Har två utbildningar inom systemutvecklng, varav en högskoleutbildning. Var dock dyngless på det när skolan var slut så jag trasslade in mig i försäkrings- & pensionsbranschen istället. Nu ett par år senare när jag vill byta jobb och jobba med utveckling så är det inte lätt att hitta och få något passande. Det finns många duktiga systemutvecklarproffs som är självlärda. De har fått jobb utan formell utbildning så visst går det. Att ha konkret utvecklarerfarenhet är väldigt värdefullt. Men det kan du väl skaffa dig på egen hand. Skaffa böcker, kolla på nätet, och sätt igång och koda :) Tack Ola för ditt svar! För att inte tappa totalt så sitter jag hemma och kodar på och köper böcker i sån omfattning att min sambo blir tokig, och att följa forumet här tex känns också lärorikt på sitt sätt. Då man inte är naturligt vass är learning-by-doing mitt sätt och det funkar då jag tycker att det är skoj att hålla på. Det är väl vad som driver mig nu. Sitt hemma och grotta ner dig i koden, finns massor med videos som man kan se, onödigt att köpa böcker för dyra pengar, läs bloggar om utveckling, ställ frågor och ge din sambo en hobby, för hon kommer inte bli glad på dig.Moment 22
Alla tjänster "kräver" erfarenhet vilket jag inte har, och inte kan få eftersom det inte går att få jobb utan det. Har heller inte samvete att fiffla till mig en konsulttjänst då man inte jobbat skarpt med detta innan.
Det bästa för mig vore att få jobba sig lite i form.. men av naturliga skäl som jag har full förståelse för vill företagen hellre anställa folk som kan producera från dag 1.
Så vad gör man. Förslag?.. eller är jag helt enkelt körd (vilket jag börjar misstänka)? :-)
Kan tillägga att nuvarande arbetsgivare tyvärr inte är ett alternativ då IT-avdelningen ligger på huvudkontoret och en flytt inte är ett alternativ.
/ AndersSv: Moment 22
Har du konkreta arbetsprover att visa upp samtidigt som du förklarar din situation så visar du på ett bräde att du 1) Driven utvecklare 2) Du kan programmera.
Och de sakerna borde vara bra förutsättningar för att få jobb på.
Om du driver egna OpenSource-projekt med andra utvecklare och kan visa upp resultat så har du jobb direkt. Det krävs tusentals timmar praktik för att bli bra. Så det är inte lätt, men det kan gå relativt lätt om man samtidigt tycker att det är roligt. Då blir det ju inte bara en belastning att göra det. Sv:Moment 22
Inser att ett egetutvecklat arbetsprov att visa upp kan vara utvägen och har därför startat upp ett "projekt" som jag knåpar på. Brist på tid är tyvärr en faktor så det tar ett tag att komma upp i dessa timmar som man (eller iaf jag) behöver för att åstadkomma resultatet. Så jag gör vad jag kan för att hjälpa mig själv på vägen tycker jag. Sen behöver man kanske en smäll av tur och tajming också i sitt jobbsökande.
Vet egentligen inte vad jag är ute efter med dessa inlägg men jag antar att jag söker efter en strimma hopp :-)Sv: Moment 22
Efter det så hoppar på några av dessa usergrupper (typ swenug.se)som finns och gå på deras seminarium. De brukar sponsras av företag och de gör detta oftas av en anledning ovh det är att kunna hitta nya förmågor som de kan anställa.
Där så pratar du lite med represetanten för företaget och "nästlar dig" in den vägen. Visa att du finns och berätta vad du kan, var dock ärlig. Satsa på DDD, TDD och kanske lägg dig i framkant med programmering mot "molnet" och programmering mot flera processor. Välj dessutom om du vill utveckla mot web eller klient och lär dig det spåret och därefter så är det relativt enkelt att byta
- M