaret bli antingen bu eller bä.
En enkel konsultation från en jurist behöver inte kosta så mycket men ändå ge en klar hänvisning om det lutar åt en den ena eller den andra sidan.
Begär att få en ny kopia på kontraktet (där din underskrift syns), så kan du ta med den till juristen.
// Lycka tillSv: Byta jobb?
Om du ska stanna kvar hos din gamla arbetsgivare, du kan kräva att räkna restiden som arbetstid(du åker ju tåg varje dag, och den tiden kan du jobba)!
Mvh,
TibiSv:Byta jobb?
Tvivlar på att man kan kräva det..Sv:Byta jobb?
Det är precis så ett karantänavtal för VDar fungerar. De blir satta på bänken med lön från företaget tills företaget anser att de kan säkra konkurrensen.Sv: Byta jobb?
/Tibi Sv:Byta jobb?
>Man kan kräva allt man vill, de kan ge en det de tror att en är värt, inklusive fingret :), men att fråga är
>grattis.
Förhandla - ja, kräva - nej, det beror ju på personen. Har t ex en på jobb med en arbetsuppgift som jag själv utan problem kunnat sköta hemma/resande medan han som person är totalt opålitlig/inkapabel att utföra jobbet på det viset och inte ens borde ges möjligheten att jobba fritt, hade han haft något lagligt stöd till att kräva det så hade det gått käpprätt åt helvete..Sv: Byta jobb?
Nu har jag ju redan valt att gå till det nya företaget så någon förhandling om att jobba under restiden är inte aktuellt för min del.
Patrik: Det är helt ok att jag går till ett annat företag. Egentligen så står det även så i avtalet, men de tyckte att det var att vara lite väl hårt så därför valde vi att skippa den delen. Men som sagt, har de verkligen rätt att kräva att jag inte jobbar med ett verktyg som inte är utvecklat av dem själva? I så fall kan de ju i princip kräva att jag inte får jobba med Word? Det står ju inte ordagrant att jag inte får jobba med just det verktyget.
Jag inte heller så sugen på att be min gamla arbetsgivare skicka mig en kopia på avtalet eftersom de då vet att jag luskar i det vilket gör att det kan bli sura miner därifrån. Jag vill gärna behålla dem som vänner framöver.
Så om någon känner igen avtalet så skulle jag gärna vilja se den punkten som beskriver detta!Sv:Byta jobb?
Deras "avtal" kommer inte hålla i en arbetsdomstol. Sv: Byta jobb?
Med det resonemanget kan man ju undra om man ens får arbeta som programmerare inom 24 månader. Man har ju skaffat sig erfarenhet av utveckling under anställningen.
Har du tagit upp problemet med din nya arbetsgivare? De kanske är beredda att betala en advokat och stödja dig vid en eventuell stämning.
Förresten, om du är med i facket, kontakta dem. Deras uppgift är att hjälpa till i sådana här ärenden.