Här kommer en liten fråga gällande RSS och ASP. Preoblemet jag ser direkt att kommer uppstå är att du inte vet vilka meddelanden som skickats iväg tidigare, det måste sparas någonstans. Hej Asp låter inte som ett bra val, en windows service i t.ex c# är ett betydligt bättre val, främst då det inte är en webbsida du vill göra utan ett schemalagt arbete. Kan du programmera och behöver hjälp att få till en lösning, eller vill du bara betala så är problemet ur världen? Jag skulle föreslå något i stil med det här: Oskar är nog inne på rätt spår, det rör sig nog inte om något stort jobb, max ett par kvällar beroende på hur anpassningsbart det ska vara. T.ex. om man ska kunna ställa in rss-url och intervall osv.Frågor och funderingar RSS+ASP
Jag håller på och funderar över hur jag ska lösa mitt lilla problem. Tanken är att jag vill skapa ett script som kontrollerar RSS och sedan skriver ut rubrik, och liten text från RSS i en textfil i på hårddiken som i sin tur sedan skickas som SMS. Lösningen för SMS har jag.
Tanken är att scriptet skall kontrollera RSS någon gång varje minut. När den sedan skapat en textfil går SMS programmet in och hämtar texten för att skicka ut den, filen raderas sedan. Så där skall det sedan hålla på. Om någon har tid över och känner sig kunnig och hjälpa mig är jag beredd att betala en slant.
Hälsningar
MadeleneSv: Frågor och funderingar RSS+ASP
Är allt klart på sms-sidan? Det gäller alltså bara genereringen av text-filen mha ASP utifrån RSS?Sv:Frågor och funderingar RSS+ASP
Spelar ingen roll att jag inte vet vilka meddelanden som skickas det fungerar så här.
Jag har skapat en mapp på datorn, SMS programmet söker igenom mappen varje sekund. När en textfil skapas i mappen så hämtas textfilen av SMS programmet automatiskt och skickar SMS. Där efter raderas textfilen. För varje ny textfil som kommer in i mappen genererar nytt SMS, där efter raderas dem. Att jag inte kan ha koll på vad som skickas spelar ingen roll då jag får det på SMS.
Som du vet går det enbart att köra SMS i 160 tecken, tanken är att man ska hämta ut just max 160 tecken via RSS meddelandet. Om ASP är det bästa vet jag inte. Scriptfilen skall dock checka mot RSS rätt ofta helst någon gång i minuten. SMS funktionen är färdig.Sv: Frågor och funderingar RSS+ASP
Sv: Frågor och funderingar RSS+ASP
En windows service som sparar någon form av id (datum, tid, rubrik eller liknande, lite svårt att säga utan att veta vad det är för rss-feed) lokalt på hårddisken. Det id:t ska alltid vara id:t på det senast skickade sms:et, på så vis kan den veta vilka poster i rss-feeden som är gamla respektive nya. Sedan behöver den bara parsa ut posterna ifrån rss-feeden och skapa en fil för varje ny post.
Är det någon publik feed som du kan dela med dig av? (Det skulle underlätta om man kan ta en titt, hur pass unika posterna är, och om datum och sådant stämmer på posterna)Sv:Frågor och funderingar RSS+ASP
Adda mig på msn eller maila så kan vi disskutera närmare.
jonas.sjoblom@gmail.com