Hej Allihopa ! Hej Det är att veckla ut ett system som några andra har vecklat in. systemutvecklingen är designen av systemet. hur ska det fungera? , vilka tekniker ska användas , vilka delar kommer systemet att ha etc etc.. Får man dubbelt betalt om systemutvecklaren och programutvecklaren är samma person? =) // R-musVad anser ni att "Systemutveckling" är ?
Jag ställer en fråga som Lena redan har tagit upp i tråden systemutvecklare vs. programutvecklare eller snarare har diskuterats där.
Jag skulle vilja ha ännu fler förslag på vad Ni anser att Systemutveckling är ?
Jag går själv på ett Systemvetarprogram, så frågan är enbart i syfte att få in mer material till vår rapport.
Tacksam för de förslag jag kan få in.
Mvh
/MartinSv: Vad anser ni att "Systemutveckling" är ?
Det är han som tillsammans med chefen
tar pengarna innan förtaget "konkar"
tror och tycker SvenSv: Vad anser ni att "Systemutveckling" är ?
(fniss)
Nä, men oftast handlar det om att karlägga vad som sker, försöka finna smarta lösningar, och därefter rutiner för att utföra arbetet på. Ibland kan det även vara lämpligt att realisera sin nya lösning med hjälp av datorsystem, men inte alltid.
Ingen som varit med glömmer väll hur duktiga it-säljare på 80 talet "krängde" datorlösningar med leverantör/kundregister till
företag med 1 kund och 1 leverantör (nja kanske inte så få men nästan)
och lovade guld och gröna skogar bara man köpte deras datorlösning.
Så inte alltid är systemutveckling lika med programutveckling.
/RolandSv: Vad anser ni att "Systemutveckling" är ?
programmeringen är ju bara att fyllapå med kod i de delar som systemutvecklaren har bestämmt att systemet ska ha...
man skulle kanske kunna anse att det hela handlar om abstraktion.
där systemutvecklaren designar de abstrakta delarna av projektet medans proggaren gör de mer konkreta delarna...
typ:
först bestämmer man vad det är för sorts projekt som ska göras.
tex ett affärssystem..
och i ett affärssystem har man kanske :
inköpssystem
fakturering
etc
etc.
för att kunna ha ett inköpssystem behöver man:
artiklar
ordrar (orders?)
etc
etc
det är systemutvecklarens jobb att finna alla dessa entiteter och speca hur dessa ska fungera och vilka som ska kunna prata med varandra..
sedan är det upp till programmeraren att omvandla detta till kod.
det är väll i princip samma relation som mellan en arkitekt och en byggnadsarbetare...
dock är det väll kanske inte helt ovanligt att systenutvecklaren och kodern är en och samma person...
så anser jag iaf att det är... eller så... kanske.. eller?
//RogerSv: Vad anser ni att "Systemutveckling" är ?