Jag ska göra ett litet hemsidejobb för en bekant. Jag är amatör, så att säga, har aldrig förr arbetat mot betalning. Det kommer att vara en liten sida, kanske fem undersidor. Jag kommer att göra en del grafik till. Jag kommer att tillhandahålla webplats (via min ISP). Om du inte tagit betalt tidigare så kanske du skall fundera på mur mycket du vill ta betalt. En sak man kan fundera på är om man är duktig eller inte. Har du inte "känslan" så får man vara billigare och vise versa. Kattis, Tja Här nämdes att köra vid sidan om - gör inte det. Jag började själv med ca 300 kr/tim förrut fast med lite mer erfarenhet nu så tar jag idag mellan 800-1100 kr och då gäller det även sådana som jag känner bra. Jag har inte hört att någon reagerar på de priserna och mycket beror på just att dom beställer något och betalar för det man utför. Hur mycket försvinner i skatt? och sociala avgifter? Har för mig att det är ganska mycket.. Hej!! Håller med Magnus. Jag är inte så bra på sånt här, men finns det inte bestämt vad programmerare ungeför ska ha i timlön av politiker eller andra gubbar? Jag har för mig det... Nope!!Hur mycket ska jag ta betalt?
Vad är rimligt att ta betalt? Jag har absolut ingen aning... Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
Sen handlar det alltid om vad kunden tycker - är dom nöjda eller inte. Man får även räkna in vad dom kan tänkas vara intresserade av att betala. Allt är en vägning. Dock är det viktigt att komma överrens om design och timpris först innan du börjar.
Testa med 300 kr /tim.
Lycka till
/Pelle Sv: Hur mycket ska jag ta betalt?
300 kr / timme som Pelle föreslår låter rimligt.
Börja därför med ett pris på 350:- / timme och låt din bekant förhandla det till 300 kr ;-)
Det jag vill trycka på är det skriftliga avtalet med tillhörande kravspecifikation.
Måhända låter det litet överdrivet men det är alltid bra att ha tillhands även om ingen utgår från att ett uppdrag går snett.