Finns det någon som kan reda ut begreppen för mej. Systemutvecklare är väl lite mer övergripande än programutvecklare känns det som... Hur då övergripande? Saxat från Nationalencyklopedin: Heter det inte <b>systeminvecklare</b> och <b>programförvecklare</b>?!? :-) Så systemutveckling är åt analys&design hållet och programutveckling mer rent kodande? Man kan väl snarare säga att programutveckling är en del av japp...du börjar ha det! Systemutvecklaren är den som utvecklar ide'en bakom ett program. Programutvecklaren är den som kan koda det... lite väl hårddraget - jag är systemutvecklare, och jag kodar massor... Jag tycker det känns lite som att det är mer eller mindre samma sak. Javisst är det så...oftast Håller med Prozac jag tycker att programutvecklare = desktop program. Dvs kontorsapplikationer och liknande. Systemutevecklare är mer client/server där man bygger system där flera olika program agerar mot/med varandra. Som sagt, det är lite luddiga gränser... Oftast vet ju företagen själv någon skillnad... Själv ser jag mig som en systemutvecklande programmerare eller en programmerande systemare.... Hos oss har de gett oss titeln <b>Software Engineer</b>, men de kanske bara ville undvika de luddiga gränserna... eller så beror det på att chefen är Engelsman? :-) Min bild av det hela Systemutvecklaren oftast kommer med i projekten redan på specningsstadiet, genom att skriva funktionsspecar, och kanske GUI-prototyper. Han eller hon designar också ofta applikationen i stort (hur ska programmet delas upp i dll:er och exe-filer, vilka lager ska applikationen bestå av o s v) och väljer vilka tekniker som ska användas. När kodningen väl kommer igång gör en Systemutvecklare och en Programutvecklare/Programmerare ungefär samma saker, dvs kodar. Systemutvecklaren har inte helt sällan högre (längre) utbildning med både kodning och design. Följaktligen tjänar Systemutvecklare ofta mer. I de löneundersökningar som görs med jämna mellanrum skiljer man oftast på dessa två kategori