Hej! Hej Simon,Omsadling
Jag har jobbat som automationskonsult sedan 2009 och nu funderar jag på en omsadling. Jag har jobbat som "problemlösare" då jag har en skarp hjärna och förmåga att lösa problem i de flesta system jag stöter på. Nu funderar jag dock på en liten omsadling i min karriär då jag tycker att PLC-programmering kan bli lite tråkigt.
Jag har pluggat till mekatronikingenjör 180p på KTH men är dock inte helt färdig. Jag har dock programmerat C++ sedan jag var 11 år (jag är 29 nu).
Med den bakgrundsinformationen så söker jag lite råd om hur jag borde gå till väga för att gå mot en lite mer "ren" programmeringstjänst. Jag kan tänka mig gå ner aningen i lön eftersom jag är mindre kvalificerad (jag har 35500kr/månad nu). Jag flyttar helst till ett spansktalande land men sådant jag hittar i Stockholm är också av intresse.
MVH SimonSv: Omsadling
Roliga och spännande utmaningar. En fråga du skulle börja ställa dig själv är vad du själv vill jobba med. Det kan handla om produktutveckling, exempelvis att bygga spotify eller produkt till styrsystem. Det kan också vara att bygga hemsidor, eller arbeta med andra tjänster där dina intressen passar bäst. Om du är duktig och snabb kanske du passar i båda miljöer, dvs konsultnära tjänster samt produktutveckling.
Om du skulle få önska- vad skulle du jobba med då?
Pelle Johansson