Hej Anna-Karin, Helt naturligt så är det en god sed att tala om, om man tycker att man inte kan godta offerten men det är ju hela tiden upp till kunden. Jag tänkte bara kolla. Anna-Karin, Det verkar vara så att företagskunder i större utsträkning hör av sig om sitt "nej" än privat kunder.Svarar man på en offert eller inte?
Första frågan i det här forumet.
Jag lämnade en offert på ett jobb till en kund, kunden har sedan inte hört av sig.
Om man som kund får in en offert på ett jobb som man tycker är dyrt eller ger jobbet till någon annan,talar man då inte om det eller är det praxis i branschen att man inte svarar.
Anna-KarinSv: Svarar man på en offert eller inte?
Förtag som är vana vid upphandling via skriftliga offerter hör vanligtvis av sig.
Feedbacken brukar dock inte vara så informativ.
Har du ett giltighetsdatum, dvs att offerten är giltig t o m ett visst datum?
Om ja, kan du ju skicka en vänlig förfrågan i anslutning till att offerten löper ut.
Mvh
XL-DennisSv: Svarar man på en offert eller inte?
En seriös kund svarar alltid.Sv: Svarar man på en offert eller inte?
Den här kunden har ju gjort så här förut så jag vart lite fundersam på om det är praxis i branschen att inte svara på offert eller att inte skicka en om man ber om en.
Jag satte ju inget slutdatum på offerten, tyvärr.
Nåja, den här kunden får leta gratis arbetskraft någon annanstans.
Jag tycker det är svårt att beräkna tidsåtgång och vad jag ska ta betalt, ännu svårare blir det om man inte har en offert att gå efter.
Anna-KarinSv: Svarar man på en offert eller inte?
>Jag tycker det är svårt att beräkna tidsåtgång och vad jag ska ta betalt,
>ännu svårare blir det om man inte har en offert att gå efter.
Ett klassiskt konsultdilemma dock ska du alltid se till att det finns en skriftlig offert (och helst en skriftlig acceptans) för alla arbeten du utför.
Dokumentationen reglerar det mest centrala och är mycket viktig ifall tvist uppstår.
Beräknad tidsåtgång får du mer erfarenhet av ju mer du håller på. Vanligtvis är vi alldeles för snäva i vår tidsuppfattning - Lägg därför på mer tid automatiskt.
Prissättning är svår att diskutera - Konkurrenssituation, omfattning på arbetet, din egna kostnadsbild styr priset.
Generellt kan du lämna ett fast pris på själva kärnan i uppdraget och löpande timpris på aktiviteter som därutöver tillkommer.
När det gäller fast pris så måste du vara noga med att tydliggöra arbetet som ingår i detta pris.
Mvh
XL-DennisSv: Svarar man på en offert eller inte?
Ang. offerter, så brukar jag ge kunden en offert med 2 st kopier med ett slutdatum som båda är påskrivna av mej, för att affären ska gå iland och vara giltig så måste kunden retunera en påskriven kopia till mej.
/Tomas