Hej, jag har gått utbildning i C# programmering och jag fastnade direkt, är väldigt engagerad i att lära mig mer inom språket och jag gör ett spel i XNA för att fortsätta pusha mig själv och bli bättre. Efter att ha varit på arbetsgivarsidan på ett antal intervjuer kan jag ju säga följande: Jag har arbetat med rekrytering några år nu och gjort flera hundra intervjuer. Jag kanske kan hjälpa dig men det är under förutsättning att du vill jobba antingen i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Efter att ha läst ditt svar Niklas, så får man upp hoppet aningens. Är själv i fasen att byta försäkringsbranschen mot IT, som är det jag vill jobba med och är dubbelt utbildad inom. Dock har det hittills känts rätt kört om/när man inte har minst två års erfarenhet att visa upp i ansökan, då får man inte ens komma till en intervju.. vilket är ett ställe jag känner fördel mig på. Och då är jag ändå bra på att skriva ansökningar (i all ödmjukhet menat :-). Jag tackar för era svar, och jag ska försöka hitta lite fler företag småföretag i regionen med anställnings behov.Hur tar jag mig in?
Sedan tiden då jag avslutade denna utbildning har jag försökt hitta jobb inom denna branschen både som C# utvecklare och även inom ASP.NET då jag gjort en del hemsidor tidigare mest för eget bruk.
Senaste utbildningen jag tog mig an var dock inte inom programmering utan CAD då jag blev lovad att om jag gick denna skulle jag få ett jobb, men så var inte fallet när utbildningen var avslutad.
Mina praktiker i utbildningen där emot styrde jag själv upp så att jag mestadels programmerade och gjorde lite CAD jobb bara för att det skulle se bra ut.
Så min fråga här på forumet är, jag är nu förälder, jag älskar att programmera, har ingen ekonomi (går hos socialen för tillfället) hur tar man sig då in som programmerare?
Tips om att söka andra jobb för att sedan hitta in behövs inte specifikt för det gör jag just nu, men andra arbetsgivare verkar avfärda mig just pga de ser min hängivenhet till datorer, så känner mig ganska klämd, vill ha jobb var som helst, men min kärlek till programmering vill jag ju inte ge upp, dessutom är 19 års skola ganska mycket vad CSN tillåter. Sv: Hur tar jag mig in?
1. Det är stor skillnad på "verkar inget vidare" och "verkar bra", det är något man känner tydligt.
2. Jag värdesätter i ordning:
- programmeringsintresse
- ödmjukhet, kunskapstörst, självdistans
- programmeringsskills
- allmän intelligens/smarthet
- social förmåga
- erfarenhet / akademisk examen
3. Det är oerhörd personalbrist i branschen.
Att du inte har jobbat någonstans borde alltså vara mindre intressant. Sök både stora och små utvecklingsföretag, visa att du är intresserad av utveckling. Det kan då finnas fyra skäl till att någon inte tar in dig på intervju;
- dåligt cv/presentation,
- väldigt litet behov av personal med låg erfarenhet,
- dålig ekonomi hos företaget (= inget personalbehov alls),
- märkliga värderingar hos företaget.
Är det någon av de tre sistnämnda är det inte mycket att göra åt, är det någon av de två sistnämnda vill du ändå inte jobba på företaget. Spontanansökningar är jättebra.Sv: Hur tar jag mig in?
Kontakta mig på pelle@pellesoft.se om du vill diskutera vidare.Sv:Hur tar jag mig in?
Och får man inget jobb, får man ingen erfarenhet så det lirar inte riktigt. Kanske finns det ett annorlunda tänk i större städer, där bristen kanske är större.. och att man där är mer vänligt inställd till att anställa helt gröna för att stilla behovet. Vad vet jag.
Jag fortsätter iaf att söka tjänster och under tiden så fördjupar jag mig på egen hand i ASP.NET och C# för att vara redo när chansen dyker upp. Övriga språk får ligga latenta, då ovanstående nästintill genomgående är vad som efterfrågas hos it-företagen i denna stad.Sv:Hur tar jag mig in?
Kan siten 121 vara ett bra sätt att hitta mindre företag i regionen? Är inte helt införstådd i siffrorna som nämns om företagen där, för det bör ju inte var lämpligt att söka till tex ett företag som ser ut att gå dåligt.