I mitt jobb sitter jag ofta med flera projekt åt gången, detta kräver en viss planering och veta vilket status ett projekt ligger i är oftast rätt svårt. Hej, hur planerar ni ert individuella arbete?
Väntar jag på svar ifrån en kund? Har jag fått svaret och glömt det? Vad är kvar i detta projekt?
Många typer av frågor kommer en bit in i varje projekt.
På mitt företag använder vi jira för projektplannering, morgonmöten varje morgon men allt detta anser jag ligga på företagsnivå och inte nere på individ.
Själv använder jag kanban-flöden för mitt egna individuella arbete. Där har jag kolumner för "TODO", "TODO Today", "in progress", "Waiting for answer" och "Done" och detta ger mig en väldig bra överblick på mitt egna arbete.
Varje jira-ärende som hamnar på mitt bord skrivs in i mitt kanban-flöde, sen börjar jag arbeta med detta.
Man kan säkert argumentera för att Jira också löser mina frågor som jag skrev om i början av inlägget.
Jag undrar nu hur ni jobbar? Använder ni egna verktyg utöver det som är bestämt på företaget? I så fall vad?Sv: hur planerar ni ert individuella arbete?
Jag har under en tid arbetat parallellt med 5 projekt, där över 45 personer varit inblandade. Vi har arbetat med många system men någonstans verkar ett helt vanligt excel-ark med datum då det lades in, vem som är ansvarig och när det förväntas vara klart - samt att det lyser rött om det går över tiden som helt klart är det enklaste att jobba med.
När det kommer till prio så är det något abstrakt och också något som förändras. Viktigast för mig är att man kommer i mål med de punkter som man tar ansvar för. Viktigast av allting är att "alla vet vad alla skall göra" och att "alla har samma målbild". Är du en person, är dina bekymmer så mycket mindre. Vanligast är som du säger, att man får ligga på andra för att få det klart. Där försöker jag använda "när kan du få det klart", så varje person binder sig till att lösa det inom en tid som personen själv lovat göra det på. Det brukar alltid fungera!
Lycka till