Jag ska göra ett litet hemsidejobb för en bekant. Jag är amatör, så att säga, har aldrig förr arbetat mot betalning. Det kommer att vara en liten sida, kanske fem undersidor. Jag kommer att göra en del grafik till. Jag kommer att tillhandahålla webplats (via min ISP). Om du inte tagit betalt tidigare så kanske du skall fundera på mur mycket du vill ta betalt. En sak man kan fundera på är om man är duktig eller inte. Har du inte "känslan" så får man vara billigare och vise versa. Kattis, Tja Här nämdes att köra vid sidan om - gör inte det. Jag började själv med ca 300 kr/tim förrut fast med lite mer erfarenhet nu så tar jag idag mellan 800-1100 kr och då gäller det även sådana som jag känner bra. Jag har inte hört att någon reagerar på de priserna och mycket beror på just att dom beställer något och betalar för det man utför. Hur mycket försvinner i skatt? och sociala avgifter? Har för mig att det är ganska mycket.. Hej!! Håller med Magnus. Jag är inte så bra på sånt här, men finns det inte bestämt vad programmerare ungeför ska ha i timlön av politiker eller andra gubbar? Jag har för mig det... Nope!!Hur mycket ska jag ta betalt?
Vad är rimligt att ta betalt? Jag har absolut ingen aning... Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Sen handlar det alltid om vad kunden tycker - är dom nöjda eller inte. Man får även räkna in vad dom kan tänkas vara intresserade av att betala. Allt är en vägning. Dock är det viktigt att komma överrens om design och timpris först innan du börjar.
Testa med 300 kr /tim.
Lycka till
/Pelle Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
300 kr / timme som Pelle föreslår låter rimligt.
Börja därför med ett pris på 350:- / timme och låt din bekant förhandla det till 300 kr ;-)
Det jag vill trycka på är det skriftliga avtalet med tillhörande kravspecifikation.
Måhända låter det litet överdrivet men det är alltid bra att ha tillhands även om ingen utgår från att ett uppdrag går snett.
Generellt är jag dock emot att göra affärer med vänner och bekanta. Det har en tendens att bli mer icke-affärsmässig än business-to-business.
Generellt hävdar jag också att vi ska så långt det är möjligt sköta allehanda uppdrag via ett företag.
Det främsta argumentet är att vi kan då ha en företagsförsäkring som ger ett visst ekonomisk grundskydd i företagandet.
Lycka till och låt oss gärna få höra hur det gick :-)
DennisSv: Hur mycket ska jag ta betalt?
det låter lite som om inte Fabro staten kommer att vara med och dela på dessa pengarna, och som du säger "jag är amatör" så tycker jag att du ska hålla dig vid en hundring.
/jonberSv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Måste man spåna själv så kan det dra iväg rätt bra. Är det någon du känner bra och inte vet vad han/hon vill - sätt dig då med personen framför datorn och visa vad du gör och vad du kan erbjuda. Det har jag gjort med många kunder och då blir dom delaktiga samt mycket nöjda eftersom dom känner att dom själva bestämt och varit delaktiga.
(Plocka ut deras ideer och omsätt det till deras önskemål)
Som sagt var..
Lycka tillSv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
I motsats till alla andra tycker jag inte du skall ta betalt per timme utan ta betalt för hela projektet.
Anledningarn är många men jag skall berätta den största. Eftersom du är amatör så har du ingen anning om hur lång tid det tar!!! :)
Själv har jag sysslat med det ett tag och har fortfarande svårt att uppskatta hur lång tid ett projekt tar. Och kan säga att man ALLTID tror att man är snabbare än vad man är.
Exempel: du tror att du 5 sidor på 10 timmar! Det är ändå 2 timmar per sida!! Rätt mycket för HTML. Men det kommer att ta längre tid än så!!!
Problemet blir här att du säger till kunden att det tar 10 timmar, okej säger han. När du sedan efter 15 timmar inte är färdig så börjar kunden undra varför du inte är färdig samt att han inte är speciellt beredd på att betala för de extra timmar som du lägger ner.
Gör istället så här. Fundera på hur lång tid du tror det tar att göra sidorna, dubbla sedan denna tid och ta 350 kr i timmen för den tid, gå till din kund och säga att hela projektet kostar X kronor, givitvis tycker kunden det är för mycket men efter diskussioner så kommer ni fram till att priset är X kronor (300 * dina timmar). Du kommer garanterat att få lägga mer tid än det som du sagt ändå!!!
Jag brukar isnitt räkna med 3 timmar per sida jag gör, men då har jag räknat i design, bildhantering, databasdesign och annat smått och gott i det tidsintervallet, och likt förb-nnat så klara man aldrig tiden ändå.......
10 sidor = 30 timmar, men då kan ju layoutförslaget ta en hel dag och få till som man vill med menyer som strular i olika läsare osv osv...
- magnusSv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Vid projekt så lämnar jag nästan alltid fast pris. Tryggt för mig och kunden vet var h*n får. Sätt leveransdatum "långt fram". Säg att det beräknat tar 20 timmar. Då sätter jag leverans ca 2-3 veckor framåt. Det kommer alltid något emellan och kunden blir bara glad om du kan leverera snabbare :-)
Sedan kommer tilllägg. Dessa varierar men blir ofta att jag lägger på timmar. När jag lämnar "offerten" så skriver jag in min timpenning mm.
/JanneSv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Finns allt från 300 upp till 2000-3000 (kan säkert finnas högre) kronor i timmen, är bara frågan om kompetens och tillgänlighet...
Vänta några år så blir det bra timpeng på de språk som alla gamla stordator system är bygga på....
- Magnus