Jag har nu till hösten sökt en del program, bla systemvetarprogrammet 120/160p. Jag skulle bara vilja ha lite info. om programmet. Jag vet att man kan besöka högskolornas hemsidor för att kolla vad som läses. Som sagt, alltid roligare att få höra lite mer personliga synpunkter. Kanske lite försent att komma med en sådan fråga nu, med tanke på att terminen snart börjar. Nu har jag inte läst på system men på data och jag fick uppfattningen att systemvetare var länken mellan data-freaket och kunden. Jag instämmer med Magnus i uppfattningen om vad en systemare läser till. Till Richard/Magnus. De jag känner som är systemvetar/ingenjörer/civilingenjörer har inte haft några som helst problem med att få jobb. Just nu är det rätt svårt för en nyuteximinerad utvecklare/systemvetare, eftersom man kan få tag i bra folk som har jobbat länge för ett hyfsat pris. Håller med Magnus och RickardD! Hej Karin ! Hej igen! Hej,. Hej Emma!Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Systemve
Med Vänliga Hälsningar
/bErRaSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Eftersom kunden och data-freaket inte kan prata med varandra så de förstår varandea, så stoppar man in en systemvetare mellan dessa två som kan kommunicera med båda partner, hyfsat bra iallafall..
Alltså lite mer åt projektledare hållet än rena programmeringskunskaper.
Fast så var det kanske bara på den skolan jag gick
- magnusSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Men, de systemvetare jag känner jobbar alla som utvecklare. Den typen av jobb som Magnus beskriver är (tyvärr alltfär många) kunder inte alltid beredda att betala för.
Så om man inte hamnar på ett stort företag där den typen av tjänster behövs så är det nog utvecklare man kommer att sluta som.
Eller så har jag konstiga kompisar! :-)Sv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Hur stor är egentligen efterfrågan på arbetsmarknaden beträffande systemvetare/utvecklare nu ?
Hur tror ni det ser ut om tre,fyra år ?
Själv tror jag att det alltid mer eller mindre kommer att finnas ett behov av just den kompetensen, eller vad säger ni ?
/bErRaSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Och jag tror att ju fler år som går ju bättre kommer det att vara att ha en universitets/högskole-utbildning i ryggen. Så känner du för att plugga lite längre och på lite högre nivå så tror jag att du gör ett klokt val!Sv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Men efterfrågan på utvecklare ökar hela tiden medans det är mindre och mindre som går utbildningarna så mitt tips är att om 3-5 år när många 40-talister gått i pension så kommer det att finnas ett underskott på utvecklare, vilket kommer att betyda att företagen får börja slås om folket igen..
Utbildning är alltid bra, men erfarenhet från tidigare jobb kommer alltid väga tyngre vid en anställning.
- MagnusSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Jag läser systemvetarprogrammet 160p, och iallafall där jag går är det många kurser som inte är programmeringskurser. Ekonomi är några av dem och oavsett vad man tycker om det så är det nästan nödvändigt. Däremot har vi läst både socialpsykologi och organisationsteori och visst, dom är trevliga men frågan är om det inte hade varit bättre att klämma in mer programmeringsprojekt....
jag tror att nästan alla i vår klass känner att det är för lite programmering och praktiska moment, men på de flesta systemvetarprogram finns det en inriktning och då är ju alla kurser upplagda efter den.
En sak är säker och det är att det är mycket upp till en själv hur mycket man får ut av alla kurser man går. För det mesta finns det mycket nyttigt att hämta bara man anstränger sig. ...men som sagt socialpsykologin... ;)..jo den var mycket trevlig men om jag lärde mej så mycket..?mjae..
När jag började för 3 år sen var det inte många som tänkt fortsätta efter trean, vissa hade tänkt hoppa av efter tvåan, men nu ska i stort sett alla fortsätta i fyran av naturliga skäl. Och jag tror att om du börjar nu så kommer arbetssituationen vara mycket bättre när du går ut.
Jag tror också helt klart på att universitets/högskoleutbildning är bra att ha även om det som Magnus skriver alltid kommer att väga tyngre om man har erfarenhet. Men å andra sidan känner jag systemvetare som går arbetslösa trots erfarenhet och systemvetare som fick jobb direkt efter trean, det handlar säkert bland annat om hur kräsen eller flexibel man kan vara....
/KarinSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Nu vet jag inte direkt vilken inrikting du har valt, men i Lund där jag sökte finns det två inriktningar, design/konstruktion och design/administration. Vilken valde du ?Sv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
I Linköping där jag går finns det bara en inriktning: direkt från svp:s hemsida;
Utbildningen är verksamhetsinriktad. Det innebär att du lär dig hur man analyserar, utvecklar, förändrar och bedriver verksamheter där datasystem ingår. Utbildningen inriktas mot studier av informationsteknologins utveckling och användning i organisationer. En viktig del är samspelet mellan tekniken och teknikens användning, liksom växelverkan mellan teoretiska och praktiska kunskaper.
det jag hört om utbildningen här är att den anses som en av de bättre systemvetarutbildningarna i landet, samtidigt som den ändå får ett dåligt betyg av studenterna själva. Men så blir det nog lätt....att det blir ett visst gnäll när man pluggar...för alla längtar ut till verkligheten och man tror att i där blir allt mycket bättre...visst är det skillnad på plugg och verklighet...men samma gäller för båda; att vill man lära sig saker får man oftast jobba för det ;)...om man nu inte är nån slags naturbegåvning ;)
/KarinSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Jag har läst den administrativa inriktiningen i Lund - och det enda jag
ångrar med mitt val var att jag inte tog konstruktionsinriktningen istället.
Kom fram till efter halva utbildningen att jag tyckte att programmeringen
var bland det roligaste. Fast det visste jag ju inte när jag sökte... Har
ett helt underbart jobb nu dock!
Om du inte kommer in på den grenen första året, kan du byta efter ett
år eftersom det är en del avhopp. Men då måste du säga till i god tid
och prata lite snällt med dem.
/EmmaSv: Någon som har gått/går eller har erfarenhet av Syst
Jag kom faktiskt in på konstruktionsinriktningen och hoppas det ska bli kul. Vad tyckte du var roligast under utbildningen ?