Finns det någon som kan reda ut begreppen för mej. Systemutvecklare är väl lite mer övergripande än programutvecklare känns det som... Hur då övergripande? Saxat från Nationalencyklopedin: Heter det inte <b>systeminvecklare</b> och <b>programförvecklare</b>?!? :-) Så systemutveckling är åt analys&design hållet och programutveckling mer rent kodande? Man kan väl snarare säga att programutveckling är en del av japp...du börjar ha det! Systemutvecklaren är den som utvecklar ide'en bakom ett program. Programutvecklaren är den som kan koda det... lite väl hårddraget - jag är systemutvecklare, och jag kodar massor... Jag tycker det känns lite som att det är mer eller mindre samma sak. Javisst är det så...oftast Håller med Prozac jag tycker att programutvecklare = desktop program. Dvs kontorsapplikationer och liknande. Systemutevecklare är mer client/server där man bygger system där flera olika program agerar mot/med varandra. Som sagt, det är lite luddiga gränser... Oftast vet ju företagen själv någon skillnad... Själv ser jag mig som en systemutvecklande programmerare eller en programmerande systemare.... Hos oss har de gett oss titeln <b>Software Engineer</b>, men de kanske bara ville undvika de luddiga gränserna... eller så beror det på att chefen är Engelsman? :-) Min bild av det hela Systemutvecklaren oftast kommer med i projekten redan på specningsstadiet, genom att skriva funktionsspecar, och kanske GUI-prototyper. Han eller hon designar också ofta applikationen i stort (hur ska programmet delas upp i dll:er och exe-filer, vilka lager ska applikationen bestå av o s v) och väljer vilka tekniker som ska användas. När kodningen väl kommer igång gör en Systemutvecklare och en Programutvecklare/Programmerare ungefär samma saker, dvs kodar. Systemutvecklaren har inte helt sällan högre (längre) utbildning med både kodning och design. Följaktligen tjänar Systemutvecklare ofta mer. I de löneundersökningar som görs med jämna mellanrum skiljer man oftast på dessa två kategorier och lönen skiljer inte helt sällan med mer än 5000. M a o försök gärna få ditt företag att skriva Systemutvecklare på ditt visitkort, det är ett första steg mot högre lön :-) I många länder får man inte kalla sig 'engineer' om man inte verkligen är det. tex Civilingenjör. Är det någon som vet om det finns ett modernt program till hjälp vid systemering? Det finns äldre program vat jag. Man skall kunna göra problem- och mållista, objekt/relation-graf, objekt- händelse samt rutinlista. Utifrån dessa dokument skall man kunna skapa en databasmed tillhörande program för in- utmatningsrutiner och analyser.Systemutvecklare vs. programutvecklare
Vad är det för skillnad exmpelvis en jobbanonns på "systemutvecklare" och "programutvecklare", jag tycker att begreppen känns lite "luddiga".
Någon som vet?Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Jag hängde inte med riktigt på den förklaringen...Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
"systemutveckling, aktivitet i vilken man systematiskt utreder förutsättningarna för att genom ett datorstött informationssystem (IS) förbättra verksamheten i ett företag eller en organisation samt i överensstämmelse med resultatet utformar, konstruerar och inför IS i praktisk tillämpning. Systemutveckling organiseras i allmänhet som projekt och uppfattas ofta som bestående av ett antal faser, var och en med bestämda uppgifter ("livscykelsmodeller"). " blablalba osv...
Personligen ser jag nog programutveckling som något mer avgränsat, fokus på att utveckla ett program. Systemutveckling har en bredare betydelse där programmering inte nödvändigtvis är huvudsysslan...
Ytterligare citat från ne:
"program, inom datateknik en uppsättning regler eller instruktioner med uppgift att styra en dators beräkningar"
"system, samling element som hänger samman med varandra så att de bildar en ordnad helhet "
/MartinSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Sorry, kunde inte låta bli... skall nog lägga mig nu... har varavat ner ordentligt efter jobbet ändå...
Må gott allesammans! ;-)
// QezSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Jag tycker dessa går "hand i hand" och att det känns märkligt att man skiljer dom åt?Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
systemutveckling. Bara det att systemutveckling inkluderar mer i både
förarbetet innan programutvecklingen liksom efterarbete.
/EmmaSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
.. men jag gör även analys innan, spec över hur det ska utföras m.m.
/EmmaSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
För finns det verkligen "enbart" vad vi nu här kallar programutvecklare som BARA kodar?
Inte kan väl någon va såpass galen att han/hon sätter sej och kodar på "frihand"? Och inte kan då väl en systemutvecklare reda ut härvan innan det blir kodat utan att ha programmeringskunskaper?Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Men i vissa projekt finns det programmerare som inte gör något annat än programmerar efter specifikationer. Förr var det nog vanligare än vad det är numera. Själv har jag ingen erfarenhet av det, men jag har kollegor som sitter med i bland annat försvarsprojekt där de knappt vet vad slutprodukten har för syfte. Inte speciellt inspirerande kan man ju tycka. Lite som att pussla med motiv av tjernobyl en grå vinterdag....Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
"Inte kan väl någon va såpass galen att han/hon sätter sej och kodar på "frihand"?"
Tja det beror hur stort projektet är, är det bara en veckas jobb så klara man det lätt utan några specar, bara man vet vad som skall göras.
"Och inte kan då väl en systemutvecklare reda ut härvan innan det blir kodat utan att ha programmeringskunskaper?"
Det kan man ju tycka, men oftas är det just så att någon "projektledare/säljare" sitter och lovar saker som en programmerare får sitta länge med för att få ihop...
Själv tillhör jag dem som får en spec (aldrig fullständig) och kodare efter den, sedan får man ändra i specen så den passar till koden, för den som specar har nästan alltid glömt hälten av vad som skulle vara med...
- MSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
exempelvis här på datatal bygger vi system för datorstödd telefoni. där har vi 3-4 olika program som agerar som grunden för det hela, och sen diverse kontorsapplikationer som jobbar mot dem.Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
//<b>Qez</b>Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Dock är det ju inte ovanligt att Systemutvecklare åker på ren slavprogrammering, så egentligen handlar det mer om man har kompetensen att designa ett större system.
Ska tillägga att min bild givetvis är påverkad av den typ av programvaror jag skrivit (ekonomisystem/simulatorer, material & produktions-system). Sysslar man med maskinnära programmering (drivrutiner, programmering av realtidssystem o s v) så kanske man har en annan bild av det hela...vad vet jag...
/Per Hultqvist, SystemutvecklareSv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
/johan/Sv: Systemutvecklare vs. programutvecklare
Kjell