Arbetsgivaren bestämmer!
<b>Får jag skicka privat e-post från jobbet? Är det tillåtet att vara med i en chat-grupp på arbetstid? Arbetsgivaren bestämmer. Allt fler inför IT-policy på jobbet.</b>
<b>A</b>nvändandet av Internet och e-post i arbetslivet är numera en del av vardagen. Dramatiken att surfa på nätet eller skicka snabba e-postmeddelanden är inte längre så kittlande som tidigare. Nu börjar också företagen sätta upp regler för vad man får och inte får.
Till det vanligas hör att e-post och Internet får användas privat ungefär på samma sätt som privata telefonsamtal. Men som anställd skall man tänka på att arbetsgivaren äger datorer och annan utrustning inklusive innehållet, och därför har rätt att kontrollera e-post, surfande eller hur datorerna används i övrigt.
Arbetsgivarorganisationen Almega har tagit fram ett förslag på it-policy. Medlemsföretagen i Almega, som finns inom en stor del av tjänstesektirn, blir allt mer intresserade av att ha tydliga regler.
Många arbetstagare är nog helt medvetna om hur öppna e-postmeddelande är. Mejl kan liknas vid att skicka vykort. Man vet aldrig vem som kan ta del av texten. Den som sänder privat e-post från jobbet ska också tänka på att han skriver på företagets »brevpapper«. Grova skämt eller annat som kan missuppfattas riskerar att skada företagets goodwill.
Om arbetsgivaren säger att man inte får göra det ena eller det andra måste man rätta sig efter det. Men samtidigt borde kanske arbetgivaren vara sparsam med kontroller.
Om man misstänker att datorn används på ett oegentligt sätt och även tagit upp frågan med den berörde är det inget fel med en kontroll, men rutinmässiga kontroller motverkar ofta trivseln i arbetet. Det skapar en otrygghet. Det är med andra ord bäst att använda förmånen efter bästa förnuft....
Ur tidningen Lös & Jobb
Artikel skriven av Carl Von Schéele
Om man vet med sig att man kanske sitter en timma eller mer per dag under arbetstid och kollar börsen, hämtar musik på Napster eller 'leker' med polare - då skulle jag säga att du använder för mycket av din arbetsgivares tid fritid. Att däremot göra sådant på lunchen, söka information som rör arbetet eller vid enstaka tillfällen göra annat en annan sak. Om du är osäker på vilken kategori du är, ställ då frågan:
- Du är chef och anställer en person för ett jobb. Vill du då att den anställde skall jobba 20, 40, 70, 90 eller 100% av den tid han betalar dig för. Kanske en tankeställare ??
/Pelle Johansson
Svara
Sv: Arbetsgivaren bestämmer!
Ett par frågeställningar kring detta ämne:
Jag spenderar en del tid på dagarna i chattgrupper och använder ICQ ganska ofta. Tiden jag lägger ut är säker runt en timme per åtta timmar så att säga, dvs. jag pysslar med detta under arbetstid. Varför chattar jag då? Jo för att söka information och få snabba svar på frågor så jag kan komma vidare i mitt arbete. Detta låter väl ganska bra tycker jag.
Men sen kommer det svåra, bra kontakter går man bara inte ut och köper. Jag spenderar alltså också en stor del av den här timmen till att presentera mig själv, snacka fritid och framför allt ge hjälp tillbaka till honom/henne.
Och då kommer frågan; Jag spenderar en timme av åtta till att chatta, om detta ger en högre effektivitet de resterande sju timmarna än annars åtta tillsammans. Är det då ok att chatta? Och hur i friden skulle man då kunna bevisa det för arbetsgivaren? Det är ju som sagt arbetsgivaren som bestämmer...
Svara
Spontant så skulle jag i ditt specifika fall svara att det hade inte spelat någon roll om du satt 2 eller 8 timmar på jobbet för jag vet att du fortsätter ju att arbeta 10 timmar sedan hemma så den arbetsgivare du har skall skatta sig lycklig. (Snacka om att få mycket för pengarna)...
Allting är ju från fall till fall och då det handlar om arbete, att lösa problem eller förbereda sig inför något kan jag definitivt inte se att arbetsgivaren ogillar.
Jag har svårt att tänka mig att någon inte "känner på sig" när han eller hon passerat gränsen till lek i stället för arbete. Var och en får ju vara sin egen chef och axla det ansvaret - tycker i alla fall jag.
Hälsningar
/Pelle
Svara
Skulle gärna vilja att någon som är jurist kliver in och ger sitt till diskussionen för det är ett rätt viktigt och bra ämne du tar upp Pelle!
Men jag är inte säker på att arbetsgivaren äger allt innehåll på datorerna. Tror att du har rätt att använda arbetsgivarens utrustning för privata ändamål sålänge det inte kan innebära skada eller konkurrerande verksamhet osv..
Jag tror heller inte att om du har tillstånd att nyttja datorerna för privata ändamål, räkna på din inkomst, utgifter, skriva personliga brev mm att arbetsgivaren äger rätten att läsa igenom dina personliga brev.
Skulle förvåna mej mycket eftersom det borde kunna jämnställas med det att du får ett brev som det står Pelle Johansson, Systemering AB och en adress som kanske kommer från ditt fackförbund. Där har ingen rätt att öppna din post eftersom den är personligt addresserad till dig.
Med Email blir det lite svårare eftersom man inte riktigt kan visa att brevet skickas direkt till dig och bara dig på företaget
Fast jag vet bara lite om rätt mycket så jag kan ha tvärfel..
Någon som vet Mycket om lite på området?
Mvh
Rickard
Svara