Jag läser informatik på högskola och ska ta en fil kand i ämnet dvs, 60 p i informatik (och massa poäng i andra ämnen). Jag kommer att ha läst typ programering (VB), nätverksteknik, systemutveckling, PDM (programering i distribuerade miljöer, ASP, javascript, html), E-handel mm. Eftersom ämnet är väldigt brett kommer jag att ha bred men inte särskilt djup kunskap inom dessa ämnen. Som det känns hittills så nosar jag bara lite på ytan... Enklaste sättet att kontrollera är att titta på jobbannonser redan nu. Både Just nu är det rätt kört för nyutexaminerade att få jobb. Jag både håller med och inte håller med Magnus! :-)'Hur ser det ut i IT-branschen?
Jag satsar på jobb i IT-branchen, men är inte ute efter karriär eller att tjäna massor av pengar. Jag vill jobba typ som web- eller IT-ansvarig på ett företag, och inte som konsult.
Jag tar examen nästa år. Just nu ser det väl inte så bra ut, men har någon nån aning om hur det ser ut framöver? Tror ni att jag har nån chans till ett vettigt jobb? (Bor i Gbg) Eller måste jag fortsätta på mitt jobb som förskollärare som jag verkligen vantrivs med...? Suck...Sv: Hur ser det ut i IT-branschen?
på nätet och i tidningar. Vet inte hur läget är i Gbg, men enligt var jag har
hört är det bättre än i Sthlm. Kontrollera även med facket (Jusek brukar
ha bra koll eftersom de bara har systemvetare, jurister och ekonomer.)
//EmmaSv: Hur ser det ut i IT-branschen?
Det är många som söker till jobben som utannonseras, det behöver inte betyda att alla är arbetslösa, bara att folk känner att de kanske sitter löst till och vill ligga bra till om man blir uppsagd.
Men eftersom det blir färre och färre som utbildar sig inom data, så kommer behovet att vara stort inom 3-4 år!
Mitt tips till dig blir att försöka fördjupa dig i ETT programmeringsspråk och lärar dig det bra. När du kan ett så är det lättare att lära sig de andra.
Just jobb som VB och ASP programmerar finns det gott om, så där har du stor konkurens, om du däremot går mot Linux sidan med PHP och kanske C så finns det mindre folk men samtidigt minde jobb :(
Så hur du än gör så är det lite kasst just nu... bara att bita ihop och ta första bästa jobb, så du har praktisk kunskap när det väl vänder..
- magnusSv: Hur ser det ut i IT-branschen?
> <b>Just nu är det rätt kört för nyutexaminerade att få jobb.</b>
Enligt Computer Sweden så ökade antalet arbetslösa systemvetare ned 0.3 procentenheter varje månad! :-(
> <b>Men eftersom det blir färre och färre som utbildar sig inom data, så kommer behovet att vara stort inom 3-4 år!</b>
Definitift!
> <b>Mitt tips till dig blir att försöka fördjupa dig i ETT programmeringsspråk och lärar dig det bra.</b>
Enligt mig ett helt felaktigt sätt att se på saken! Lär dig <b>programera</b>! Då kan du alltid flyta mellan språken som kommer och går (eller består).
> <b>Just jobb som VB och ASP programmerar finns det gott om,</b>
Tvärt om, folk som tror de kan VB/ASP finns det gott om, men de lediga jobben är få!
> <b>bara att bita ihop och ta första bästa jobb, så du har praktisk kunskap när det väl vänder..</b>
Jag kan inte annat än instämma till 110%! Skaffa så mycket arbetslivserfarenhet som du bara kan! Det kan du aldrig få för mycket av. Gärna på så skilda delar av IT-branshen du kan! Bredd är bra!