Hur tänker du när du skall byta jobb?
Det är många som hör av sig till mig och skall byta jobb till något nytt, något annat och kanske något bättre. Jag blir lika förundrad varje gång - är det någon som ens tänker på hur ens framtid skall se ut eller är det bara uppdragets art som är det intressanta. Jag som varit konsult under många år har alltid tänkt lite annorlunda genom att om jag bara får komma in på ett företag, oavsett vad det står på uppdragsbeskrivningen så skall jag ta mig tusan göra ett riktigt bra jobb och troligen också söka upp det som intresserar mig mest. I stället har jag alltid hört, att det uppdraget passar inte mig och det är inte rätt för mig. I min värld är en konsult en person som har förmåga, bredd och intresse att försöka lösa den utmaning som man ställs inför baserat på tidigare kunskaper och erfarenheter.
Sedan kommer nästa fråga, hur väljer ni arbetsgivare? Även här kan jag undra hur man gång på gång måste gå i en fälla eftersom man kanske bara arbetar 1-3 år hos samma arbetsgivare. Jag är inte annorlunda där skall erkännas, men liksom här funderar jag på vad man söker för något. Är det en roll, en titel eller som jag nämnde tidigare - ett uppdrag som är nytt från tidigare.
Om man vill byta uppdrag eller tjänst. Vad är det som gör att man inte säger till och försöker få till en förändring? Varför väljer man ofta lättaste vägen ut och istället bara hittar ny arbetsgivare. Hur tror ni att alla skall tänka långsiktigt istället och våga konfrontera, utvecklas och ta det där lite jobbiga steget. Om man gör det - vad händer då? Jag har lärt mig att man kan aldrig få mer än ett nej, men likaså om man inte ens frågar så kommer ingen chef eller ledare kunna gissa vad som försiggår i en konsults huvud :)
Det vore roligt att höra hur nu tänker och resonerar inför ett jobb-byte och vad som får er att säga upp er och ta en ny arbetsgivare och lite tankar runt denna fråga. Jag är nyfiken på era tankar!
Hälsningar
Pelle/Pellesoft
Svara