Tjena! Vad har du för utbildning/erfarenhet. Hej DQ!Lön i danmark!
Har sökt ett jobb i danmark och skall nu gå på en andra intervju, där givetviss frågan om lön kommer att komma upp. Själv har jag inte så bra koll på vad man får för lön i danmark, jag vet vad jag vill ha, men det kanske är dumt om det är lägre än vad man får eller om det är bra mycket högre än genomsnittet.
Skall syssla med C# och ASP.NET för ett kredit företag.
Någon som har ett hum om vad en systemutvecklare får i danmark som kommer att jobb i små projekt (3-5 personer) från start till slut med alla faser.
Tacksam för svar.
- MSv: Lön i danmark!
Danmark ligger generellt sätt mycket högre än Sverige, de betalar också mer i skatt.
Det var förr vanligt att man jobbade i Danmark och bodde i Sverige - och avtalade så
att man skulle få betala skatten här hemma... Väldigt bra deal eftersom jag har för
mig att skatten ligger runt 50% i Danmark mot våra 28-33% här hemma... Tyvärr har
de stängt denna möjlighet sedan några år tillbaka och man måste skatta i det land
man arbetar.
30 000 kan du nog begära utan att skämmas om du är nyutexad och skulle begärt
23-25 ngt här hemma... Tänk på vad du skulle begära här hemma och plussa iaf
5000:-. Eller räkna omvänt, hur mycket vill du ha kvar och räkna baklänges... =)
/EmmaSv: Lön i danmark!
Tack för ditt svar. Jag har en 120 poängs datorutbilding. Och har sedan 2000-09 jobbat med integrationer mellan olika databaser med hjälp av componeter skrivna i VB. Även några intranet siter i ASP/COM/SQL Server.
Sysslat med ASP/HTML sedan 97. Och skulle välj säga at jag kan det på mina 5 fingrar. Har det senaste året tittat lite på ASP.NET och C#. Kan skapa siter med hjälp av böcker för att hitta rätt komponent. Min styrka ligger nog i att jag är bra på problemlösning och sedan kan strukturera upp hur det skall lösas.
Har hittat en bra site i danmark som säger att runt 33-35.000 i månaden med 2 års erfarenhet. Skulle väl tipa på att det är där det hamlar och eftersom jag är så j-vla bra så blir det väl närmre 35 än 33 :)
Jag vet att skatten är högre i danmark (hur man nu kan ha högre skatt än sverige) men det beror på att man själv betalar arbetsgivaravgiften vilket vi inte ser i sverige. Så runt 45-50% får man väl räkna med i skatt, men 35/2 är ändå 17.500 danska gånger 1.2 så blir det 21.000 svenska efterskatt och det är ju inte fy skam :)
- M