Hej på er alla glada IT/Hackers/Programmerare eller vad ni nu sysslar med. Om du anställs i januari och vill ha semester 5 veckor på sommaren så har du ju egentligen inte tjänat in den semestern ännu... om man slutar sin anställning inom 5 år (tror jag) är man skyldig att betala tillbaka "förskottsemestern" till företaget. Sedan om det skrivs av eller inte beror nog på vilket avtal som följs. 1. Har du förskottsemester? 1. Har du förskottsemester? Som tidigare personaladm som nu byter bana till systemutvecklare känner jag att detta är något för mig att tydliggöra.Förskottsemester
På vår firma har det blivit lite diuskussion omkring det där med förskottsemester. Vi har tagit ut tre veckor och trodde vi hade två kvar att ta ut, men dessa skulle ha tagits redan år 2000 om vi skulle fått ta ut dom. Sedan skall all förskottsemester vara avskriver då man varit anställd i fem år.
Hur funkar det på ert företag. Vore kul att få reda på det, så vi har något att argumentera med när vi försöker tala med vår arbetsgivare.
Svara gärna på följande frågor så blir det lite enklare för oss att kolla igenom era svar.
1. Har du förskottsemester? (Ja/Nej)
2. Hur många veckor?
3. Hur lång avskrivningstid?
4. Har ni annat system, hur funkar det?
Svara gärna i detta forum, eller maila till peter@lysande.nuSv: Förskottsemester
/PelleSv: Förskottsemester
ja
2. Hur många veckor?
5
2 årSv: Förskottsemester
Ja, det hade jag när jag började här.
2. Hur många veckor?
Fyra, om jag inte minns helt fel.
Fem år.
4. Har ni annat system, hur funkar det?
Nope, samma. Precis så som Pelle förklarade också.
Håller med om att det är dåligt att icke uttagen semester "fryser inne", allra hellst som företaget här i alla fall var mycket dåligt på att informera om det innan. Men det ligger väl på den anställde själv att läsa igenom allt noga så det är bara att bita i det sura äpplet att man missade en vecka.Sv: Förskottsemester
"Förskottssemester" som här omnämns skall du kolla upp upp i anställningsavtalet, bland anställningsvillkor, förmåner m m.
Semesterlagen säger att du har rätt till 5 veckors semesterledighet/år, betald (intjänad) och/eller obetald.
De flesta större företag har semester under intjänandeåret, detta innebär att du redan under anställningsåret kan ta ut betald semester trots att du inte redan har intjänat den. Avräkning sker vid årsskiftet eller om du slutar din anställning före detta.
Det som du kalla "Förskottssemester" är tydligen ledighet som arbetsgivaren bjuder på med villkoret att du stannar ett visst antal år.
Men se upp - År 2 - Du kommer inte att ha rätt till mer betald semester än vad du tjänat in under År 1.
Vad ditt företag har för semesterberäkning skall vara reglerat i fackligt centralt/lokalt avtal.