Tjena,Jobbalternativ/Kurser - Rådgivning efterfrågas!
Jag är nu i slutskedet av min 3 år långa utbildning i IT-säkerhet på BTH (180HP). Jag kommer inte ta en programexamen, utan istället ta en generell teknologie kandidatexamen i datavetenskap. Anledningen till detta är att under mitt andra läsår fick läsa igen lite kurser och då missade två obligatoriska kurser som jag inte kommer läsa (att vara kvar ett år extra bara för att ta en programexamen är inte mitt mål).
Det jag nu letar efter är två till tre stycken relevanta kurser eller "topics" som ni här på Pellesoft's forum tror är matnyttiga på arbetsmarknaden i dagsläget (eller snarare; inom ett drygt halvår från nu).
Programmering är något som, tillsammans med inriktningen på hot och illasinnad programvara, något som starkt genomsyrat hela min utbildning. Vad finns det för möjligheter till jobb när jag tagit min kandidat? Programmera, analytiker och konsult är några av de tjänster jag kan komma på, på rak arm, men vore intressant att höra vad folk som befinner sig på arbetsmarknaden eller åtminstone har erfarenhet av den har att säga. Jag vet att mycket är upp till mej och vad det är som JAG är intresserad av, men generellt sett är jag ganska öppen och vill gärna veta mer vad det finns för valmöjligheter. Personligen tycker jag att jag är ganska duktig på programmeringen, men det känns som att jag ändå inte bara är en renodlad kodapa, utan vill något mer.
Jag har haft ganska så många konversationer med både min programansvarige och min studievägledare, samtidigt som jag tillbringat väldigt mycket tid på studera.nu och AMS.se för att luska ut vad som komma skall. All hjälp och tips uppskattas!
Här följer de kurser som jag hittills har läst eller är pågående (samtliga 7,5hp om ej annat listas):
Programmering, datastrukturer och algoritmer - 22,5hp
Operativsystem
Människa-dator interaktion
Säkerhet i informationssystem
Säkerhetsmodeller och riskhantering
Tillämpad kryptering
Säkerhet för e-handel
Diskret matematik och analys - 15hp
Statistik med programvara
Individuellt programvaruprojekt
Personlig integritet och illasinnad programvara - 15hp
Stort programvaruprojekt i grupp med inriktning mot IT-säkerhet - 30hp
Introduktion till spelprogrammering
Vad jag hittills har funnit visst intresse för utöver just säkerhet är Human-Computer Interaction och Business Intelligence. Tankar kring detta? Just HCI är ju ett steg bort från min säkerhetinriktning. Hade jag haft en fördel på arbetsmarknaden gentemot en renodlad Interaktionsdesigner om jag läst till kurser inom detta ämne? För rent generellt sett så har de inte lika mycket teknisk kunskap vad gäller programmering. Frågan är om det är en fördel inom ämnet överhuvudtaget?
Nu blev hela inlägget lite mer ostrukturerat än vad som var tanken från början, men det blev så då jag kom på saker allt eftersom!
Edit: Kom på lite mer. Java, C# ASP.NET - det är det som gäller på arbetsmarknaden i dagsläget om jag fattat det rätt. Hur är det med andra språk, t.ex. Ruby (script) eller c/c++? I vårt examensarbete jobbar vid med OSGi, som är ett framework till Java, avsett för dynamisk utveckling av programvara till routers.
mvh,
Sebastian