Ifall man har en grundläggande utbildning (högskola), och drygt tre års erfarenhet av branchen Frågan du bör ställa dig är väl snarare vart du vill -- d.v.s. den klassiska "var ser du dig själv om 5 år?". Projektledning jobbar jag redan med i dag, har iofs bara en utvecklare "under" mig men han tar direkta order ifrån mig samtidigt som jag jobbar på samma projekt. :) Men kan absolut tänka mig att bygga vidare på den kunskapen. Jag skulle rekommendera att du läser på mer om webbutveckling. Det är ett gigantiskt område som innefattar t.ex. HTML5 och JavaScript, och som växer snabbare och snabbare. Vad ska man läsa på om?
Jag har jobbat nu i drygt 3 år med java, iOS och android utveckling, konsulting och deltagit i framtagning av två projektet som rullar ute hos en mängd kunder. Så arbetssätt, grundläggande programmering och databaser sitter där i ryggraden.
Vad ska man hålla sig uppdaterad om? Vad söker arbetsgivare hos en systemutvecklare numera?
/Björn Sv: Vad ska man läsa på om?
Projektledning?
Arkitekt?
CM?
Test?
Webb/Frontend/Backend?
...Sv:Vad ska man läsa på om?
Jag har inga problem idag att omvandla kravspec till tekniska lösningar, det kan jag kanske faller på är hur man bygger "bra" mjukvaror ur teknisk synpunkt (arkitektur, utbyggbarhet)
Testning är jag i närmsta okunnig, vart börjar man? jobbar oftast mot iOS och Android-lösningar för tillfället. Sv: Vad ska man läsa på om?