Hej Jag tror faktiskt att språket i sig själv spelar mindre roll, viktigare är inom vilka områden du har kunskaper. Om du börjar med något nytt nu verkar .NET vara rätt tåg att hoppa på. COM (VB/C++/Delphi) kommer att finnas kvar några år till, men varför börja nu med med gamla saker, när du kan vara tidigt ute med nya (.NET)? Jag hade kört på C# eftersom du tycker det verkar kul! Java.... företagen frågar mer och mer efter kompetenta Java utvecklare med kunskaper i J2EE. Detta kan ni bara inte ha missat!!!! språket spelar visst en himla roll .. när det kommer till underhåll och uppdateringar av kod, så vill inte ett företag ha 30 olika språk, även om det är på samm aplatform med smama teknologi ... Jag skulle nog behöva gå en kurs i svenska och engelska. Skriver ju på tok för många stavfel. Jag upplever det som så att har man inte universitet/högskola då är man ointressant, det finns de arbetsgivare som klassar en som obildad och dum då. Jag håller med dig, men det blir inte mycket bättre av att ha en utbildning i bagaget... tyvärr... man är inte attraktiv på arbetsmarknaden som nyutexaminerad heller. Man ska ha minst några års erfarenhet... J2EE = Java 2 Enterprise Edition.... för systemlösningar.... Du kan först lära dig lite C++ och få ett grepp om det. Sedan gå vidare Jag säger C#, och eftersom C# liknar Java väldigt mycket kommer du kunna gå över och lära dig Java hyffsat snabbt. Det är så jag tänker göra iaf, när jag känner att jag behärskar C# och .NET tillräckligt så kommer jag utforska Java och J2EE. Och jag tror att efterfrågan på programmerare som behärskar .NET kommer att öka med tiden, och efterfrågan på Java utvecklare är ju redan stor som Andreas sa.Vilken språk ska man satsa på?
Jag står i valet och kvalet att antingen fortsätta med webbutveckling, där det är svårt att få jobb eller att väcka liv i mina gamla VB kunskaper eller satsa på C# som jag tyckte var kul.
Inom vilket område kommer det att frågas efter folk?
Vilken/vilka utbildningar krävs.
Vilket språk jag kodar gör inte mig något, jag är nyfiken och vill lära mig och framförallt, jag vill jobba.
Anna-KarinSv: Vilken språk ska man satsa på?
HTML/ASP/JavaScript efterfrågas inte så mycket idag utan det är de bakomliggande sakerna såsom databaser och komponenter (COM+).
Traditionell Win32-programering tror jag kommer att bestå i ett par år till, möjligtvis med större inslag av .NET Framework.
Alltså, vad jag egentligen vill säga är, fokusera inte så mycket på språket utan istället vad du vill utveckla. Välj därefter språk!Sv: Vilken språk ska man satsa på?
Det är väl iofs en liten chansning, men MS har plöjt ner fett med stålar i .NET och det har ju gått ganska bra för dem än så länge.
/johan/Sv: Vilken språk ska man satsa på?
När man programmerar är det inte språket isig som är det svårt! Det är bara en syntax...
Jag menar kan du if i vb så är det inte så svårt att lära sig att det skrivs
if(a==b){
...
}else{
...
}
i ett annat språk!!
Det som är svårt är själva programmeringstänket, hur man skall attackera ett problem. Eller OO (objekt-orientering) hur fungerar det med klasser och objekt. Det är sånt du skall lära dig och inte ren syntax. Visst skriver arbetsgivare att man skall kunna JAVA i en annons. Men om du kan C/C++ på dina 5 fingar (som om någon kan det) så lär du nog få jobbet ändå...
Så satsa på det som du tycker är roligt, då lär du dig mest...
- MagnusSv: Vilken språk ska man satsa på?
/AndreasSv: Vilken språk ska man satsa på?
jag hade satsat på C# .. det är det språket som premieras från .NET utvecklar teamet ... Sv: Vilken språk ska man satsa på?
;O)Sv: Vilket språk ska man satsa på?
För mig som har kunskaper men "fel" utbildningar är det hopplöst att få jobb. Jag vet inte om kön och ålder spelar in, men en kille har nog lättare
att få jobb som självlärd och nyfiken.
Anna-Karin,
fel!? kön och tyvärr i en ålder där man kan få för sig att skaffa barn.Sv: Vilket språk ska man satsa på?
Förvisso är utbildningen utan tvekan bra för ens egen del för precis som några nämnt ovan är det "tänkadet" som är viktigt, inte direkt språket i sig, syntaxen slår man upp eller så kan man fråga på ett förträffligt forum som detta.
Ett annat "problem" är att just programmering är så specialinriktat. Visst finns behovet men företagen vågar inte anställa i dagsläget...
Jag inbillar mej att de som läser nätverk har det lättare, då i princip varje större företag har en IT-avdelning.Sv: Vilket språk ska man satsa på?
/AndreasSv: Vilken språk ska man satsa på?
Sv: Vilken språk ska man satsa på?